Проблемът с пътните фирми е започнал преди предишния служебен кабинет и проблемът не са договорите им, а неизрядни възлагания. Това каза в интервю за предаването "Тази сутрин" по bTV служебният регионален министър Иван Шишков.

Той обяви, че въпросните възлагания са правени след 2018 г., когато стана трагедията в Своге, от правителството на ГЕРБ. Тогава подаде оставка тогавашният министър Нанков, след това се върна като заместник-министър в министерството на регионалното развитие, но за съжаление политическата рокада не доведе до промяна. От тогава е този порочен модел на т.нар ТРП-та. На практика проблемът започва да става в пътните фирми, а не в истинския виновник за нещата, а това са тогавашните правителства на ГЕРБ, които са възлагали по този начин, договорите многократно са надвишили стойността, за която са били предвидени. Сами по себе си договорите са съвсем нормални, но на базата на тези договори са правени възлагания, които не са били редовни.

"Строителните компании станаха заложник на тази политика. Политиците, които вкараха пътните фирми в тази игра, образно казано, се отдръпнаха и ги оставиха да спорят със следващата власт", допълни служебният министър.

В предишния служебен кабинет на практика попаднахме в един конфликт с тях, без да сме страна в спора, каза още Шишков.

Срещата с представителите на пътния бранш е била много конструктивна. Разбрали са се, че парите, които така или иначе са блокирани и те претендират да получат, в този момент няма как да ги получат. Съвсем нормално е да се помогне на пътния бранш. Установих, че на тях не е плащано по строителството на Хемус 1,2 и 3. Последното правителство, което е плащало строителството по тези лотове, е предишният служебен кабинет. Уговорката е да се намери начин да бъдат платени дължимите за това строителство суми, за да може магистралата да бъде изпълнена в предвидените срокове. Същото важи и за пътя Видин-Благоевград.

Проблемът при междусистемната газова връзка Гърция-България е незавършено строителство. Четири-пет министерства работят в синхрон, за да бъде финализиран обектът. До края на деня очакваме график от строителя за изпълнение на дейностите ден по ден, каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството.

Проблемът с пътните фирми е от 2018 г., когато е започнал порочният модел за възлагане по договорите за текущ ремонт и поддръжка. Те са нормални, но възлаганията многократно са надвишили стойността им. Попаднахме в конфликт с пътните фирми, без да сме страна по спора, каза още министърът.

Като конструктивна определи той проведената вчера среща с представители на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища". Разбрахме се да намерим начин да бъдат платени дължимите пари за започнатото строителство на АМ "Хемус", така че участъци 1, 2 и 3 лотове да бъде изпълнени в предвидените срокове. Това се отнася и за скоростния път Видин-Ботевград, каза арх. Шишков. Министърът припомни, че за участъци 7, 8 и 9 са раздадени аванси, но няма одобрено трасе, а за четвърти, пети и шести има трасе, одобрен е ПУП и са извършени отчуждителните процедури.

Ще направим обществено обсъждане на промени в ЗУТ, с които да се обяви за търпимо констатираното като незаконно строителство на инфраструктурни обекти, обяви служебният министър. "Ще ги внесем веднага, след като встъпи в длъжност следващото Народно събрание", категоричен беше той. Без такава законодателна инициатива не може да продължи строежът на 4-и и 5-и участък на АМ "Хемус".

Министър Шишков коментира и темата със зимното поддържане. До 15 август съм поискал от служители на АПИ и отдела в МРРБ, ангажиран с обществените поръчки, да обявим такива за зимно почистване по съкратени срокове. При срещата вчера с пътния бранш стана ясно, че имат претенции за по-големи аванси заради инфлацията. Ако се чувстват несигурни в отношенията си с държавата, това ще им донесе сигурност. Ще се договорим в тази посока, каза още регионалният министър.

Водят се разговори със служебния министър на околната среда и водите по казуса с АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле и спрените процедури по ОВОС. Очаква се общо решение, съобщи регионалният министър. Има готов проект за укрепване на свлачище преди виадукта на магистралата. Без него участъкът не може да бъде пуснат в експлоатация. Очаква се проектът да бъде внесен в МРРБ, подготовката му обаче е забавена, посочи той.

Поисках справка за формирането на цената на водата за област Бургас, защото увеличението там е шокиращо. Предстои проверка и в "Български ВиК холдинг" ЕАД, каза министър Шишков.