Гражданинът Любомир Дончев разказа по БНР, че са му се обадили телефонни измамници и се е опитал да ангажира полицейските служби. Оказало се, че трябва да отдели твърде много усилия и лично време, за да съдейства на МВР.

При реализиране на телефонна измама гражданинът подава писмено сигнал в МВР. Тогава се задейства досъдебно производство и се провеждат съответните оперативно-издирвателни действия, обясни Стефан Попов от сектор "Измами" на Главна дирекция "Национална полиция".

"Нашето законодателство регламентира какво трябва да се направи, за да можем да реагираме адекватно. Неподаването на заявление ни връзва ръцете. Приканваме хората да сигнализират, когато има опит за измама", каза още Попов.

Гражданите трябва да звъннат на тел. 112. Една група навърта около 400-500 телефонни номера. Със затварянето на телефона те набират следващия номер, обясни Стефан Попов.

През последната година намалява броят на регистрираните телефонни измами, въпреки че опитите вероятно остават същите. Доста хора, които са станали жертва, идват и подават заявление при нас. За първите три месеца на 2017-а са регистрирани 208 престъпления.

За същия период на миналата година те са 247. Има и увеличение на разкриваемостта, подчерта Попов. Секторът за борба с телефонните измами е почти сформиран.

До няколко дни се очаква да започне работа в Плевенската, Русенската и Великотърновската дирекции.

В момента повечето измами са по схемата за съдействие на МВР. Важно е да се знае, че МВР не приканва гражданите по телефона да дават пари.

Имаме задържани 19 фактически извършители на такива престъпления. Реално можем да докажем едно, максимум две извършени престъпления, уточни Попов.

Опити за измами има не само на стационарни, но и на мобилни телефони. МВР сътрудничи и с трите телекомуникационни компании.