Можеше ли да бъде спрян автобусът с мигранти в Бургас
Вероятно са щели да помогнат шипове на пътя или преграждането му с празна патрулка и тежка техника, коментираха двама бивши министри на МВР и един бивш прокурор
Можело ли е да бъде спрян с технически средства автобусът, убиец на двама полицаи, още преди да стигне в Бургас, и да се предотврати смъртта на хора? На този въпрос се опитаха да отговорят двама бивши министри на МВР и един бивш прокурор в ефира на Нова телевизия.
Бежанците
- Има двама задържани чужденци, МВР разследва свои, замесени в трафика
- Гешев: Войната между институциите води до смърт на пътя, смърт на полицаи и ограбени хора
- Демерджиев: Очаквам оставката на зам.-директора на "Гранична полиция" Деян Моллов
- Бежанци с хуманитарен статут от лагера в Харманли са каналджиите от инцидента в Бургас
Според Цветлин Йовчев вероятно нямаше да се стигне до трагедията, ако двамата полицаи не бяха останали в патрулката, с която са препречили пътя на автобуса вече в града.
"Може би, ако не са били в автомобила, е можело да се избегне тази трагедия, вероятно да", коментира бившият вътрешен министър Цветлин Йовчев. Според него времето е било изключително кратко, за да се пренасочат изключително много сили и средства, след като на първия опит да бъде спрян, рейсът не се е подчинил. Все пак полицаите са в комуникация, реагирали са и са направили блокади на още две места. "Може би именно в този аспект е необходимо да се прегледат процедурите и да се върви към обучение", коментира той.
Защо на пътя не са били опънати ленти с шипове, които да спрат насилствено автобуса вече в Бургас, се чудят пък бившият вътрешен министър Валентин Радев и бившият прокурор Бойко Найденов.
"Защо третия път не са направили нещо по-сериозно? Има чисто механични методи да бъде спрян. Сещам се, че трябва да сложат на пътя най-малкото шипове. Жандармерия има, тежки автомобили, има си начини и защо не е направено това, за да се дадат две жертви", недоумява Валентин Радев.
Той постави акцент и върху нуждата от дипломация с Турция по въпроса с нелегалните чужденци, които идват от нейна територия у нас.
Според Цветлин Йовчев трябва да се промени цялостно организацията на охрана на границата - и с допълнителни сили, и с техническо оборудване, и с нови технологии, които да позволят спиране на нелегалните мигранти още в самото начало на опита им да проникнат на наша територия. "И не на последно място - обучение и тренировки на полицейските служители", категоричен е Цветлин Йовчев.
"В този инцидент ние виждаме едно изключително арогантно, агресивно поведение на трафикантите, защото виждаме, че не са се подчинили на полицейско разпореждане няколко пъти. Досега като че ли нямаше толкова арогантно поведение на трафикантите", обобщи Йовчев.
Според адвокат Бойко Найденов, бивш прокурор и бивш шеф на Националната следствена служба, проблемът е в липса на професионализъм в "мастодонта МВР", който не работи ефективно въпреки огромния си бюджет от над 2 милиарда лева. Според него не трябва при смяната на всяка нова власт да се сменя и професионалното ръководство, защото това се отразява на работата на всички в системата.
Найденов обърна внимание, че трагедията можеше да е с още по-страховит мащаб, ако в този пропуснат от границата до Бургас автобус имаше взрив. Той е убеден, че са замесени "вътрешни хора" от МВР.
"Със сигурност превозващите нелегалните мигранти са свързани с други, които са дали гаранции, че нямат да бъдат проверявани. Ако приемем, че 4000-5000 лева се плаща от мигрант на човек, можем да си представим за какви суми става въпрос. Странно е, че МВР реагира така постфактум", коментира той заявката за мерки в отпор на мигрантския натиск.
"Ведомството трябва да има внедрени агенти в тези мрежи и да знае кой осигурява нелегално преминаване. Не може да опиташ да спреш автобус с кола. Ръководителите на загиналите полицаи трябва да носят отговорност, че униформените са назначени, без да знаят какво правят", категоричен е Бойко Найденов.