БГНЕС
Обмислят тол такса от 10 ст. за км по магистрала (обновена)
Тол таксата за преминаване по магистрали за леките коли най-вероятно ще е 10 стотинки на километър, сочат първоначалните разчети.
Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова уточни пред Нова телевизия, че анализът на трафика по магистралите все още е в начална фаза, а разчетите за таксите ще са готови до края на годината.
Ако тол таксата за леките автомобили бъде 10 стотинки за километър, то пътуването от София до Бургас ще излиза по 36 лева на автомобил в едната посока, а разстоянието от София до Варна ще струва около 43 лева.
Миналата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Световната банка подписаха споразумение за въвеждането на тол системата.
Реално от 2018 г. може да се прилага тол системата по националните пътища, започвайки от тежкотоварните автомобили. След 2020 г. можем да говорим и за леките коли, каза по-късно Павлова по време на първа копка на участък от Северната скоростна тангента на София.
До края на 2015 г. Световната банка трябва да разработи финансов анализ, бизнесмодел и анализ на трафика. След това правителството ще реши кой от предложените модели ще приеме. Сред тях са частично въвеждане на тол системата само за тежкотоварния трафик, а леките коли да останат на винетки, да се даде възможност за пътищата, които предстои да се строят чрез публично-частно партньорство, да се въведе друг вид тол такса за изградените участъци.
"Ако през 2017 г. се вземе решение и се намери инвеститор, който да изгради одобрената система, тогава тя ще може да започне да се внедрява", допълни министърът.
На въпрос дали преходът от винетки към тол такси да бъде плавен, тя уточни, че става дума в първите години за леките коли да се запазят винетките, но те да станат електронни, а тежкотоварните коли с тегло над 3,5 т да плащат за преминаване на съответните километри по националната пътна мрежа.
Трябва да бъде подготвено и предложение как да се премине към цялостното въвеждане на GPS-базирана тол система.
Павлова обясни, че при строителство на тунел или на магистрала в определен участък, възложени на инвеститор, който да ги изгради и след това да получава такса от тях, тогава тол таксата ще се плаща за съответното разстояние на определена стойност.
"В този случай в таксата ще влиза сумата, която инвеститорът е вложил на принципа на публично-частното партньорство - цената за строителство, за управление и други, и тогава таксата за автомобили може да достигне и до десет стотинки за километър", каза министърът.
Когато се въведе тол таксата за цялата национална пътна мрежа - за магистрали и първокласни пътища, тогава цената ще е много по-ниска и от десет стотинки за автомобилите.
Павлова отново каза, че се работи по проект, свързан с въвеждането на електронни табла по магистралите. На таблата ще има информация дали те са затворени, дали има пътен инцидент, за ограничения в скоростта и колко време ни остава до определено направление. Паралелно се работи и по внедряването на камерите, отчитащи трафика.
Около 1 млрд. лева приходи годишно са нужни, за да се поддържат пътищата, както в Европа. В момента България събира от винетни такси около 200 милиона лева, които се оценяват като недостатъчни за поддръжка на пътната мрежа.
Отсечката от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград ще е готова през октомври, а между Сандански и Кулата - през август. До септември изцяло ще бъде пусната и магистрала "Марица".
АНКЕТА: Как предпочитате да плащате за пътищата?
Ако тол таксата за леките автомобили бъде 10 стотинки за километър, то пътуването от София до Бургас ще излиза по 36 лева на автомобил в едната посока, а разстоянието от София до Варна ще струва около 43 лева.
Миналата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Световната банка подписаха споразумение за въвеждането на тол системата.
Реално от 2018 г. може да се прилага тол системата по националните пътища, започвайки от тежкотоварните автомобили. След 2020 г. можем да говорим и за леките коли, каза по-късно Павлова по време на първа копка на участък от Северната скоростна тангента на София.
До края на 2015 г. Световната банка трябва да разработи финансов анализ, бизнесмодел и анализ на трафика. След това правителството ще реши кой от предложените модели ще приеме. Сред тях са частично въвеждане на тол системата само за тежкотоварния трафик, а леките коли да останат на винетки, да се даде възможност за пътищата, които предстои да се строят чрез публично-частно партньорство, да се въведе друг вид тол такса за изградените участъци.
"Ако през 2017 г. се вземе решение и се намери инвеститор, който да изгради одобрената система, тогава тя ще може да започне да се внедрява", допълни министърът.
На въпрос дали преходът от винетки към тол такси да бъде плавен, тя уточни, че става дума в първите години за леките коли да се запазят винетките, но те да станат електронни, а тежкотоварните коли с тегло над 3,5 т да плащат за преминаване на съответните километри по националната пътна мрежа.
Трябва да бъде подготвено и предложение как да се премине към цялостното въвеждане на GPS-базирана тол система.
Павлова обясни, че при строителство на тунел или на магистрала в определен участък, възложени на инвеститор, който да ги изгради и след това да получава такса от тях, тогава тол таксата ще се плаща за съответното разстояние на определена стойност.
"В този случай в таксата ще влиза сумата, която инвеститорът е вложил на принципа на публично-частното партньорство - цената за строителство, за управление и други, и тогава таксата за автомобили може да достигне и до десет стотинки за километър", каза министърът.
Когато се въведе тол таксата за цялата национална пътна мрежа - за магистрали и първокласни пътища, тогава цената ще е много по-ниска и от десет стотинки за автомобилите.
Павлова отново каза, че се работи по проект, свързан с въвеждането на електронни табла по магистралите. На таблата ще има информация дали те са затворени, дали има пътен инцидент, за ограничения в скоростта и колко време ни остава до определено направление. Паралелно се работи и по внедряването на камерите, отчитащи трафика.
Около 1 млрд. лева приходи годишно са нужни, за да се поддържат пътищата, както в Европа. В момента България събира от винетни такси около 200 милиона лева, които се оценяват като недостатъчни за поддръжка на пътната мрежа.
Отсечката от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград ще е готова през октомври, а между Сандански и Кулата - през август. До септември изцяло ще бъде пусната и магистрала "Марица".
АНКЕТА: Как предпочитате да плащате за пътищата?