Това твърди директорът на Морската администрация в Бургас - органът, който регистрира и контролира дейността на плавателните съдове кап. Живко Петров. Той гарантира, че регистрираните корабчета са безопасни.      
"Над 80% от тях са произведени последните 10-12 години, т.е. са сравнително нови. Просто бизнесът не търпи стари, неподдържани корабчета", допълни капитан Петров.
Какво е състоянието на плавателните съдове за сезонен превоз, ще покаже и контролната проверка, назначена от транспортния министър, която приключва в края на месеца.
"Трудно е да се каже дали туроператорите без лиценз са много или малко. Има такива оператори. Регламентът не е строг, изисква се не лиценз, а регистриране. Това, че режимът не е строг, на е лош, защото нашата цел не е нещата да се случват трудно", коментира самият министър Трайчо Трайков.
"Това, което моментално би прекратило подобна практика, е, когато се запишете на екскурзия, да поискате договор за пътуването с всички необходими реквизити в него", допълни той.
Според него, когато това се изпълнява от правоспособна фирма, тя има интерес да осигури бъдещия си пазар, да запази реномето си.
"Когато е физическо лице, което е събрало група хора и ги и завело, е ясно, че това лице няма никаква отговорност. Германски туроператор не би си позволил да претовари корабчето, нито в България, нито в Македония", отбеляза още министърът.
По отношение на глобите, Трайков каза, че фокусът не трябва да е към свръхрегилуция.
„Може да сложим и 1 млн. и 10 млн. глоба, но дали това ще спре други подобни случаи. Предложили сме санкциите да се повишат, но сме убедени, че не това е ключът", заяви Трайчо Трайков.
Тази година по Южното Черноморие разрешение да превозват туристи са получили общо 94 корабчета. Собственик на два от тях е Яни Пападопулов от Поморие. По-голямото му корабче е пуснато на вода преди няколко месеца, а другото е „по-старо" с година.
"Няма как да се заобиколи закона и да се сдобиеш с нужните документи. Друг е въпросът, че някои се опитват да возят нелегално, без документи за това, които също нямат голям шанс в България, тъй като конкуренцията и стагнацията на пазара е толкова голяма, че и ние самите ги контролираме", казва Пападопулов.   
Пътят до получаването на лиценз за превоз на пътници е дълъг
"Когато се издава лиценза, се проверяват абсолютно всички спасителни средства, противопожарни средства, конструкцията на кораба, готовността на екипажа, сертификатите за правоспособност на екипажа", каза капитан Живко Петров, директор на Морска администрация – Бургас.
Корабът на Яни може да превозва 54 души. Освен спасителни жилетки за всички тях, той е осигурил и 25 за деца, които по закон трябва да са до 30  на сто пътуващите.