Всеки ден журналистите информират хората и ни помагат да разберем важните събития в хода на тяхното развитие. Тяхната мисия е от решаващо значение за обществото и затова вече повече от две десетилетия Google си сътрудничи с репортери и издатели в подкрепа на независимата и разнообразна новинарска екосистема. 

Днес Google обяви старта на Google News Showcase, курирано онлайн преживяване и програма за лицензиране на новини, в България. Сред медийните издатели, които се включиха в Google News Showcase в България, са българският интернет портал Dir.bg, Българското национално радио, BTV Media Group, Economedia, Web Media Group, Investor Media Group, Nova Broadcasting Group и др.

Панелите с новини от партньори в България започнаха да се разпространяват в Google News за Android, iOS и в мрежата, както и в Discover за iOS и Android. Участващите издатели в България ще създадат News Showcase панели, които предоставят повече начини на читателите да се ангажират с новините и ги насочват към пълните статии на уебсайтовете на новинарските издания. Това позволява на издателите да задълбочат отношенията си с читателите и им дава по-пряк контрол върху представянето и брандинга.

Издателите на News Showcase могат да изберат да добавят функция, при която Google плаща за достъпа на читателите до ограничено количество от тяхното платено съдържание. Това осигурява на читателите достъп до повече статии на дадено издание, отколкото биха могли да видят иначе, като ги насърчава да научат повече за изданието - и евентуално да се абонират.

В световен мащаб Google има сключени договори за News Showcase с над 2500 издания.

Продуктът функционира в 24 държави, сред които САЩ, Франция, Испания, Полша, Словакия, Германия, Ирландия, Португалия, Обединеното кралство, Италия, Австрия, Румъния и Словения.

Партньорството на Google с новинарската индустрия в България

През изминалата година Google надгради дългогодишното си сътрудничество с издателите и журналистите в България, като стартира множество нови проекти, насочени към борба с дезинформацията, развитие на бизнес моделите и насърчаване на иновациите, включително:

  • Партньорство с Асоциацията на европейските журналисти в България, за подпомагане разширяването на Factcheck.bg, който е сертифициран от Международната мрежа за проверка на фактите, и разработване на sCOOL Media - проект за подпомагане на младите хора да се борят с дезинформацията и да насърчават устойчива новинарска екосистема.

  • През 2023 г. Google продължи да инвестира в обучението AI Design Sprint в Лондон и проведe семинар в Букурещ, целящ да даде възможност на издателите да въвеждат иновации и да увеличават приходите си, в него се включиха издатели от Централна и Източна Европа, сред които и Dir.bg.

Чрез Google News Initiative бяха обучени журналисти от редакции в България и организациите за проверка на факти в умения за дигитална проверка, напреднали изследвания и инструменти в подкрепа на усилията за разследваща журналистика.