Депутатите приеха на второ четене промените в Закона за пътищата. Гласуваха 99 народни представители, от които 83 - „за”, 15 – „против” и 1 „въздържал се”, предаде "Фокус".

В момента максималната скорост по магистралите е до 130 км/ч. Според неотдавнашно пояснение на регионалния министър Лиляна Павлова по-високата разрешена скорост ще е само за новите магистрални участъци, тъй като те отговаряли на всички изисквания.
„Ще се увеличи скоростта по автомагистралите, но единствено в участъците, където това е възможно", каза днес от парламентарната трибуна Станислав Иванов от ПГ на ГЕРБ.

От опозицията обявиха, че новото увеличение на скоростта ще доведе до повече катастрофи и жертви по пътищата и е "игра с живота на хората". От КБ заявиха, че заедно с народни представители, извън ГЕРБ, ще поискат президентът да наложи вето върху тази част от Закона за пътищата.

Управляващите се отказаха от забраната за изграждане на рекламни билбордове до магистралите. Промяната позволява исканията на всички подали молби за изграждане на билбордове, да бъдат удовлетворени. Освен това се предвижда запазването на всички стари съоръжения.  

Допусна се компромис, който може да се тълкува и като лобистка поправка, каза при обсъждането депутатът от КБ и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев, цитиран от БГНЕС. Всички, които до този момент са подали искания за изграждане на обекти край магистралите, ще бъдат удовлетворени по стария законов ред. Ние два месеца се мотаем с този закон и е идеално условие хората да си подадат молбите", подчерта той.

"От друга страна виждаме, че ще се запазят всички стари съоръжения, единствено около новостроящите се магистрали има възможност да не се допусне изграждане на билбордове, но рекламите, които са по пътищата първи, втори и трети клас ще запазят своето място", каза още Мутафчиев.

Депутатите обаче решиха нова наредба за рекламните съоръжения да прецизира на кои места край пътя да има билбордове и на какво отстояние. Тя трябва да бъде приета до 6 месеца след влизането в сила на промените в закона и да регламентира поставянето на билбордове на безопасно отстояние от 14 метра за автомагистралите и 8 метра за първокласните пътища, съобщи Дарик радио.
Депутатите приеха експлоатацията на рекламни съоръжения да бъде за срок от 5 години. В зоната на автомагистралите се разрешава изграждане само на крайпътни обслужващи комплекси, поне на 3 километра преди и след пътните възли.

"Междувременно всички съществуващи билбордове, докато не бъдат изместени, ще бъдат обезопасени по определен начин с безопасни бариери, с т.нар. мантинели, за да няма удар в тях, в твърдо препятствие"", каза в парламента пред журналисти инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Пътната агенция, цитиран от "Фокус".

Председателят на транспортната комисия Иван Вълков от ГЕРБ съобщи тези дни, че само за година Агенция "Пътна инфраструктура" прибира от таксите за реклама по пътищата около 5 млн. лв.

Парламентът регламентира със закона и създаването на скоростни пътища. Това са национални обекти, специално изградени и означени за движение само на моторни превозни средства с високи скорости. Те ще имат самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях, като всяко платно е с най-малко две ленти за движение.
Освен това пресичането с други пътища, улици, железопътни и трамвайни линии ще е само на различни нива, а вливането и отливането на движението се осъществява само от пътни възли на различни нива.
Скоростните пътища ще имат предпазна телена ограда, площадки за принудително спиране и площадки за краткотраен отдих.
Решено беше, че при движение по скоростен път на водача е забранено да спира пътното превозно средство за престой извън специално обозначените за това места, както и да завива в обратна посока, да се движи назад, да навлиза в разделителната ивица или да я пресича, включително на местата, където тя е прекъсната.