Парламентът прие бюджета на НЗОК за 2019 г. на второ четене. В приходната част се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 4 299 603 000 лв. Здравноосигурителните приходи са в размер на 4 236 843 200 лв. От общата сума на здравноосигурителните приходи за здравноосигурителни вноски сe очаква да постъпят 2 842 254 200 лв., а от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет 1 394 589 000 лв.

Общо разходите и трансферите за 2019 г. са разчетени в размер на 4 350 003 000 лв. За текущите разходи се предвиждат 4 212 800 000 лв. Заложено е отрицателно бюджетно салдо в размер на 50 400 000 лв. с източник на финансиране - наличността на НЗОК по сметка на БНБ в началото на периода. Размерът на задължителната здравноосигурителна вноска за 2019 г. ще е 8 на сто. Или за всеки българин, независимо от възрастта, държавата дава по 621 лева.

С преходните и заключителните разпоредби на закона бяха направени промени в няколко други закона. Беше записано, че неусвоените средства до 30 септември 2019 г. за здравноосигурителни плащания за медицински и за дентални дейности може да се използват за плащания само за медицинските и денталните дейности при условия и по ред, определени съвместно от Надзорния съвет на НЗОК, и управителния съвет на БЛС, съответно БЗС. 

Според текстове от закона Центърът "Фонд за лечение на деца" трябва да бъде закрит до 31 март 2019 г. Закрива се и общественият съвет към фонда. Функциите на центъра ще се поемат от НЗОК. Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев увери, че това няма да лиши децата от лечение. Решенията за лечение ще се взимат от медицински специалисти, парите ще бъдат чрез трансфер от МЗ и ще са строго целеви, подчерта той. 

ИА "Медицински одит" и Изпълнителната агенция по трансплантация ще се влеят в новосъздадена Изпълнителна агенция "Медицински надзор", решиха депутатите. Тя трябва да започне работа от 1 април 2019 г. Директорът ще бъде назначен след съгласуване между министъра на здравеопазването и премиера.

Чрез промени в Закона за здравето беше регламентирано създаването на Национална здравноинформационна система, която ще се администрира и поддържа от МЗ. Целта е да има база данни с пълна информация за здравното състояние на всяко лице, за нуждите на всички последващи медицински дейности - диагностика, лечение, рехабилитация, медицинска експертиза, профилактика, диспансеризация и др.

Със закона се регламентираха задължителна структура и съдържание на медицинските стандарти, които трябва да се изготвят за всички специалности. Предвиждат се нови механизми на заплащане на лекарствените продукти и медицинските изделия. 

В закона беше записано, че Национални рамкови договори за 2019 г. няма да се приемат. Следващата година ще се прилагат рамковите договори за 2018 г., като към тях ще се подпишат анекси. 

От ДПС и БСП възразиха срещу лимитите за болничната и доболничната помощ. Те настояха и за реална оценка на клиничните пътеки. От БСП се обявиха против преминаването на функциите на Фонда за лечение на деца към НЗОК и закриването на Обществения съвет към него. Според опозицията това ще превърне фонда в непрозрачна структура. Социалистите бяха против и сливането на медицинския одит с агенцията по трансплантация.