Тези дни автомагистрала "Тракия", означена като път А1, през ден влиза в черните хроники на новините.

Като че ли някаква прокоба тегне над най-бързия път до морето, който всеки от нас е преминавал в посока синята му шир, изпълнен с радостни трепети в сърцето.

Тези дни е тъжно... Транспортни произшествия с пострадали и жертви помрачиха  красивите ни спомени за пътуванията ни по този път.

"Тракия" е първата автомагистрала в България и важен път, проектиран и започнат като строеж още по времето на соца. Строен е от най-добрите родни специалисти по пътно строителство.

Камерата на фотографа Иван Григоров е съхранила кадри от строителството на отсечката Мирово - Мало Конаре и първия пробег на онези 50 километра, построени през далечната 1982-ра година.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Какво е значението на магистралата, строена километър по километър, в продължение на много години: Автомагистрала "Тракия" свързва столицата София с град Бургас и е път с национално значение.

Снимка: Иван Григоров

По автомагистрала "Тракия" преминават Европейските пътища E80 от София до Оризово, и Е773 - от Оризово до Бургас. Магистралата е част от Паневропейски транспортен коридор 8.

Автомагистрала "Тракия" има изключително голямо значение за икономиката и транспорта на България. 

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия", към тунела "Траянови врата"

Снимка: Иван Григоров

Общата дължина на автомагистралата е 360 километра. Решението за построяването й е взето на 19-и май 1964-та година, като част от автомагистрален пръстен, включващ още автомагистралите "Хемус" и "Черно море".

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Главни проектанти на АМ "Тракия" са инженерите Гавраил Гавраилов и Иван Коларов. През 1978-а година са готови първите 10 километра до отбивката за Нови хан, а през 1984-та година магистралата стига до Пловдив.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Снимките, които ви показваме тук, са от 1982-ра година. В строежа на отсечката от 50 километра посока Пазарджик участват инженери и работници от държавните предприятия "Пътни строежи" - Пловдив и "Минстрой".

инж. Никола Белчев от "Пътни строежи" - Пловдив

Снимка: Иван Григоров

Непременно трябва да споменем строежа и на първия, пуснат в редовна експлоатация тунел "Траянови врата", както и виадуктите, изградени върху 76-метрови колони и с дължина 520 метра.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия", към тунела "Траянови врата"

Снимка: Иван Григоров

След демократичните промени строителството на магистралата продължава. През 1995-а година правителството на Жан Виденов, със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие, открива участък от 32 километра между Пловдив и Оризово.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

През юли 2000-та година кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 1 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас, с обща дължина 74 километра.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

От българска страна съфинансирането е в размер на 1млн. 400 хил. евро.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

През 2001-ва година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово, като км 165 от "Тракия" съвпада с км 0 на автомагистрала "Марица".

В следващите десет години се извършват предпроектни проучвания на лотове 2, 3 и 4.

Снимка: Иван Григоров

През 2010-а година правителството на Бойко Борисов започва строителството на последните отсечки по проект "Доизграждане на АМ "Тракия" - лотове 2,3 и 4, с обща дължина 115 километра, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет.

Инвестицията възлиза на 699 648 287,19 лв.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

През 2019-а година са пренаредени километричните табели на автомагистрала "Марица" така, че нулевият ѝ километър съвпада с километър 168 на автомагистрала "Тракия".

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Така първоначално замисленият още по времето на соца "пръстен" започва да се реализира.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Помним как държавниците ни се похвалиха, че вече ще стигаме до морето за  четири часа.

На фона на черната статистика от последните дни, обаче, това се оказва не толкова важно. Все повече хора осъзнават, че няма значение колко време ще пътуваме, а да стигаме живи и здрави там, за където сме тръгнали. 

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Строежът на магистралата е върхово постижение на строителството за времето си. Строена е с много ентусиазъм от първите си пътни строители през 60-те, а после - от няколко поколения строители, до наши дни. Сигурно във времето, докато я изграждахме, на места по нея има амортизации, както и някои недогледани докрай неща, като липсата на мантинели на рискови участъци, но по този въпрос ще се произнесат специалистите.

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия"

Снимка: Иван Григоров

Главното, което трябва да проумеем днес е, че не можем винаги да  виним пътя за човешките грешки в управлението на превозните средства по него. От нашата персонална отговорност, независимо дали сме строители, водачи на автомобил, пътници, или контролиращи органи, зависи спокойствието на пътя и да няма жертви.

За всеки от нас е важно да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал. Хората, които виждаме на снимките, са отдали труда си за това. За удобство и радост, не за смърт. 

20 декември 1982 г. , автомагистрала "Тракия" - началото

Снимка: Иван Григоров

Текст: Еми МАРИЯНСКА
Снимки: Иван ГРИГОРОВ