Юридически или правно, изказването на президента Румен Радев за снемане на доверието от правителството няма да има последици. На първи прочит това негово изявление само по себе си едва ли ще може да предизвика предсрочни избори, защото тук е нужно да има една видима като алтернатива опозиция, достатъчно активна. БСП е активна, но не й достигат силите. Това коментира в интервю пред Dir.bg политологът Антоний Тодоров.

- Г-н Тодоров, как бихте коментирали изказването на президента Румен Радев за снемане на доверието към правителството и какво следва оттук нататък?

- Чисто юридически или правно няма да има последици, защото ние живеем в парламентарен режим и президентът не може да уволни правителството. Но това е силно изказване, защото по този начин президентът казва: "Това правителство не върши работа, то трябва вероятно да бъде сменено из основи". Дали има предвид в рамките на сегашния парламент, едва ли. Президентът не може сам да предизвика предсрочни избори, защото всяко управляващо мнозинство може само да бъде сменено от опозиция, която акумулира привиждане като алтернатива. Това е проблемът всъщност в България, че опозицията, най-вече БСП не се привижда достатъчно силно като алтернатива. БСП засега няма основание да смята, че може сама да спечели изборите.

Дали президентът иска да прави собствена партия, съмнявам се това да е смисълът на изказването му, но явно за държавния глава нещата са стигнали до момент, в който той ще трябва да говори от името на гражданството. Това, което казва, е, че не са конфликтите между леви и десни, либерали и консерватори, а между една управляваща върхушка, една олигархия и нормалните хора. Това нещо беше казвано многократно, ето сега по повод друг случай някой припомни нашия манифест за републиката, еми то общо взето това му беше посланието на Радев, че трябва на момента някои такива различия, които изглеждат нормални за демокрация - леви, десни, либерали, консерватори, да бъдат оставени настрана, когато става въпрос за нещо по-сериозно.

- Възможно ли е това да е заявка за втори мандат или отиваме твърде далеч?

- Твърде далеч, защото изборите ще са догодина - президентските са през ноември, има почти две години до тогава, не са непосредствени. Искам да кажа, че тук за критиката към Радев от страна на бившия президент Росен Плевнелиев, който наруши едно табу, което всички останали бивши президенти са спазвали, а именно да не критикуват публично настоящия президент, той го наруши многократно. Според мен по този начин Плевнелиев изключително много руинира собствената си позиция. Да твърдиш, че изказването на Радев е да се предотврати влизането на България в ERMII, това е манипулация, защото Радев всъщност казва, че се поставя се под въпрос валутният борд, то не е толкова въпрос за еврото, колкото за стабилността на финансовата ситуация. И имайки предвид лошия ни опит с управлението на публичните финанси, мнозина българи смятат, че валутният борд издържа такива намерения. Ще бъде трудно и за президента, и за кабинета.

- Възможно ли е тази реч да е произнесена, за да отклони скандала около президента?

- Има и такива възгледи, но като се погледне неговото прегрешение за това назначение, докато е бил шеф на ВСС и ако е истина, някак си да каже, абе дайте тук да не се разбутва много. Това е изключително невинно на фона на онова, което се случва. Имате 30-годишен чадър върху един бос в хазарта. Там нищо сякаш не се е случило. Повече от 30 години абсолютно безхаберие за водния сектор, да не говорим за КТБ и загубените пари на много хора и какво ли не. Това някак си, как да кажа, просто не изглежда много сериозно. Дори и президентът да иска да се защити по този начин, така да кажем лекарството е твърде силно срещу обвинението.

 - А, как бихте коментирали отговора на премиера Борисов?

- Той, разбира се, е защитен. Той не ни е избирал, но и президента те не са го избирали. Там е работата, че това са две инстанции, които се избират от избирателите, при това правителството е пряко избираемо, както и депутатите в парламента и мнозинството в НС. Но все едно това са две инстанции, които имат своята собствена легитимност и когато има различия между тях, очевидно, че става въпрос за две различни легитимности. И двете са еднакво легитимни, но все едно, явно има проблем и по-добре е този проблем да бъде някак си честно обсъждан, без да се отива до крайности. Властта очевидно се клати, защото твърде много скандали я съпътстваха, обаче опозицията се оказва безсилна да я бутне. Президентът се заиграва малко с тази функционална роля на опозиция, въпреки че той не може да си позволи да бъде опозиция, за да каже "Имаме проблем. Това е разклатена власт, какво да правим?". Ако се стигне до оставка на правителството и предсрочни избори, нищо чудно ГЕРБ пак да спечели, може и да не е така. Тогава как пак ще бъдем в ситуация да търсим правителство с министри, с мнозинство в парламента, коалиции и т.н. Но е ясно, че каквото и да се случи, ако се стигне до там, няма партия, която да получи мнозинството и ще трябва да търси коалиция.

- Какво прогнозирате като взаимоотношения между двете институции?

- Трудна година. Престрелките ще продължат, сътрудничеството ще е минимално, което няма да е много добре, особено като става въпрос за външна политика и национална сигурност. Т.е. във всеки един момент ще има някакъв опит за малки препятствия, било то с назначения на посланици, на генерали, служби, каквото щете. Но като първи прочит това изявление на президента само по себе си едва ли ще може да предизвика предсрочни избори, защото тук е нужно да има една видима като алтернатива опозиция, достатъчно активна. БСП е активна, но не и достигат силите.