Продължават преговорите за съдбата на БДЖ
Първите преговори за бъдещето на БДЖ завършиха без резултат. Министерството на финансите отказва гаранции за заема от Световната банка и чака увеличение на приходите в железниците.
Преговорите ще продължат в петък, каза пред журналисти министърът
на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло
Московски. Дотогава ще продължат разговорите между експерти на министерството на транспорта и на синдикатите, като до петък трябва да има ясни бизнеспланове за развитие на железниците.
По-късно председателят на Съвета надиректорите на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров съобщи, че ръководството на БДЖ и всички синдикални организации ще обсъждат колективния трудов договор на специална среща утре в 11 часа. Решението за провеждане на тези разговори е било взето в резултат насреща между ръководството на БДЖ, синдикатите и транспортния министър Ивайло Московски.
След срещата президентът на КНСБ Пламен Димитров каза, че железничарите няма да стачкуват, ако до петък бъде постигнато споразумение.
На 17 септември синдикатите обявиха, че подготвят нова стачка в БДЖ.
Според Димитров съкращенията са функция на програмата за преструктуриране и финансово оздравяване. Синдикатите ще настояват на всяка цена за сключването на колективен трудов договор, без който няма да се съгласят на никакви мерки в компанията.
"Приватизацията на „Товарни превози” не може да бъде възприемана като панацея за бъдещето на „Пътнически превози", коментира синдикалният лидер пред "Фокус".
По-рано днес шефът на УС на БДЖ Владимир Владимиров обясни, че компанията вижда спасение в продажбата на "Товарни превози" и на няколко губещи почивни станции.
Симеон Дянков припомни условията за подписване на договора за заем от Световната банка от 460 млн. лв.
"Заемът ще се подпише. Въпросът е, че ще се подпише, когато видим, че има достатъчно вече допълнителни приходи в БДЖ, да могат да покриват поне лихвите по заемите, които в момента са тяхна тежест. БДЖ към момента има 800 милиона лева задължения, като една съвсем малка част от него се обслужва от Министерството на финансите и тя е по предишен заем към Световната банка, който изтича през октомври. Останалата част не се обслужват от 2007-2008 г.", каза още Дянков.
Той нястоя "предвид все по-тежката обстановка, която се очертава в Европа от лятото насам и предвид подписването на заема" железниците да се модернизират и преструктурират.
"Няма държавна гаранция. Аз като финансов министър не мога да дам тези пари, просто те да потънат по същия начин, както са потъвали в предното десетилетие", категоричен бе вицепремиерът.
Той каза също, че за момента държавната субсидия от 222 млн. лв. за "Пътнически превози” няма да бъде пипана.
"В кратък период трябва да се увеличават приходите. Въпросът е откъде да дойдат тези приходи – ако може да се вземат повече товари, скрап”, коментира Дянков. Той обясни, че тази година БДЖ е набелязало около 30 млн. лв. за тази година само от скрап, голяма част от тях вече са влезли. Приходите тази година били доста по-високи от миналата.
Президентът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев помолил премиера да се провери как от железниците са изчезнали 1200 вагона.
Тренчев е поискал кражбите на оборудване на железниците да бъдат третирани като терористичен акт. Кражбата на една релса може и да донесе печалба на някой, но ще предизвика катастрофа, в която може да загинат десетки хора, добави Тренчев.