Напрежението между българските граждани и чуждестранните вече е голямо, каза пред БНР Невяна Филева, доброволец в Центъра за посрещане на украинските бежанци във Варна. Тя определи ситуацията като "доста обострена".

"В началото беше някаква магия. Аз не съм очаквала, че в днешно време може да има такава голяма доброта от всички страни. Имаше огромна вълна от дарители и от доброволци. Когато държавата започна да помага, да пречи, да структурира, в момента, в който потекоха пари и финансиране, много хотели се отвориха. Сигурността, че хотелиерът ще си получи паричките, отвори огромна леглова база. В първите дни за всяко едно легло сме се борили, за всяко едно човече сме се борили. След това последва едно отдръпване и в момента агресията, видима в града навсякъде, е по-голяма, отколкото съпричастността."

Датата 31 май, обявена за край на подпомагането за настаняването и издръжката на украински граждани, не е ясна от вчера, тя е ясна от доста време назад и "правителството продължава да ходи след събитията", коментира Филева в предаването "Преди всички". По думите ѝ оттук нататък времето е прекалено малко и всички се надяват, че този срок ще бъде удължен.

"Тази неяснота създава ужасно много проблеми и при нас. Продължаваме да посрещаме украински бежанци, продължаваме да ги настаняваме с неяснотата какво правят те след няколко дни и за колко време ги настаняваме."

Според Невяна Филева е било грешка, че в началото бежанците са били настанени в 3-, 4- и 5-звездни хотели, а в момента искаме да ги преместим "в почивни станции от миналия век и те да бъдат щастливи от това".

Само във Варна има над 20 хиляди души, заяви тя.

"Аз не знам къде могат да се открият такива 20 хиляди места след 20 дни, в началото на туристическия сезон. Туристическият сезон не е съгласен да продължи по този начин програмата."

Филева допълни, че някои хотелиери са склонни да удължат престоя на украинците, но срещу настоящото заплащане, а това, което предвижда държавата оттук нататък е "много по-нисък бюджет, за да може програмата да не е атрактивна".

"И да не стане така, че хората да са на хотел и на почивка, а да могат по най-бързия начин да се интегрират. Докато те са на хотел, особено по Черноморието, те наистина смятат, че са на почивка."

Ако в предишен етап при приема на бежанците са били попълвани регистрационни формуляри с индивидуален номер и повече информация за намеренията и професионалния статус на бежанците, сега "щяхме да бълваме решения" и по-оптимално да ги разпределим в страната, смята Филева.

"Да знаем - пращаме 5 души в Козлодуй, защото са ядрени енергетици, пращаме 20 души в Тетевен, защото са възрастни, в нетрудоспособна възраст и ги настаняваме в почивна станция, пращаме тези майки там. Всеки човек може да бъде намерен, професионално обгрижен и да е ясно как се структурира транспортът - как прелокираме 20 хиляди души утре."