Изпращаме в Чехия черната кутия на самолета, в който загинаха двамата ни военни пилоти
Летците ни са изпълнили фаталното упражнение цели 24 пъти, разкри военният министър Атанас Запрянов
"Черната кутия" на учебно-бойния самолет L-39ZA, с който миналата седмица загинаха двама пилоти, ще бъде разчетена в завода производител в Чехия. Това каза служебният министър на отбраната Атанас Запрянов в ефира на бТВ.
Миналия петък при подготовка за демонстративен полет на авиобаза "Граф Игнатиево" катастрофира учебно-боен самолет и загинаха двамата пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия - Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.
В Чехия ще отидат и български експерти. Много е важно нашите експерти и тези от завода да разчетат кутията и, ако има техническа причина, заводът, извършил ремонта, дължи неустойки, обясни министърът и добави, че до около десет дни "черната кутия" трябва да бъде изпратена в Чехия. Устройството записва всичко, което се отнася до полета, обясни Запрянов.
Не бива да съдим само по визуални оценки какво се е случило, коментира министърът. Трябва да изчакаме експертизата, разчитането на "черната кутия" и заключението на комисията, защото тогава ще има пълната картина, добави Запрянов. Самолетът е отремонтиран и в гаранция, каза още министърът.
Двамата загинали пилоти са изпълнили 24 пъти упражнението. Всички твърдят, че пилотите са опитали да овладеят самолета, каза още министърът, цитиран от БТА.
Политизирането на инцидента без обективна информация е вредно. Ще бъде много по-добре да има политически разговор, когато е ясно какво е станало, заяви Атанас Запрянов.
В армията, когато награждаваме някого, мотивираме наградата. Когато го наказваме, мотивираме наказанието. Няма как да вменим вина или имитираме оставки и уволнения, които няма как да докажем, отговори министърът на въпрос за поисканите оставки на командира на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Димитър Петров и на бригаден генерал Николай Русев, командир на Трета авиобаза "Граф Игнатиево". Запрянов призова да се изчака.
Имаме хроничен недостиг на изправна авиационна техника в последните 10-15 години, което не ни позволява да удвоим-утроим нальота на пилотите. Бойното дежурство го носят пилоти, които имат най-голям нальот и са сертифицирани, обясни Запрянов.
Не се интересуваме от действията на прокуратурата, каза министърът за разследването на катастрофата и обясни, че това е така, за да няма съмнения в обективността на разследването.
Имаме два самолета L-39ZA, които са отремонтирани. Преминаването към изтребителите F-16 изисква нов учебно-тренировъчен самолет. Във ВВС се водят разговори какъв тип учебно-тренировъчен самолет трябва да бъде избран, каза още Атанас Запрянов.
Извършваме проверка в командването на ВВС, 12-а авиационна база в Долна Митрополия и 3-а авиационна база в Граф Игнатиево, за да видим дали е спазена нормативната база, каза началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов в интервю за БТА преди дни. По думите му, двамата пилоти имат оптимален нальот към този момент за годината. Планираното упражнение в рамките на открития летателен ден напълно отговаря на нивото им на подготовка. По отношение на нальота не мога да назова конкретна цифра, но ви уверявам, че той се счита за добър по стандартите на НАТО. Над 20 пъти е изпълнявано упражнението от началото на годината, каза още адмирал Ефтимов.