Самият владика обясни, че колата му е била предоставена от фирма без пари и ползва нея, защото е хибрид и харчи малко.

Директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров, който е историк, коментира, че въпросът е морален и по-широк и засяга също така и скъпите коли на зърнопроизводителите, правителството и президента. Той дори изтъкна, че "Линкълн"-ът е среден клас автомобил, а други висши свещеници карат "пет-шест пъти по-скъпи" коли. Освен това той подчерта, че не са техни и са дадени по същия начин.

„Защо да не се разпростира тази практика сред висшите църковни духовници? Те управляват огромни окръзи. Има представителни функции. Колите са просто необходимост в днешния съвременен свят. Вие кажете до кой клас кола е морално да се кара от митрополит? Не могат да отидат с "Голф 2" - пернишкия мерцедес, или с "Голф 3". Митрополит Кирил не може да влезе като Христос в Йерусалим с магаре, което тогава се е водело все едно да караш среден клас автомобил, не може да ходи и пеша", заяви ексминистърът.

Той заподозря, че тъй като Кирил е един от кандидатите за следващ патриарх някой се опитва да го дискредитира.

Андрей Райчев обаче заяви, че това, което казва Димитров е отчайващо. "Българската църква е в морален фалит пред населението, а историята с митрополитския „Линкълн” е само черешката на тортата. Ситуацията е просто нетърпима", добави социологът.

По думите му има три причини за това и първата е, че църквата се прави на „началник”.
"Смята за свое задължение не да служи на обществото и да помага на слабите и бедните, а да посредства отношенията на хората с Бога. Това е сбъркан патос, който идеално се вижда в случая с отец Иван от Нови хан, който като светец ходи да помага на сираци, а те му се карат, защото обръща внимание на тялото, а не на душата”, коментира още Райчев.

Вторият сбъркан компонент, според него, е неравномерното разпределяне на парите в институцията: „Няма нищо по-богато от църквата. Това не е лошо, ако не виждахме гладуващи свещеници. Освен тази прогнила върхушка, има честни и вярващи духовници, които могат да ни доведат до по-доброто. Но те са абсолютно запушени от тази тапа”.

Като последна причина социологът изтъкна изолацията към света, която налага църквата.
„Християнството по генезис е интернационално нещо. Християнската църква трябва да отваря страната към света. Нашата църква дълбоко затваря страната. Изолираме се, държим се абсурдно”.
По думите му тези действия на водещите фигури в Българската православна църква са за задържане по-дълго на властта.

Вчера от митрополията защитиха Кирил със следната декларация: „Нека не ставаме жалки и не мерим с аршина на бездомници. Значи за всеки друг бил той какъвто и да е, но не духовник, е напълно естествено и несъбуждащо интерес притежаването на скъпи и луксозни возила, но на духовника не подхожда".

Веднага след скандала с луксозния автомобил владиката обяви, че е заявил оставката си пред Синода, но не заради това, а защото не бил съгласен с управлението му. От митрополията обаче заявиха, че оставка не е подадена.