Синдикатите обявиха стачката в БДЖ за безсрочна
От 24 ноември започват всекидневни безсрочни стачни действия за защита на българските железници. Това се казва в обръщение на синдикатите в БДЖ към българските граждани – клиенти на компанията.
Първоначално бе обявено, че националната ефективна стачка в БДЖ, която ще спре влаковете в цялата страна, ще се проведе на 24 ноември от 8 ч. до 16 ч. До нея се стигна, след като в началото на ноември от ръководството на БДЖ съобщиха, че ще бъдат съкратени 2000 души и ще бъдат спрени 150 влака.
"Ръководствата на железницата възнамеряват да изхвърлят на улицата хиляди от нас, да ни обрекат на глад и непосилно оцеляване, да ни маргинализират и поставят семействата ни в условия на унизително оцеляване", заявяват синдикатите в обръщението, цитирани от БТА. В него те се извиняват за предстоящите неудобства от стачката, но посочват, че това е е единственият начин да се защитят.
Екатерина Йорданова отправи призив към управляващите железницата - да се заровят томахавките и да се седне на масата на преговорите.
По думите на синдикалистите целта на ръководството на БДЖ е "нейното пълно унищожаване, ограбване на това, което е останало от нея и продажбата й на безценица". Те се оплакаха, че в тяхно лице се търси изкупителна жертва, тъй като официалният доклад на Европейската комисия за реформата в железницата съдържа крайно негативни оценки.
"На 24 ноември излизаме на битка за спасяването на това, което ще може да бъде спасено", заявиха синдикалистите. Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ, каза, че вече има голям натиск от страна на ръководството на железницата върху тези, които са заявили участие в стачката и дори директни заплахи за уволнение, което е неконституционно. Синдикатите твърдо застават зад тези хора и ще направят всичко възможно да ги защитят, каза той. Бунев информира още, че е подадена молба до прокуратурата да се произнесе дали наистина БДЖ е във фалит.
По думите му от 50 до 100 вагона ежедневно не се осигуряват в БДЖ - за товарни и пътнически превози. Това е или тенденциозно, или от некадърност, добави Бунев. Според него от ръководството на БДЖ нарочно не правят ремонти с оправданието, че нямат пари. Всеки вагон обаче носи приход и ако натоварването беше ефективно, нямаше да има пропуснати ползи и загуби, аргументира се синдикалистът. Ръководителите на БДЖ вместо да направят разчет заедно с нас - за необходимостта от съкращенията на персонала и на подвижния състав, "те в момента стрелят като луд с картечница", образно описа ситуацията Бунев.
По-рано председателят на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров пък заяви, че позицията на ръководството е напълно ясна - "ще продължи провеждането на обявените мерки и няма да отстъпим от тях". Преговорите по набелязаните пет мерки са водени два месеца и е ясно, че имаме съвършено различни позиции по тях, категоричен бе Владимиров.
Министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов пък призова синдикатите към разумни действия.
"Когато се стачкува, особено в криза, под заплаха са не само работниците но и бизнесът. Протести може да си прави всеки. Обръщам се към синдикатите обаче - разумно е да седнем и да обсъдим какъв е проблемът", заяви Младенов по bTV.
Стягат автобусите
Пловдивските превозвачи ще посрещнат стачката с поне 100 извънредни автобуса, съобщава в. "Марица". Само фирма “Хеброс бус” ще е готова с 50 извънредни возила, които ще пуска като втори и трети допълнителен рейс.
По данни на превозвачите жп гарите на Пловдив поемат около 10 000 пътници на ден. Ако те се пренасочат към трите автогари в града, това означава, че 10-те фирми за превози в Пловдив трябва да са готови за 200 допълнителни курса.
В Търговищко обаче транспортни специалисти алармираха, че има голяма вероятност да се увеличи броят на незаконните таксита по селата в региона, които да използват стачката в БДЖ и да возят на цените на автобусите, съобщи БГНЕС.
Същевременно председателят на Общинския съвет в Мъглиж Младен Чернаков инициира декларация до транспортния министър Ивайло Московски срещу съкращаването на пет влака, преминаващи през Казанлък, Мъглиж, Павел баня, Николаево и Гурково, съобщи в. "Старозагорски новини".
Според плановете на ръководството на БДЖ трябва да бъдат съкратени влакове по направленията Карлово-Сливен, Зимница-Карлово, Сливен-Казанлък, Варна-София и София-Варна.
Одобрявате ли протестите?