Военният ни изследователски кораб спаси 13 души на канадска яхта на път към Антарктида
Плавателният съд "Св. св. Кирил и Методий" участва в спасителната мисия в новогодишната нощ, след като получава известие, че канадската лодка се пълни с вода в пролива Дрейк
Български военни курсанти от изследователския ни кораб на път към Антарктида спасиха бедстваща канадска яхта с 13 души на борда, след като съдът се оказал с пробойна и започнал да се пълни с вода.
Още по темата
В Новогодишната нощ военният научноизследователски кораб "Св. св. Кирил и Методий" взе участие в операция по оказване на помощ на бедстваща моторна яхта - с името "EL DOBLON", при подходите на пролива Дрейк. Яхтата плава под канадски флаг и е с 13-членен екипаж, съобщиха от Висшето военноморско училище "Никола Йонков Вапцаров" във Варна.
В 1:45 ч. местно време на 1 януари 2024 г. корабът получава сигнал "MAY DAY" по УКВ радиостанцията на канал 16. Пет минути по-късно идва обаждане и от Чилийската брегова охрана, с молба за оказване на помощ на бедстващ плавателен съд. В 1:55 ч. Научноизследователският кораб 421 е приведен в по-високо състояние на бойна готовност. Получените координати на бедстващия съд са на около 12 морски мили южно от о. Нуева, при подхода за влизане в пролива на Дрейк. Точно в 2:00 часа НИК 421 се насочва към моторната яхта "EL DOBLON", която е на дистанция 8 морски мили. "Св. св. Кирил и Методий" е назначен като "ON SCENE COMMANDER" от Чилийската брегова охрана съгласно "IAMSAR MANUAL". В 2:10 ч. е установена комуникация с "EL DOBLON" на испански език. От моторната яхта докладват, че има пробойна в носовата част с нахлуваща вода, и е без ход.
От НИК 421 веднага подготвят спасителна бързоходна лодка с тричленен екипаж, оборудван със спасителни средства и термокостюми, швартови и буксирни въжета за извършване на буксировка на бедстващия плавателен съд и/или евентуално швартоване на борд. На борда на кораба се подготвят и за оказване на първа медицинска помощ на бедстващи хора от яхтата.
В 2:30 ч. българският кораб започна сближаване с "EL DOBLON" с готовност за спускане на спасителна бързоходна лодка на вода.
НИК 421 се доближава на дистанция 4 кабелта до яхтата в 2:50 ч. След комуникация с екипажа й, е получен доклад за спиране на нахлуващата вода и възстановяване на минимален ход под ветрила, разказват за спасителната операция хронологично от Военноморското ни училище.
След осветяваяне на яхтата се установява силен крен към десния борд. Точно в 3 ч. "Св. св. Кирил и Методий" докладва на Чилийската брегова охрана за състоянието на моторната яхта и започна ескортирането й към подхода на канал Бийгъл и пристанище Пуерто Уилямс, Чили.
Час по-късно, при подхода към пролив Ричманд НИК 421 е освободен от "ON SCENE COMMANDER" от Чилийската брегова охрана, тъй като бедстващата яхта навлиза в островна група с по-спокойни води, и вече е активиран и чилийски военен SAR кораб.
В 04:00 бойната готовност на българския кораб е понижена и той продължва плаването си, съгласно плана към о. Ливингстън.
Флотилен адмирал професор д.в.н Боян Медникаров - началник на Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров", от чийто състав е полярният кораб на България, отправи поздравления към командира на НИК 421 кап. II ранг Николай Данаилов и неговия екипаж.
Военните курсанти на борда на НИК 421 отплаваха от наши води към Антарктида на 27 декември.