Наказателните постановления, които се издават за нарушения по пътищата се обработват ръчно. Всяка седмица служителите трябва да обработват по този начин около 2000 наказателни постановления, а капацитета им е да обработват по 500-600. За една година необработените нарушения в ТОЛ управлението са 200 000 и са на стойност 70 млн. лв. Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното ТОЛ управление. Това съобщи на брифинг зам., министърът на регионалното развитие Захари Христов.

Една от критиките, която служебното правителство отправи към тол системата е, че при сегашните тарифи и сегашния обхват на пътищата с платено преминаване тол системата едва събира средства за своята собствена издръжка. В хода на извършената проверка, отнасяща се за ТОЛ системата, е било установено, че не работят всички контролни рамки и камери.

"Договорът за ТОЛ системата е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. от електронни винетки, за 2020 г. - от е-винетки, маршрутни карти и ТОЛ декларации - 600 000 лв. по-малко. До май 2021 г. са събрани със 185 млн. по-малко. Оттук следва, че трябва да се съберат 185 млн. лв. до края на годината, за да може ТОЛ системата да се самоиздържа. Пожелателният приход от 1,3 млрд. е доста далеч от данните", заяви зам.-министър Христов.

Той допълни, че няма яснота дали АПИ има резервни части да поддържа ТОЛ системата.

По думите на министър Виолета Комитова проверката на ТОЛ системата е продължила 10 дни. А одита от Сметната палата, възложен през декември, все още не е приключил.

"Транспортните фирми на алтернативно гориво получават 50% отстъпка за ТОЛ карти и GPS устройства. Комисионите за АПИ обаче са на база 100% - 1 млн. лв.", каза още зам.-министър Христов.

Заместник-министърът напомни, че в становище на Световната банка при проектирането и изграждането на тол системата, е било посочено, че за да е печеливша системата, трябва да е в обхват поне 16 000 километра, а с ПМС от 2019 г. той е намален на 3115 километра и има три пъти намаляване цените на тол таксите.

В отговор на въпрос дали служебното правителство ще предложи промяна в обхвата и тарифата на тол системата, заместник-министърът заяви, че сега се въвеждат нов вътрешен правилник в Националното тол управление, ще се прецени дали ПМС от 2019 г. за намаляване на обхвата и цените на тол системата е било законово оправдано. Трябва да си довършим работата по документацията, на този етап не сме взели такова решение, допълни заместник-министърът.