Онлайн обучението се превърна в стимул за осъвременяване и развитие. Трудно е, но с общи усилия се справяме, заяви за Dir.bg доц. д-р Боряна Иванова, заместник-ректор по учебната част в Аграрния университет Пловдив. С нея разговаряхме за сигурността при провеждането на изпитите, как ще се кандидатсва тази година, кои са предпочитаните специалности и програмата Еразъм. 

- Доц. Иванова, как се обучават вашите студенти в условията на пандемия?

- За съжаление, се налага да провеждаме учебния процес основно в електронна среда. Казвам "за съжаление", защото обучението в Аграрния университет изисква усвояването на теоретични, но и на много практически знания и умения, които изискват присъствено обучение. Създалата се ситуация ни изправя пред сериозни предизвикателства с оглед поддържането на качеството на подготовката на студентите, но трябва да отбележа, че всички - студенти, преподаватели и администрация - подхождат с разбиране и гъвкавост. Променят се неколкократно графиците на учебния процес, теоретичните и практическите занятия се извеждат в различни времеви периоди, в съответствие с допустимия от здравните власти режим, променят се сроковете и ритъма на обучение - трудно е, но с общи усилия се справяме.

- Занижи ли онлайн обучението качеството на образованието?

- Бих казала, че по-скоро се превърна в стимул за осъвременяване и развитие. В смисъл, че и на преподавателите, и на студентите, им се наложи да преразгледат начина и средствата на комуникация, онагледяване, преподаване и усвояване на учебния материал. Наложи се да се търсят творчески решения и нестандартни подходи, които в редица случаи доведоха до положителни ефекти.

- Разполагате ли с единна софтуерна платформа, в която да провеждате лекциите?

- Аграрният университет ползва един от препоръчаните от МОН софтуери - Office 365, като занятията се извеждат синхронно чрез платформата MS Teams. Като всеки програмен продукт, и този има своите ограничения, но общо взето, разполагаме с добър продукт, който ни позволява да работим пълноценно в рамките на съществуващите ограничения.

- Осигурена ли е сигурността по време на изпити относно преписвания?

- Обучението в Аграрния университет е тясно свързано с получаването на много практически знания и умения. Структурата на изпитите за значителна част от учебните дисциплини включва теоретична, но и практическа част. Това налага присъствено провеждане на изпитите, при което проблемът с преписването преминава в стандартната си плоскост.

При изпитите, провеждани он-лайн, се базираме на лимитиране на времето за изпита, което при тестово изпитване не позволява чисто физически да се разчита на запознаване с материала в последния момент. Прилага се изпитване по индивидуални варианти на тестовете, което възпрепятства колективното решаване. Също така се прилага и устно изпитване, като допълнителен елемент към писмената част, където въпросите се задават в реално време и студентът, съответно, трябва да отговори веднага при включени камери.

Във връзка със сигурността, мога да допълня, че кандидатствахме с проект по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж", в който са заложени редица дейности за повишаване на кибер-сигурността, в т.ч. и внедряване на специализиран софтуер за защита от нерегламентирано поведение по време на изпити, като се надяваме процедурата по оценяването скоро да приключи с положително становище.

Снимка: Аграрен университет

- Има ли възможност кандидат-студентите да кандидатстват онлайн? Само по диплома ли тази година ще е приемът в Аграрния университет или напротив?

- Имаме изградена цялостна система за кандидатстване онлайн, като тя включва всички етапи - от подаването на документите, през явяването на изпитите до записването, при спазване на всички нормативни изисквания. На практика, нашите кандидат-студенти имат възможността да дойдат в университета физически директно на първия учебен ден. Това пести много време и средства, а при сегашните условия в допълнение намалява риска от разпространение на заразата, без да ограничава свободата на избор на кандидат-студентите.

Относно правилата за прием - може да се кандидатства само с оценките от ДЗИ, но АУ организира и изпити, на които могат да се явят канидат-студенти, чиито дипломи са издадени преди 2008 г., както и кандидат-студенти, които искат да повишат шансовете си за прием, като получат по-високи оценки на изпитите.

- Кои са при вас предпочитаните бакалавърски специалности, общо колко на брой са?

- Аграрният университет предлага обучение в 13 бакалавърски специалности. Сред най-търсените традиционно попадат Растителна защита, Агрономство (Полевъдство), Агрономство (Лозаро-градинарство и биологично производство), Зооинженерство с информационни технологии. Предлагаме атрактивни специалности и в сферата на декоративното градинарство и озеленяването, екологията, аграрното инженерство и туризма, а от тази година ще обучаваме студенти и в много актуалната специалност Биоикономика, която е уникална за България в професионално направление 3.8 Икономика.

 - А магистратските програми?

- При магистърските програми разнообразието е много голямо . Аграрният университет предлага възможности за обучение в повече от 30 магистърски програми. Сред най-атрактивните са: Международният магистърски курс "Растителна защита", чийто дипломи са признати от 12 европейски университета, "Агробизнес", "Лозарство с основи на винарството", "Минерално хранене и торене на растенията", "Селекция и репродукция на животните", "Екология на селищните системи", "Опазване на биологичното разнообразие", "Земеделска техника", "Икономика и управление на европейското земеделие и селски райони", "Финансов межиджмънт и счетоводство", "Електронна търговия" и "Управление на туризма".

- Къде се намира университетът в Рейтинговата система у нас?

- В съответствие със своя профил, Аграрният университет е традиционен лидер в професионалните направления 6.1 Растениевъдство, 6.2 Растителна защита и 6.3 Животновъдство. Заемаме и престижното 4-то място в направление 3.9 Туризъм.

Не можем да не отбележим и факта, че Аграрният университет дели второто място, заедно със Софийския университет, в класацията на университети в България по оценка от институционалната акредитация с постигната оценка 9,61, непосредствено след лидера УНСС, чиято оценка е 9,66.

- Предлагате ли програми по Еразъм?

- Програма Еразъм+ внася европейско измерение в цялостната дейност на университета, съдейства за реализирането на стратегическите цели за интернационализация, допринася за качеството на образователната и научна дейност на АУ и разпознаваемостта му както в Европа, така и извън нея. Тя е с най-голям брой бенефициенти - студенти, академичен и административен персонал.

АУ е един от първите пет български университета, които получават Еразъм харта през 1999 г. Програмата се превърна за АУ в един от основните аспекти и двигател за международната му дейност, доби популярност, създаде традиции, превърна се в неразделна част от обучението на студентите и в основен инструмент за придобиване на международен опит и квалификация на академичния и административния персонал.

Индивидуалните обучителни мобилности на студенти и персонал се осъществяват по Ключова дейност 103 - Мобилности с програмни държави и Ключова дейност 107 - Мобилности между програмни и партниращи държави.

Студентите и докторантите имат възможност да се обучават или да придобият практически опит в някоя от 116-те институции от 33 държави от и извън ЕС чрез включване в програма "Еразъм+". Над 2% от студентите на АУ провеждат Еразъм+ мобилност, като индикаторът на Европейската комисия за успешна дейност по Еразъм+ е 1%.

През последната година изпълнението на планираните мобилности по програмата бе засегнато от извънредното положение във връзка с пандемията на COVID - 19. Въпреки това отчитаме 67 изходящи студентски мобилности, в т.ч.: 10 - с цел обучение и 57 - с цел практика; 15 входящи студентски мобилности; 32 входящи мобилности на преподаватели от 11 държави, както и 13 изходящи преподавателски мобилности.

АУ работи и по 15 проекта на програма Еразъм+ по мярките "Изграждане на капацитет" и "Стратегически партньорства".