"Самолетът на Ивайло Пенчев е катастрофирал заради сериозен гръбен вятър", коментира бившият главен инспектор за безопасността на полетите към Министерство на транспорта Ангел Борисов пред Нова телевизия, след като вчера бизнесменът оцеля при инцидент с частната си машина на летище Лесново.

 

Други експерти вече заявиха, че реално самолетът на собственика на "Уолтопия" не е паднал от високо, а се е сринал от около 5 метра височина и се е ударил в лявото полукрило.

Според очевидци от земята, самолетът е имал проблеми още с излитането - заради този вятър, който духа в опашката. При вятър отзад, той губи скорост от 30-40 км., може дори да не излети, обясни Борисов. 

"Тези самолети са изключително чувствителни към метеорологични условия. Пенчев е допуснал компромиси, спокойно е можел да иде от другата страна на пистата. И най-добрите пилоти бързат и пренебрегват условията", каза още експертът.

"Причината за катастрофата ще бъде обявена, след като се прегледат документите на пилота и самолета, изправността му. Пенчев не е летял от зимата, съответно нито пилотът, нито самолетът са били във въздуха. Има съмнение за загуба на тренинг", допълни той.

Борисов обясни, че тъй като Пенчев е и собственик, и пилот, той е длъжен сам да си направи техническите прегледи преди това. Отговорността за техническата и летателна изправност на самолета е на бизнесмена, категоричен е Борисов. 

"Първичната информация, която се подава от пилота към "Пирогов", не съответства със реалната обстановка на пистата. Той съобщава към кулата, че има проблеми с двигателя. След което самолетът тръгва надолу и се удря в дървета. Това не е така, той прелита оградата и реално пада на пистата. Тук има налице загуба на памет, както и множество наранявания", обясни Борисов.

Бизнесменът е настанен в неврохирургията на "Пирогов" с фрактури и други наранявания, но е контактен и без опасност за живота. Предстои му операция.

Междувременно капитан Янко Стоименов – старши пилот и директор на компанията, която стопанисва летището в Лесново, обаче коментира пред bTV, че до момента може да се заключи, че една от причините може да е проблем със силовата установка на самолета или двигателя.

„Този тип двигател има много добро име в индустрията и 80% от леките самолети са снабдени с точно този тип („Ротекс“). Ако човек започне да чете внимателно публикации на експерти, които са в сферата на поддръжката – ще стане ясно, че тази силова установка е изключително капризна и изисква много добри познания и точност при обслужване“, допълни той.

Пилотът обясни, че се съмнява Пенчев да в направил компромис с обслужването на самолета и предположи, че реакцията му е била адекватна.

„Бих искал да го поздравя за това, което е направил. Той не е пилот с голям опит, но времето, което е прекарал във въздуха, е от порядъка на 4 минути и с този не голям опит е взел решение как да постъпи. С взимането на това решение, той е изключил риска да пострадат и други хора. Търсил е да постигне максималното от гледна точка на безопасност при приземяването“, каза още Стоименов.