По-рано днес Министерският съвет предложи на Народното събрание да денонсира споразумението между правителствата на България, Гърция и Русия за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода "Бургас – Александруполис". Това става след като изтече направеното от страната ни преди година предложение за прекратяване действието на документа по взаимно съгласие.
Решението на МС е взето във връзка със заключенията, направени през първия етап на работата на Международната проектна компания – фазата на разработка на проекта. Съгласно анализите, петролопроводът не може да бъде реализиран при условията, уговорени в сключеното през 2007 г. споразумение.

Излизането на която и да е страна от проекта се регламентира от два документа, коментира обаче Дьомин.
Договорът на консорциума за строителството на петролопровода предвижда, че напускането е възможно само след завършване на периода на развитие, т.е. след започването на експлоатацията.

Другият документ, уреждащ отношенията между страните, е Виенската конвенция, но нейното действие влиза в сила, ако няма други регламентиращи документи, а такъв е договорът.

През 2008 г. бе подписано междуправителствено споразумение за реализацията на проекта, в който Русия получава 51%, а България и Гърция по 24,5%. Общата дължина на тръбата е около 300 км.
Проектът ще позволи да се намали натоварването на турските проливи, през които руският и казахски петрол се доставят на световните пазари.

България реално се отегли от проекта в началото на декември 2011 г. Тогава българският финансов министър Симеон Дянков и министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков заявиха, че България няма да строи нефтопровода, но всички задължения ще бъдат платени.
Месеци по-късно МС гласува сумите необходими за ликвидиране на проектната компания.
За решението на българското правителство повлия още местният референдум относно проекта в Бургас, на който хората казаха твърдо "не" на тръбата, въпреки че и на него не гласуваха 50% от избирателите.
Правителството и гражданите на Бургас се притесняват, че проектът може да доведе до опасни екологични последици. Зад него твърдо застават от БСП.