Караджов: "Автомагистрали" ЕАД само превъзлага строежа на "Хемус" и запазва комисионна
Законът за обществените поръчки е бил заобиколен, обяви регионалният министър
Във всички договори "Автомагистрали ЕАД", свързани със строежа на магистрала "Хемус", е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо е така, аз мога само да гадая. Няма как на този етап настоящото управление да спре да плаща по договори, сключени от предишното. Това обясни в интервю за БНР вицепремиерът и министър на регионалноторазвитие и благоустройството Гроздан Караджов.
"Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна - аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече", поясни Караджов.
"В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ "Хемус", за 1 милиард за пътя Ботевград - Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - "Автомагистрали ЕАД", да има и най-малката възможност да го свърши само. Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически", уточни Караджов.
"Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата - в единия от случаите - когато са унищожаеми, има огромни рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми. А те не са за пренебрегване", заяви Гроздан Караджов.
"Може с години да се забави АМ "Хемус" и пътят Ботевград - София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда за тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично. Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание", категоричен е Гроздан Караджов.
"Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове. Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение", поясни министърът на регионалното развитие.
"Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно. Пътната мрежа е в ужасно състояние", отбеляза още министър Караджов, споменавайки за "пътища, които над 20 години не са пипани".
"Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство, е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача - 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме. 2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища. Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство. Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе - Велико Търново и да започне реалното строителство. Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле", съобщи Гроздан Караджов и добави, че, според него, основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното - близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а "държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко".