Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика Web Report представя своето жури в серия от интервюта. Не защото те имат нужда от представяне. Напротив - имената им са достатъчни и говорят много, защото те са изявени журналисти, доказани през годините с материалите и почерка си. Питаме ги за някои важни за професията моменти, за личната им борба в професията, за критериите за обективност днес, за сетивността към фалшивите новини.

Говорят експертите по темата, които има какво да кажат за добрата, чистата журналистика и които ще оценяват кандитатите в конкурса на най-големия интернет портал Dir.bg.

Няма човек в България, който да не е чувал гласа й и да не го разпознава от едно "Добро утро". Ива Дойчинова, един от най-популярните гласове в родния радио ефир е директор на Радио "София" и е част от ръководния екип на БНР.

Първият й досег с радиожурналистиката е в програма "Хоризонт" на БНР, където започва професионалният й път. В продължение на 14 години е водеща на предаванията "Трамвай желание", "Ива и Джон" и "Закуска с Ива" по първото частно радио FM+. През 2006 г. Ива прави крачка към телевизията и се присъединява към сутрешния екип на БНТ в "Денят започва", където води теми, свързани с образование, екология, здраве и култура. Следват предаванията "Часът на мама" и "Денят е прекрасен" по bTV. В телевизионния й опит са още"Хит - 1", първото музикално риалити на БНТ, "Искам работа" по NOVA и "Супердоктор" по България Он Ер. Била е водещ и на политическо риалити -"Обещанието" на БНТ.

Освен всичко това, Ива Дойчинова е основател на кампанията "Будител на годината", посланик е на UNICEF в кампанията "Един пакет, една ваксина", посветен на борбата срещу тетануса в най-бедните страни по света.

- Здравейте, Ива, конкурсът на DIR.BG за добра журналистика Web Report стартира и Вие сте част от журито, което ще оценява материалите. Как да познаем добрата журналистика в морето от информация?
- Добрата журналистика се познава по няколко ключови неща - проверени факти, сигурни източници, обективност, ярък почерк, добре разказана история. Началото на това изречение е предизвестено, но аз особено държа на последните две качества - яркия стил и умение да грабнеш с историята. Често много автори налитат на една и съща тема, защото е очевидна, шумна, коментирана от всички. Предпочитам сюжетите извън широкия обществен мегдан, там където е по-тихо и по-сенчесто, но има какво да се види и разкаже.

Снимка: Тихомир Рачев

- Какви материали и автори очаквате да участват в Web Report 2021
- За първи път съм поканена като участник в журито и нямам представа каква е насоката на материалите, както и какви автори привлича конкурсът. Но очаквам да ме изненадат, заинтригуват, очароват, замислят. Надявам се да има много млади сред тях.

- Какви са Вашите критерии, по които бихте отличили най-добрите материали?
- Интересна гледна точка, малко известни сюжети, задълбочено изследване на темата, автентичен стил.

- Кой беше последният журналистически материал, който Ви впечатли?
- Мисля, че интервюто на Опра с Мегън и Хари стана повод отново да видим висшия пилотаж в журналистиката. Освен умелото боравене с деликатните теми, свързани с живота на кралското семейство, Уинфри има едно изключително качество: много леко и живо води разговора. Задава въпроси дори с очи и коментира с мимиката си. Напоследък следя и цели проекти, които показват собствен стил и становище дори със структурата на медията. Това са Healthnews.bg, направен от младия Атанас Георгиев. Сайт, насочен само към "здравото" в новините около коронавируса и не само и директно назоваващ невярното. Другият ми личен фаворит е сайтът toest.bg.

- Помните ли Вашето лично начало в журналистиката?
- Като стажант в програма "Хоризонт" на БНР направих интервю с Радой Ралин. Той ме покани в дома си в кв. "Изток" за дълъг, дълбок и много непосредствен разговор. Цялото интервю трябваше да влезе в Златния фонд на БНР, както обеща моят ментор, но май си е останало само обещание, защото не го открих след като се завърнах в общественото радио. В такива случаи остават спомените за думите. Радиожурналистиката, ако не се дигитализира и запази, си остава "писане във вода". Има нещо красиво в тази мимолетност.

- Какво дава и какво взема тази професия според Вашия личен опит?
- Професията дава име, ако успееш да си го създадеш, да бъде добро и да го пазиш такова. А името е всичко, което със сигурност имаме и със сигурност остава. Популярността обикновено дава. Понякога и поводи за атаки от жълтата преса, но това засега не ме е засегнало така, че да реагирам сериозно.

- Има ли млада гвардия журналисти според Вас, които да дадат надежда за добрата журналистика?
- В Радио "София" определено има. Нашият екип е много млад, отворен да се учи, любопитен и с непрестанен стремеж към прецизност. Много е важно за мен да ги подтиквам към онази свежест, която носи младостта. Личният почерк, отново ще го повторя, е онова, което отличава яркият и видим журналист, от масата. Има някои проекти на млади студенти, които творят с много хъс и гражданска позиция, какъвто е например "Слово 111".

- Винаги, но особено напоследък, журналистиката е била обект на коментари от хора извън нея - обективна ли е, не е ли, чиста ли е, добра ли е. Как ви се струва - трудно ли се поддържа хигиена на информацията в днешно време и как успявате да го правите във Вашата медия?
- БНР е медията с най-висока степен на обществено доверие в последните години и това е звание. Едно от основанията за това е, че е обществена, т.е. обществото чрез данъците си дава своя личен ресурс това да е така. Другата важна причина е смелостта на екипите в БНР, които отстояват стандартите в професията с цената на бунтове. Свидетел съм на кризата от 13 септември 2019 г. със спирането на програма "Хоризонт" и зная, че е наистина трудно да работиш спокойно в такива времена. Но ако нямаш гръбнак - нямаш нищо в тази професия.

- Има ли начин да се справим с фалшивите новини, които ни заливат и какъв е?
- Чрез здравословното съмнение. Проверката на източника и собствения здрав разум са най-големите "трепачи" на фалшиви новини. Масово хората повтарят "опорни точки", а не мислят. Манипулацията чрез страх е най-лесна, затова e и толкова честа.

- COVID-19 ни постави в невъобразима преди това ситуация, в която медиите се оказаха в позицията на изключително важен източник на информация, който налага дневния ред. Промени ли се средата през последната година според Вас?
- Да, категорично хората започнаха да търсят повече новини, свързани с COVID-19 и да вярват основно на фалшивите. За съжаление социалните мрежи, като усилващ канал за всички публикации, чрез алгоритмите си дава предимство на онзи шум, който свърза заболяването с 5G, а ваксинирането с чипиране. Смешно е и е жалко. И най-добрата медия с чиста репутация не е повод за цитиране, а за мислене и набиране на информация от различни източници. За щастие се появиха и медии, като цитираната Healthnews.bg като антидот за прибързаните приказки.

Има и още нещо важно, което отчитам като грешка - прекаленото отразяване на изявите на НОЩ от първите месеци вся твърде много паника. Медиите трябваше да се дистанцират и да бъдат по-критични към ставащото и по-аналитични по отношение на адекватността на мерките, спрямо гражданските права и свободи.

- Какво бихте посъветвали един студент по журналистика в първи курс?
- "Бъдете смели, ярки и любопитни. Не бързайте, анализирайте и тогава творете. Журналистиката никога не е била лесна професия, но у нас я превръщат в "лека". Предстоят ви битки, но си струва."

Интервю на Гергана Костова


Web Report е конкурс за важните теми, които вълнуват обществото и авторите, които продължават да спазват професионалните стандарти в бурно развиващата се информационна среда.

Водещи имена в българските медии ще четат и гледат, рецензират и оценяват авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).

Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals.

Партньори на конкурса са Hendrick`s, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.

Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото"