Празни са щандовете на лимоните и тоалетната хартия - това бяха основните драми на късно пазаруващите в няколко квартала на София в последните работни дни на петък. И макар сред купувачите да имаше такива със защитни маски, всъщност повече от тях си тръгваха от магазина с една количка, която не винаги бе пълна догоре, видя екипът на Dir.bg.

Изводите може да бъдат няколко - или сме доста прагматични и сме се запасили предварително, или просто наистина сме обзети от онова балканско спокойствие "и по-големи кризи сме преживявали". 

Пазаруването в последните минути бе по-скоро предизвикано от синдрома "от ухо на ухо", няколко притеснени обаждания на родителите ни от провинцията и желанието да усещаш, че все пак имаш някакъв контрол над ситуацията. Че все пак нещо си направил, за да се защитиш от "невидимото зло". 

Както е казал експертът по потребителска психология Пол Марсдън - ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

"Става въпрос за връщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол", казва той. "По-общо, паническото пазаруване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди", добавя Марсдън.

Разхождайки се между рафтовете, се замислям, че можем да го кажем и по този начин - хляб и боб за глада, вода и бира за жаждата и тоалетна хартия за хигиената. 

Лимоните, за които вече споменахме, че липсват, са част от превантивната мярка на купувачите за самолечение. Влогърът Светлин смята, че по един лимон с мед сутрин преди закуска и чай с лимон и мед вечер е прекрасен метод за превенция на коронавирус. Той носи на лицето си маската си за каране на колело и очила, за да защити очите си. Това го кара да се чувства екипиран достатъчно добре, за да излезе след хора и да направи поредното видео за влога си. Смята да се запаси със замразени пици и консерви. 

Някои големите вериги въведоха извънреден режим за пазаруването и допускаха между щандовете определен брой хора. Това всъщност бе и причината за сформирането на опашките около 17 часа в кварталите "Драгалевци" и "Манастирски ливади". 

В магазините в квартал "Хаджи Димитър" хората по-скоро искаха да се възползват от промоции или пазаруваха за уикенда, като дори посрещаха с усмивка въпросите за паника и експресно пазаруване. 

В супермаркетите на улица "Г.С.Раковски" сякаш безвремие бе обхванало клиентите, които по-скоро се редяха на бързата каса. 

Сред продуктите, които всички си набавяха отново бяха тоалетна хартия, лимони, брашно, захар, боб и хляб. 

Близо до истерията може да се нарече пазаруването в крайните квартали, където в края на работния ден - около 19 часа, в по-малките магазини нямаше хляб. Затова пък купувачите се насочиха към сухарите, които определиха като любимият продукт на всеки Робинзон Крузо. И макар да не сме изхвърлени на самотен остров, изглежда сякаш повечето столичани приемаха ситуацията като изненадваща ваканция. Впечатление направи факта, че в края на деня цели семейства се изнасят към вилите си, планината или към морето. 

Във Варна, например, ситуацията бе толкова "извънредна", че да си намериш място да поседнеш край морето бе почти невъзможно, разказаха местни хора за Dir.bg.

Някои от живущите в столичния квартал "Дружба" започнаха ремонт на домовете си още в същия ден - стоварвайки цяла количка пясък директно пред входа и изваждайки гипс, латекс и мечета. 

"Ами сега поне ще имаме време да си свършим някои домашни дейности, ще измажем вътре освежително. Тука тия плочки ще ги налепим, ще оправим градинката през входа", казва човек, който се представя като чичо Ставри, докато пълни кофите с пясък. 

В малък квартален магазин младежи си купуваха промишлени количества бира и се събраха на пейките в близкия парк, като обърнаха темата за коронавируса в похват за социално общуване. Така например някои от тях на касата бяха силно заинтригувани кога ще свърши епидемията, защото според тях щяла да продължи около година и половина. След това задаваха въпросите си на клиентите пред тях и зад тях на опашката, а в дискусията се намесваше ентусиазирано дори касиерката, което доведе до малко по-дълга опашка в магазина. 

"А за това време може много неща да се направят - ще дойде лято, ще ходи на море на по-усамотени места, ще можем да се разхождаме в планината. Въобще да си "домашен офис" е страхотно за мен, защото мога да работя от всякъде с биричка в ръка", смее се Милан, който работи в IT фирма. 

Карантина или не - сякаш хората в градовете имат нужда нещо да ги обедини. Нещо не толкова страшно колкото онези биологични кризи, които сме свикнали да унищожават градове във филмите. Нещо, което можеш да контролираш как те заразява, но те прави по бдителен. Нещо по-безопасно от онези високотехнологични роботи, които мачкат и събарят сгради и няма къде да скриеш.

Но нещо достатъчно плашещо, което да те накара да се замислиш от какво точно имаш нужда в момента и кое е най-важното. 

А ако се наложи да бягаш, какво ще си купиш?

Със сигурност тоалетната хартия. Не забравяй лимоните!  

Най-интересните отговори на пазаруващите в петък вечер може да видите във видеото по-горе.