На 1 юни тогавашните кандидати за върха на изпълнителната власт г-н Денков и г-жа Габриел обявиха планирания политически подход за попълване състава на регулаторните органи - в тази връзка беше анонсиран някакъв "механизъм за обсъждане и координация преди вземане на решение". В известен смисъл заявката прозвуча откровено подозрително - и преди всичко дали това за пореден път не означава "назначаваме наши хора и правим квотна подялба на регулаторите".

За съжаление, именно този подход ни е добре познат - при това не само в енергийния сектор.

Малко факти за освежаване на паметта

През 2013 г. от страна на ГЕРБ за шеф на КЕВР беше назначена една жена, която стоя на поста 3 дни и напусна, след като се оказа, че не само няма никаква идея къде е, но и че май е омотана в схема за нелегална търговия с цигари. Имаше и издирване на дипломата й за висше образование, което така и не приключи успешно. Утешителната награда за жената и нейните политическите покровители беше отличаването й със "Златен скункс" по повод назначението.

После дойде редът на друг председател, който не само координираше стъпките си с когото трябва, но под благосклонните политически погледи успя да бастиса не малка част от бюджета на КЕВР, уволнявайки маса служители на принципа "докато ги възстанови съдът, аз няма да съм тук". Всъщност точно това и стана, но сметката от обезщетенията за възстановените я платиха пак данъкоплатците. Спомних си това по повод чутото от г-жа Габриел, която направи доста наивен и несериозно звучащ опит да внесе успокоение сред администрацията, че нямало да има безпринципни уволнения ...

През 2019 г. за член на Съвета за електронни медии беше назначена жена-аграрен икономист със смайващата бакалавърска диплома от 3.89 по тази явно важна за медиите специалност. Добивът на моркови от декар на национално ниво едва ли е бил увеличен със съдействието на Съвета, но политическата кадрова шизофрения демонстрира нов връх.

Докато серия от институции чакат от години благоволението на Парламента да попълни или да актуализира съставите им, през февруари 2021 г. за тогава управляващите се оказа особено важно да се измени набързичко законът, за да бъде продължен мандатът на членовете на Комисията за защита на конкуренцията. Съвсем случайно там работи майката на депутат от ГЕРБ, която също случайно е и председател на Комисията.

А в началото на 2022 г. под натиска на "Продължаваме промяната" дойдоха стъпки по смяна на Председателя на КЕВР от страна на Парламента, предприети на юруш въпреки експертните предупреждения за тотално сбърканите процедури. Резултатът - тези стъпки официално бяха обявени за противоконституционни. Парадоксът е, че само благодарение на юридически неграмотно формулираното парламентарно решение стана възможно предишният председател на КЕВР да бъде възстановен на поста - защото иначе работата на Комисията щеше да бъде напълно блокирана.

На фона на тези и други примери естествено възникват въпроси най-вече към председателите на парламентарните групи на ГЕРБ и ПП-ДБ, а и към председателя на Парламента - ще продължават ли подобни демонстрации на политическо самозабравяне и на политическа корупция по повод регулаторните органи и пак ли в Парламента ще се обезпечи стадно гласуване по подобни схеми?

И конкретно за КЕВР

В енергийния сектор има и доста по-фрапантни примери за ползването на политическия подход "наш човек на власт - нищо друго няма значение". Към момента обаче по повод КЕВР е по-важно да се разгледат две много конкретни теми, които изискват отново особено внимание и спешни действия преди "обсъждането и координацията" от страна на властимащите как да си разпределят постовете.

На първо място това се отнася до числеността на Регулатора. В началото на 2022 г. КЕВР беше целенасочено осакатена - броят на членовете на Комисията беше намален от девет на пет. На тези, които ще кажат веднага "супер - по-малко хрантутници на бюджетната хранилка!", да напомня, че КЕВР като институция не получава, а дори внася средства в държавния бюджет. Намаляването на състава й обаче не само товари повече нейните членове и усложнява работата на администрацията на Комисията, но фактически я лиши от комисари с преки отговорности в областта на икономиката и правото. Паралелно с това, малкият брой комисари застрашава провеждане на заседанията й предвид изискванията за кворум. Така че за мен първата необходима стъпка по отношение на Комисията е да се възстанови старото положение относно броя на комисарите чрез съответно изменение на закона.

На второ място следва да се предложат адекватни правила за избор на членовете на Комисията. За пореден път изразявам становището си, че възможност за номинации за комисари не трябва да имат само народни представители и парламентарни групи, а и други заинтересовани, на база на ясно определени и предварително обявени критерии. На даден етап тази идея беше подкрепена от представители на някои политически сили (ГЕРБ) - време е да се реализира. Това едва ли ще премахне политическите безпринципни договорки от типа "аз на тебе, ти на мене" все едно че се избира председател на правна комисия в Парламента например, но със сигурност може да ги ограничи.

Излишно е да припомням и аргументирам водещата роля на КЕВР на фона на стабилния енергиен сектор на страната. България премина с лекота през обзелата цяла Европа енергийна криза през 2022 г. - и това се дължи и на служебното правителство, и на изпълняващите добросъвестно задълженията си частни и държавни енергийни дружества, но и на перфектно работещия енергиен регулатор. По принцип в пазарни условия това е най-важната държавна енергийна институция - а с развитието на пазара и промяната в характера му ролята на Комисията ще става все по-голяма.

Предвид изложеното и за да не стане пак объркване, вместо заключение да направя едно предварително уточнение за политиците - в КЕВР няма място за политическо влияние под каквато и да е форма. Последното официално предложение за такова директно влияние беше направено от ПП ВЪЗРАЖДАНЕ през октомври 2022 г. - това стана със законопроект, който предвиждаше възможността пълномощията на КЕВР да могат да бъдат прекратявани предсрочно по усмотрение на Парламента[1]. Извън това, че формулировката на заложения текст е тотално неадекватна от юридическа гледна точка и демонстрира пълно неразбиране на статута на институцията и на начина на работата й, предложеното е и откровено противозаконно.

Та когато се занимават с КЕВР, депутатите да спазват закона и концептуалните изисквания на утвърдената европейска и световна практика за енергийните регулатори. Същото важи и за останалите регулаторни институции. Казвам го изрично, защото за съжаление заобикалянето на закона започна вече да се вижда и в 49-то Народно събрание (напр. при приемането на изменения в Закона за съдебната власт). Да не забравяме, че идват още много закони за приемане - е, така ли пак ще я карате в Парламента, г-н председател на правната комисия?!

А иначе е крайно време поне в енергетиката да се предприемат стъпки по заличаване на дългогодишните прояви на вандалска и омазана в политическа корупция кадрова политика. Същата изглежда симбиозно съчетана и с кой знае защо продължаваща безотчетност за милиарди - може би и контролните институции са пълни с овреме внедрени "наши хора" . Та на този фон преди да подхванат регулаторите, не е лошо депутатите да почетат малко, а политическите партии от мнозинството да ни обяснят съчетават ли се предвидените механизми за "обсъждане и координация" с политическа корупция, безотчетност и коалиционни съглашателства - примери в енергетиката, а и не само там, има достатъчно.