Окончателно: Спират старите коли в центъра на София догодина
Първи под санкцията влиза идеалният център от зона "Малък ринг" между булевардите: "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", "Сливница" и улица "Опълченска"
От 1 декември 2023 г. влиза в сила забрана за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили, която ще важи от декември до края на февруари, реши днес Столичният общински съвет (СОС) с приемането на доклада за промени в Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община. Вносители са общински съветници от групата на ГЕРБ-СДС в СОС.
Докладът, който бе отлаган няколко пъти за последната половин година, бе подкрепен от групата на "Демократична България" и независимия общински съветник Борис Бонев. "Патриоти за София" и "БСП за България" гласуваха "против" с аргумента, че промените са дискриминационни и "наказват" най-бедните, ограничавайки възможностите им да се придвижват до центъра, предаде БТА.
От 1 декември до края на февруари в широкия център на София, обособен като малък ринг, се забранява влизането на най-замърсяващите автомобили, каза пред журналисти в СОС председателят на Съвета Георги Георгиев. Той уточни, че забраната не засяга живеещите в зоните, както и хората с увреждания, които имат издадени стикери за преференциално паркиране, които по данни на общината са над 15 хиляди. За нарушители ще следят камерите в града. Санкциите ще се налагат съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух на собственика на автомобила или на лицето, на което е предоставен за ползване.
Ограничаваме не най-старите, а най-замърсяващите автомобили, които след годишните технически прегледи са получили най-ниската екологична категория (първа категория), подчерта Георгиев. Тази непопулярна на пръв поглед мярка е част от борбата на Столичната община за по-чист въздух и грижа за здравето на софиянци. Мерките са взети на базата на изследвания и препоръки на експерти и преподаватели от три университета в страната, посочи председателят на СОС. По думите му това е широкоразпространена европейска практика, не е измислена от Столичната община. Относно годишните технически прегледи, които се правят в някои пунктове проформа председателят на Съвета каза, че държавните органи имат правомощията да ги контролират дейността им.
Георгиев информира, че съгласно приетата днес наредба предстои въвеждането на забрана за отопление на твърдо гориво на дърва и въглища, която обаче няма да влезе в сила от 2023 г., а има тригодишен гратисен период, за да могат хората да подменят отоплителните си уреди. Близо 6 хил. домакинства вече са се възползвали от програмата на Столичната община за подмяна на отоплителни уреди, която продължава и през следващата година, съобщи председателят на СОС.
Според наредбата в Зона "Малък ринг" - между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", "Сливница" и улица "Опълченска", от 1 декември 2023 г. се ограничава влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група. Година по-късно същите ограничения ще важат и за колите от втора екологична група.
За Зона "Голям ринг" - между булевардите "Сливница", "Данаил Николаев", "Ситняково", "П.Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х.Ибсен", бул. "П. Ю. Тодоров", бул. "И.Е. Гешов" и бул. "Константин Величков", се предвижда да има промени от 1 декември 2025 г., когато ще бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група, а от декември 2027 г. - и за тези от втора екологична група. В първоначалния проект на наредбата забраната за твърдо битово гориво за цялата община щеше да важи от 1 януари 2030 г., но след разговори между ГЕРБ и ДБ в текстовете е записано ограничението да е от началото на 2029 година, припомни Георги Георгиев.