БДЖ спира 150 влака и съкращава 2000 души
Съкращаване на 2000 души, спиране на 150 влака, увеличаване на цените на билетите и ускоряване на продажбата на ненужни активи. Това са мерките, които БДЖ ще вземе за реформиране на дружеството.
По думите на Владимиров средно с 9% ще бъдат увеличени цените на билетите на влаковете, субсидирани от държавата, а на бизнес влаковете - с 15 на сто. Новите цени за бизнес влаковете ще влязат в сила от 1 декември, а за субсидираните влакове - от 1 януари.
"Основната цел, която си поставяме, е през 2012 г. БДЖ да не е на загуба. Втората цел е да заделим по-голям вътрешен ресурс, за да успеем да погасим една част от задълженията, преди всичко към банките кредитори", каза още председателят на Съвета на директорите.
Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев пък обяви, че компанията спира от движение 150 влака.
"Това означава, че няма да спират влакови линии, а ще намалее броят на влаковете, които се движат по определени линии. Няма да бъде закрита нито една влакова линия, само ще бъде променен графикът и влаковете ще бъдат оптимизирани", обясни Недев.
По думите му със спирането на тези влакове, ще бъдат спестени 22 милиона лева на годишна база. С тези пари ще се погасяват задължения към банките кредитори. Изпълнителният директор даде пример за такава губеща линия - Септември - Добринище, чиято загуба е 7 млн. лв., но поради липсата на алтернативен транспорт, няма да бъде спряна.
Влакът Пловдив – Асеновград е печеливш, но по тази линия ще бъде намален интензитетът на пътуване, каза още Йордан Недев. Той каза още, че има спад в броя на пътниците, но е въпрос на анализ дали проблемът е в качеството на услугата. Спадът е с около 10 % за пет години.
Ръководството на холдинга ще предложи на 2000 души - служители в БДЖ, да напуснат работа, като им се изплатят по шест работни заплати, съобщи БТА.
По думите на Йордан Недев съкращенията започват веднага.
„Нашата надежда е до началото на следващата година всичко да е приключило”, допълни той.
Владимир Владимиров допълни, че една четвърт от тези 2000 души са административен персонал, а останалите са от ремонтните дейности и поддръжката.
"Имаме две възможности - или освобождаваме 2000 служители, или водим дружеството към фалит и си отиват 13 000 души", категоричен бе той.
Председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев коментира обаче пред "Фокус", че синдикатите не са били информирани предварително за готвените съкращения, а са разбрали днес.
"Съкратените няма да бъдат 2000, а повече от 3000. Освен обявените днес 2000, след спирането на влаковете ще има още съкратени", прогнозира той.
От началото на октомври синдикатите преговарят за колективен трудов договор и за спиране на масовите съкращения, които се предвиждат в БДЖ. Позицията им е, че преструктурирането на железниците ще се осъществява по начина, по който е договорено с тях преди месеци. В противен случай те заплашват със стачни действия.
До момента за 2011 г. БДЖ са реализирали 4 млн. лв. приходи, като се очаква до края на годината да бъдат събрани още 7-8 млн. лв. За първите шест месеца на 2012 г. трябва да бъдат реализирани още 25-30 млн. лв. Описват се ненужните активи и трябва да бъдат продадени до средата на следващата година. Относно необходимостта за приватизация на „Товарни превози” от БДЖ казаха, че за последните 5 години оборотите от товарната дейност са спаднали наполовина.
Борисов: Аз съм като хирург, който трябва да излекува БДЖ
Ако не съкратим тези 150 влака и не съкратим тези 2000 души, умира цялата железница. Това каза премиерът Бойко Борисов в предаването “Панорама” по БНТ. "На нас ние се падна най-лошото време и най-непопулярните мерки, да ги правим ние", каза Борисов.
Той заяви, че неговата роля е като на хирург, който трябва да излекува БДЖ. По думите му железниците имат близо 1 млрд. лв. задължения и продължават да генерират задължения, които се покриват от пенсии, здравеопазване.
„Когато един фалирал комбинат „Кремиковци” работеше заради няколко човека, те генерираха задължения в железниците”, каза той. Борисов каза, че 500-600 души от съкратените от БДЖ, които стават, ще отидат на работа в метрото. Ще търсим начин да им намерим работа. Аз днес трябва да отрежа този тумор, догодина тази компания ще започне бавно, малко по-малко да живее, каза Борисов.