1/2 от деветокласниците решават само елементарни задачи
44% от българските деветокласници могат да правят само елементарни изчисления по математика. Страната ни заема 47-мо място по математика, 51-во по четивна грамотност и 45-то по природни науки от общо 65 държави.
България е на 47-ма позиция със среден резултат на българските ученици от 439 точки по математика, съобщи в МОН националният координатор на изследването Светла Петрова, цитирана от БТА.
Все пак от МОН отчетоха, че през 2012 г. българските ученици постигат най-висок среден резултат по математика от всички оценявания досега в PISA. Повишението е значително в сравнение с 2006 г. - с 25 точки, а от 2009 г. - с 11 точки.
Въпреки това е налице тревожен факт, че по математика 43,8% от българските ученици са под ниво "2" в изследването по скала със седем равнища. Това означава, че близо половината ни ученици на 15-16 г. умеят само елементарни изчисления по математика. Те могат да смятат или да използват формули, но не и да анализират получените данни и да прилагат знанията си в житейски ситуации, което ги прави функционално неграмотни, пише "Дневник".
1/5 трудно осмислят текст
За функционалната грамотност по четене в PISA 2012 България е на 51-ва позиция. Над 1/5 от деветокласниците трудно четат и осмислят съдържанието на текст.
От тях 8 на сто не се справят и с най-елементарни задачи по четене, а останалите 12.8 на сто могат да разберат само кратък текст в познат стил и съдържание, придружен с картинки.
Силно се увеличават и разликите между момчета и момичета в четивната грамотност, в полза на момичетата.
По природни науки деветокласниците ни са на 45-та позиция със среден резултат от 446 точки при 501 точки за държавите от ОИСР.
Най-високи са резултатите в последното изследване на PISA на децата от Китай, а най-ниски на тези от Перу. Най-близки резултати до българчетата са на децата от Сърбия, Турция, Румъния и Кипър.
От МОН отбелязаха още, че България е сред държавите, в които образователните постижения на учениците са силно повлияни от семейната и от социално-икономическата им среда.
Изследването сочи, че само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати и в трите области - математика, четене и природни науки. Учениците от профилираните гимназии у нас са се представили най-добре - 475 точки, следват професионалните училища с 416. Най-слаб е резултатът при обикновените гимназии - 399 точки.
PISA e най-авторитетното изследване за постиженията в средното образование и се провежда под егидата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).