Фандъкова: Промяната за по-евтини карти за ученици и пенсионери е добра, но има въпросителни
Според ЦГМ решението на МС дава минималните отстъпки, които следва общините да представят на гражданите от цената за редовна тарифа, а не от цената, която хората плащат за карта
Столичният кмет Йорданка Фандъкова определи решението от вчера на Министерския съвет (МС) за облекчаване на разходите на хората за пътуване в обществения и междуселищния транспорт като добра идея, която трябва да бъде обсъдена с държавата в детайли.
Още по темата
Много са въпросите ни към авторите на тази промяна, която е чудесна, насочена е към облекчаване разходите на хората, коментира пред журналисти Фандъкова.
"Идеята е да бъдат облекчени хората, като това да не става за сметка на градския транспорт, т.е. държавата да поеме дофинансирането, което градският транспорт би загубил от една такава мярка. Така че самата идея е много добра, но нека да видим детайлите, защото знаете, че детайлите в края на краищата може да се намерят и някои проблеми", каза кметът на София.
Днес представители на общината ще бъдат на среща в транспортното министерство за обсъждане на детайлите по решението на МС.
Вчера служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев съобщи пред журналисти, че от 1 февруари всички деца до 10-годишна възраст ще пътуват безплатно в обществения градски транспорт и междуселищния транспорт. Освен това отстъпките на картите за градския транспорт на пенсионерите се вдигат от 20 на 40%, а за ученическите карти - от 20 на 70 на сто. Решението бе взето на заседанието на МС вчера. Промените влизат в сила в началото на февруари, ще продължи до края на календарната годинат. Бюджетът на мярката е 73 млн. лева. Те са осигурени главно от свръхпечалбите, които събрахме от рафинерията в Бургас, уточни Алексиев. Той посочи, че МС е увеличил с допълнителни 27 млн. лева компенсациите за т. нар. нерентабилни линии от междуселищния превоз, за да може всички пътници да имат достъп до необходимия им транспорт.
Очакваме с интерес детайли на решението на МС, имаме много въпроси и е важно да се уточнят процедурите от този момент до края на годината и да се предвидят решенията за след декември - в началото на следващата година по отношение на това какво ще се случи с отстъпките и цените, коментира Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност. Той напомни, че ЦГМ продава превоз документи по наредба, гласувана от Столичния общински съвет.
В отговор на въпрос за възможността да бъдат върнати едномесечните карти за метро и за една линия, Дилчев предположи, че заради новите обстоятелства след вчерашното решение на МС темата отново ще бъде разгледана от Столичния общински съвет и ресорната комисия.
По негови данни за миналата година малко под 4000 месечни карти са продадени на ученици на възраст от седем до десет години, което средно е малко под 400 карти месечно. До момента държавата даваше 20 процента отстъпка от цената на превозните документи, в момента дава 40 процента, Столичната община вече е дала 80 процента отстъпка на превозни документи за пенсионери и по тази причина за промяна в цената не можем да говорим, уточни Дилчев.
Според него решението на МС дава минималните отстъпки, които следва общините да представят на гражданите от цената за редовна тарифа, а не от цената, която хората плащат за карта. Той даде пример, че ако месечната карта в София е 50 лева, при 40 процента отстъпка, която се дава, картата за пенсионер трябва да е 30 лева. В момента в София тя е десет лева, напомни Дилчев и отново повтори, че общината вече е направила 80 процента отстъпка от цената за редовна тарифа. В момента учениците пътуват с 60 процента отстъпка. Най-важното е какъв процент от тази отстъпка, която ще трябва да даваме, ще бъде компенсирана от държавата, защото, в противен случай, гласуваната от МС отстъпка ще трябва да бъде поета от общините, каза още Дилчев.
Столичният кмет и изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност направиха коментара си след участие в конференция в УАСГ, посветена на 25 години от създаването на столичното метро.