МОН препоръчва урок за "джойнт" в учебник за 8 клас да бъде сменен
Дилърът няма да обясни на вашето дете, че дрогата ще съсипе здравето и психиката му, заявиха от издателството
Министерството на образованието и науката (МОН) е препоръчало на авторите на учебник по философия за 8 клас да сменят пример, в който се говори за марихуана. Това съобщиха от ведомството в отговор на въпроси на "Сега" след породилото се недоволство на родители, които разпространиха снимки от учебното помагало във Фейсбук.
В текста е разказана история, в която тийнейджър предлага марихуана на момиче с думите "Опитай. Страхотно е!".
Родителски организации заявиха готовност да сезират прокуратурата заради урока, озаглавен "Моята идентичност и моят клас", но според издателите на учебника няма нищо нередно.
"Липсата на говорене по дадена тема, не означава, че тя не съществува. Много е важно учениците да се научат да имат критично мислене, да отстояват собствени позиции, да имат мнение и да могат сами да се предпазват", посочват от МОН.
И допълват, че през пубертета младите хора експериментират и рисковете от употреба и развиване на зависимост към наркотични вещества са особено големи.
"Говоренето по тази тема, която е много чувствителна, трябва да става внимателно, за което разчитаме на учителите, както и на родителите", изтъкват обаче от министерството, оглавявано от Красимир Вълчев.
Оттам обясняват, че обучението по философия за VIII клас цели да подпомогне личностното развитие на учениците чрез създаване на умения за самостоятелно и критическо мислене.
"Ученикът трябва да опознае видовете зависимости, да изследва личния си опит - кое може да го доведе до изпадане в зависимост, да разбере важността на волята и подкрепата от средата за справяне със зависимо поведение. Включеният текст е решение на авторския колектив на конкретния учебник и той е поставен в урок, което означава, че упражненията в него се разглеждат под ръководството на учител", казва още от ведомството, като уточняват, че нямат нормативно основание да "изтеглят" този урок от учебника.
"В одобрените учебници могат да се извършват обективно необходими промени на съдържанието. Наредбата дава възможност авторите и/или издателите на одобрените учебници да извършват поправки на очевидни фактически грешки по своя инициатива и без одобрение на министъра на образованието и науката. Те са длъжни да го уведомят в едноседмичен срок от отпечатването", допълват от МОН.
"Този казус изглежда страшен за повечето родители, но страшен е не самият казус. Да, няма дилър, който да обясни на вашето дете, че дрогата ще съсипе неговото здраве, психика и живота му като цяло. Той няма такъв интерес", коментира обаче пред БНТ управителят на издателство "Педагог 6" Светла Луизова.
Тя поясни, че текстът в учебника е написан от учител психолог.
Според друг психолог, който всеки ден се среща с наркозависими тийнейджъри, за да им помогне, този урок е добър, но крие една опасност.
"Има осмокласници, които въобще не са на тази тема - не им е актуална и няма нужда да се повдига и да се предизвиква тази тема. Там е вредно дори. В тази възраст е много силен стремежът да се впишеш. Те са много уязвими и реално повечето биха се съгласили и се съгласяват. Налице е почти двойно увеличаване на престъпленията, извършени под въздействието на психоактивни вещества", коментира Росица Станулова - психолог в Центъра по проблемите на наркоманиите в София.
От издателството обаче не смятат, че техният урок провокира учениците да посегнат към дрогата.
"Малко по-надолу на децата дори е разяснено да запишат важните причини, поради които те трябва да могат да бъдат самостоятелни личности, а не да се влияят винаги от мнението на групата", подчерта Луизова.