По данни на асоциацията в България има около 120 хиляди асансьора, като между 80 и 100 хиляди от тях са поставени преди 1990 г. Има асансьори и на 80 години, изтъкна председателят на асоциацията Валентин Маринков, цитиран от БГНЕС и БНР.

Асоциацията иска да се направи обследване на всички асансьори в страната, да се изготви анализ, на базата на който държавната администрация да изготви програма за действие.
Маринков обясни, че не може да се каже колко ще струва това и цифрите, които се говорят, са предполагаеми. По думите му ще са необходими между 5 и 10 лв. на семейство на месец.
"Трябва да се види истината, която се крие от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Хората се возят в потенциални убийци. Трябва реформа", бе категоричен Маринков.

От асоциацията предлагат контролира дейността, свързана с асансьорите да премине към регионалното министерство, а не към икономическото, както е в момента. Според тях тогава нещата ще потръгнат.

В България няма точна информация за асансьорите и никой не публикува официални цифри за това. Има документ, в който председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор отказва писмено да даде информация за това на Българската асансьорна асоциация, уточни Веселин Маринков.

По думите на Николай Маринков, главен секретар на Българската асансьорна асоциация, новите асансьори консумират 80% по-малко електроенергия, което ги прави отлични кандидати за фондовете за енергийна ефективност. Това е възможно и би спестило 45 милиона лева, посочи той.

Затова от асоциацията предлагат асансьорите да се вкарат в програмата за саниране на жилищните сгради, което освен че ще реши енергийният проблем, ще повиши и тяхната сигурност. По изчисления на асоциацията това ще продължи около 10-15 години.
"Не искаме да натоварваме хората с допълнителни разходи. В програмата за енергийна ефективност не са включени асансьорите. Трябва да се търси възможност поне половината от разходите да се поемат от европейски средства, за другата половина да се търсят нисколихвени кредити или други източници", изтъкна  Маринков.

Експертът посочи още, че за безопасна експлоатация е нужен постоянен технически контрол. Асансьорите могат да бъдат опасни, ако не се поддържат.

Преди дни стана ясно, че Държавната агенция за метрология и технически надзор предвижда промени за контрол и повишат безопасността на асансьорите. Едно от тях е до 30 юни следващата година всички асансьори да имат кантари – устройства за контрол на товарите. Целта е при претоварване машината да не тръгва.