Усещането на журналистите в България за нивото на свободата на словото се подобрява в последната година, показва актуалната класация на "Репортери без граници" по темата. Според неправителствената организация, която проучва мнението на журналисти в отделните държави, страната ни е на 91 място в света, което не е завидна оценка, но е изкачване в сравнение със 112-то място от миналата година.

Как се правят подобни измервания, кои са двата железни принципа, на които трябва да се подчиняват информационните агенции и може ли формулировката "научи" и "разбра" да претендира за достоверност? Защо състезанието е положително събитие за журналистическата гилдия? Казваме ли "Браво" на чуждите постижения и какво означава, ако не го правим?

И как се промени политическото общуване през годините през погледа на журналиста Кирил Вълчев?

Генералният директор на БТА и един от най-известните гласове в родния радиоефир е сред членовете на журито на конкурса за чиста журналистика на Dir.bg Web Report, който тази година отбелязва 5-ата си година.

Ето какво сподели той по журналистически и други теми в разговора си с Рени Веселинова:

Голямото качество да оцениш професионализма на конкурента

Всъщност истината е, че тези класации за свобода на словото се правят на базата на интервюта с журналисти в самите страни - как те се чувстват и как те самооценяват своето положение. Гледам доста скептично в тези движения нагоре-надолу в такъв тип класации, защото има странни държави, които са по-напред от България.

Вие в Dir.bg правите нещо което рядко се случва в България и не са много сферите, в които това се случва - журналисти оценяват журналисти. Web Report допринася за нещо, което действително го няма в много сфери, а най-много го няма в политиката. Идва някой нов на власт и първата му работа е да отрече предишния и да започне от нулата, да не оцени нищо добро. Ние в нашата работа, като изключим БТА - агенцията, която работи за всички медии, сме в непрекъснати условия на конкуренция. Вижте колко хубаво става да можеш да кажеш на някой друг, че е добър в нещо. Българите обикновено не можем да кажем "Браво!". А ако на друг не можеш да кажеш "Браво", не можеш да го кажеш и на себе си. Успешните народи по света са тези, които дори в най-черни моменти виждат надежда, бъдеще и добро. Ние имаме твърде много неща, които могат да ни направят доволни, но нямаме самооценката. Затова нямаме добрата оценка и едни за други.

Днес в политиката няма уважение към опонента

Това е голямо качество - да си добър в нещо и да можеш да кажеш, че някой друг е добър. Това може би го има само в културата - артисти си оценяват филмите. Най-ужасно е, че това го няма в политиката - да уважиш опонента си. Може би го имаше в началото на 90-те години. Тогавашните демократи го задаваха, но какви имена имаше тогава във ВНС! Това бяха най-големите писатели на България от двете страни и водеха съвършено друг диалог. Те се оценяваха едни други. Това много липсва на България и такива малки знаци са страшно полезни - че можем да се оценяваме едни други.

Искам БТА да подкрепим точно такъв стил на общуване.

Журналистиката не умира

Конкурсът е полезен и с това, че в този океан от информация важното е да можеш да се ориентираш и да намериш качествената журналистика. Погрешно е мнението, че всеки може да прави компетентни анализи в социалните мрежи по въпроси, които не разбира. И тук идва мястото на журналистиката - медиите са тези, които подреждат нещата. От океан от новини журналистът трябва да избере кои са първите 3 новини. Кое да сложи най-отгоре в сайта, кое да държи най-дълго на водеща новина, как да комбинира нещата.

Правила за достоверност: без Off TheRecord и прилагателни

Има 2 основни правила, които информационните агенции по света спазват. Първото е източник - когато знаеш кой го е казал. Не ми прави добро впечатление, че в Европейската комисия например има Off The Record практики - можеш да цитираш какво съм казал, но няма да казваш кой го е казал. Това е абсурд, защото трябва с лицето си да казваш фактите. Ами ако се окаже партенка? БТА твърдо следваме практиката винаги да знаете кой твърди нещо. Трябва винаги хората да знаят кой е източникът. Но срещу това имаме и въпроса, ако е така, как ще разберем историята от 70-те в САЩ с Дълбокото гърло (кодовото название на тайния източник на "Вашингтон Поуст", след чиято информация избухва скандалът "Уотъргейт"), когато един таен източник предава как президентът подслушва опозицията. Това обаче трябва да е рядко изключение при носене на огромна отговорност. Разпространяването на информацията от типа "научи" и "разбра" е безобразие.

Другото ни правило е - не използваме прилагателни. За един висок, за друг - нисък. Зависи ти колко си висок. Няма оценки.

БТА и fact check от 1934 г.

БТА осигурява със свободния си достъп възможност както за медиите, така и за аудиторията, ако иска да провери достоверността на една или друга новина, която при нас е от първоизточник. На ден разпространяваме хиляди информации.

Беше направо забавно, когато избраха новия председател на НС и всички започнаха новините си с това, че Никола Минчев е най-младият председател на парламента в историята. Това е глупост. В Класическата гимназия много учехме история и помня, че Стамболов беше по-млад. Когато помолих колегите от нашата "Справочна информация" (в БТА имаме fact check организация от 1934 г.) смятах, че по-млад ще е само Стамболов. Новият председател се оказа пети по младост.

Участвай в Web Report 2022!

Конкурсът е отворен за участие до 13 май 2022 г. включително.

Заявките и материалите се приемат само в електронен формат на имейл адрес webreport@webreport.bg

Одобрените за участие журналистически материали ще бъдат публикувани в специалната категория "Участници" в сайта на Dir.bg https://webreport.bg, където може да бъде намерена и пълната информация за конкурса, изискванията към материалите и какво още е необходимо, за да кандидатствате.

Подробности можете да намерите и във Facebook страницата на Web Report тук.

Петото издание на Web Report се организира с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори са БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, OFFNews.bg, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "БулФото".

Генерални партньори: A1, Dundee Precious Metals и "Инвестбанк" АД, Arteks Engineering

Партньори: SSARM, Logitech, Bononia Estate, The Glenlivet, изворна и трапезна вода "Севтополис", 7arts.bg