Хазната е загубила 70 млн. лв. от необработени нарушения в ТОЛ системата
Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното ТОЛ управление, твърдят от регионалното ведомство
Наказателните постановления, които се издават за нарушения по пътищата се обработват ръчно. Всяка седмица служителите трябва да обработват по този начин около 2000 наказателни постановления, а капацитета им е да обработват по 500-600. За една година необработените нарушения в ТОЛ управлението са 200 000 и са на стойност 70 млн. лв. Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното ТОЛ управление. Това съобщи на брифинг зам., министърът на регионалното развитие Захари Христов.
Една от критиките, която служебното правителство отправи към тол системата е, че при сегашните тарифи и сегашния обхват на пътищата с платено преминаване тол системата едва събира средства за своята собствена издръжка. В хода на извършената проверка, отнасяща се за ТОЛ системата, е било установено, че не работят всички контролни рамки и камери.
"Договорът за ТОЛ системата е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. от електронни винетки, за 2020 г. - от е-винетки, маршрутни карти и ТОЛ декларации - 600 000 лв. по-малко. До май 2021 г. са събрани със 185 млн. по-малко. Оттук следва, че трябва да се съберат 185 млн. лв. до края на годината, за да може ТОЛ системата да се самоиздържа. Пожелателният приход от 1,3 млрд. е доста далеч от данните", заяви зам.-министър Христов.
Той допълни, че няма яснота дали АПИ има резервни части да поддържа ТОЛ системата.
По думите на министър Виолета Комитова проверката на ТОЛ системата е продължила 10 дни. А одита от Сметната палата, възложен през декември, все още не е приключил.
"Транспортните фирми на алтернативно гориво получават 50% отстъпка за ТОЛ карти и GPS устройства. Комисионите за АПИ обаче са на база 100% - 1 млн. лв.", каза още зам.-министър Христов.
Заместник-министърът напомни, че в становище на Световната банка при проектирането и изграждането на тол системата, е било посочено, че за да е печеливша системата, трябва да е в обхват поне 16 000 километра, а с ПМС от 2019 г. той е намален на 3115 километра и има три пъти намаляване цените на тол таксите.
В отговор на въпрос дали служебното правителство ще предложи промяна в обхвата и тарифата на тол системата, заместник-министърът заяви, че сега се въвеждат нов вътрешен правилник в Националното тол управление, ще се прецени дали ПМС от 2019 г. за намаляване на обхвата и цените на тол системата е било законово оправдано. Трябва да си довършим работата по документацията, на този етап не сме взели такова решение, допълни заместник-министърът.