Министър-председателят Бойко Борисов присъства на откриването на цялостно обновения обходен път на Габрово след завършването на новата 12-километрова отсечка. В 9,00 часа движението по нея беше пуснато. Строителството струва почти 93 милиона лева, осигурени чрез европейско финансиране и републиканския бюджет.

Снимка: Министерски съвет

"Днес пускаме обхода на Габрово и с това лишаваме габровци от по-мръсен въздух, лишаваме ги от шум, лишаваме трафика от забавяне при преминаването през града и се надяваме, че ги лишаваме от пътно-транспортни произшествия. Поздравявам и строителите, ако минете по пътя, той ще ви хареса, да е честито на габровци новото съоръжение. Пътят е красив, има шумозащитни стени, модерен е", заяви премиерът.

Заедно с него в джипа му в Габрово дойдоха вицепремиерът Томислав Дончев, който е бивш кмет на Габрово, министърът на финансите Владислав Горанов и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, видя се от видео, излъчвано във Фейсбук профила на Борисов.

Скрийншот: Facebook/Бойко Борисов

"Продължаваме ударното строителство по всички важни инфраструктурни обекти в страната, въпреки пандемията от COVID-19. Радостен съм, че мащабният проект по обходния път на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, вече е завършен. По 23-километровото трасе има много големи съоръжения, изградени чрез съвременни строителни технологии. Такъв е стоманобетонният мост с дължина 640 м. над долината на р. Синкевица, част от кв. Чехлевци и кв. Войново на Габрово", подчерта Борисов.

Скрийншот: Facebook/Бойко Борисов

И се обърна към колегите си:

"Помните ли като идвахме в калта тука?... Горанов, харесва ли ти? Влизаш в тунела, все едно си е ден!".

Премиерът отново шофира джипа си, в който вози министри

Скрийншот: Facebook/Бойко Борисов

Докато преминаваха с джипа естакадата, Томислав Дончев разказа:

"Пътят е строен в началото на 80-те години, но свършва до пътя, който влиза в Габрово, откъм Севлиево. Бил е изграден един малък участък, който като част от проекта за обходния път е бил рехабилитиран. Чел съм стари документи от началото на 90-те години тогава са обсъждали изграждането на тунели, но не са имали средства. Рестартирали са няколко пъти разговорите. Това е довеждащ път на сериозна част от трасето до тунела под Шипка. Имаше забавяне поне от две години. 2013-2014 г. проектът бе фактически спрян".

Скрийншот: Facebook/Бойко Борисов

След като няколко пъти беше удължаван срокът за строителството на обходния път на Габрово, чието изграждане започна през 2013 година, от днес 23-километровият обход се пуска за движение. В новата 12-километрова отсечка е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение.

В новия участък има тунел, три по-малки моста и два пътни възела, чрез които ще се осъществява връзката на обхода с центъра на Габрово. Пътят, който ще изнесе трафика извън града, ще отвежда и към бъдещия тунел под Шипка.

Обходът е част от транспортното направление Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север - Юг.

"Мангъров ми каза, че съм като Де Гол, но ако го бях послушал, щяха да се извинявам"

Премиерът коментира и други теми. На въпрос дали се очакват положителни тенденции за бюджета, след като отпадат мерките, той отвърна:

"Те не отпадат, трябва да запази дистанцията, дезинфекцията, вниманието си, тогава ще влезе в ритъм и икономиката, затова си позволяваме да го правим. Вие представяте ли си днес да излезем като в Швеция и да кажем: "Извинявайте, загинаха много хора, заради нашата грешка, че не сложихме мерки, тези рестриктивни мерки, които направиха в България". Какво щяхте да ни правите нас, ако не бяхме спасили живота на хората? Доц. Мангъров днес ми е писал: "Де Гол така говори като тебе". Ама ако бях изпълнил, това което ми казваше, щях сега да се извинявам. А ние успяхме между двете теории да минем по средата - с рестрикции и най-свободните мерки в същото време".

Борисов обаче се подразни на въпрос на репортерка за разцеплението в ГЕРБ-Плевен:

"Госпожо златна, кой те накара да питаш тея глупости? Ние ви правим тунели и мостове, които не сте виждали, ти ме питаш за разцепление. Тези, които сме изгонили, хората не ги одобряват. Това ли е важно да ме питате?".