Добричкият окръжен съд определи капитанът на заседналия край Яйлата товарен кораб "Вера Су" да бъде задържан под стража. Помощник капитанът на кораба също остава в ареста. Най-тежката мярка бе поискана от окръжната прокуратура за 59-годишния Хайдар Е. - гражданин на Турция с обвинението, че е съпричастен към инцидента. Според държавното обвинeние капитанът и вторият помощник-капитан на кораба са допуснали плавателният съд да заседне като са причинили значителни повреди на чужд имот и са създали опасност за живота на други. Прокуратурата смята също, че Хайдар Е. като чужд гражданин може да се укрие.

Служебният защитник на капитана на "Вера Су" изтъкна, че разпоредбата на чл. 340, ал. 1 от Наказателния кодекс, по която е обвинен, не е приложима спрямо него, тъй като в нощта на инцидента не е бил на вахта. Освен това не е изяснено защо екипажът не е отговарял на радиоповикванията на българските гранични власти. Защитата посочи, че задържаният е с добро професионално поведение и не е осъждан, и поиска да бъде поставен под домашен арест - в хотела в Каварна.

Окръжният съд се произнесе, че са налице обосновани предположения за неизпълнение на страна на обвиняемия на определени негови задължения без значение, че не е бил дежурен на вахта в злополучната нощ. Освен това съдебният състав намира, че без адресна регистрация в България, има реална опасност чужденецът да се укрие.

Адвокатът на втория помощник-капитан поиска той да бъде пуснат под парична гаранция или под домашен арест.

Съдът обаче остави в ареста и него с мотива, че има данни, че той не е изпълнил свои служебни задължения, свързани с дежурството му на вахта.

На заседанието присъства и представител на компанията собственик на кораба, който отказа коментар пред медиите.

Според "Дневник" компанията "Агрополихим" е крайният получател на товара от 3 хил. т карбамид (урея), който превозва корабът. Това са съобщили за медията от транспортното министерство в отговор на въпроси.  От компанията, която произвежда азотни торове, по-късно са уточнили, че няма регламент, който да указва задължително опаковане на карбамида при транспортирането му. Подобно условие съществувало само за азотните торове, които трябвало да бъдат складирани и превозвани в т.нар. big bags с вместимост от 1 до 3 т.

"Това е стандартен тор, който се използва или за директно торене, или като съставка, суровина в течни и комплексни торове, каза изпълнителният директор на дружеството Красимир Бербенков. Ние сме купувач на товара, но не сме страна по договора за превоз между продавача и корабната компания. Условието на доставка за нас е CFR и сме потърпевши от събитията."

Търговските взаимоотношения, означени с термина CFR, изискват от продавача да транспортира стоки по море до определено пристанище. Разходите за доставка се покриват от продавача, както и застраховката за потенциални щети от загубата на товара.

Вчера от транспортното министерство съобщиха също, че ситуацията около "Вера Су", след като той бе напуснат от екипажа си, се усложнява, тъй като операторът му Ves Ship Management Ltd не е заявил намерение да назначи друг екипаж. 

Очаквайте подробности.