Любомир Каримански е депутат в 45-ото, 46-ото и 47-ото Народно събрание. Председател на Комисията по бюджет и финанси в последните два парламента. Финансист с над 20-годишен опит в развитието на финансовия и банков сектор и успешно приложен лидерски опит. Бил е съветник по дигитално банкиране и иновативни разплащания в Асоциация на банките в Люксембург.

В кариерата си е бил и член на Групата на участниците от банковия сектор (ГУБС) и Координатор на работната група "Payments, Digital, Fintech and Regtech" към ГУБС, Европейски банков орган в Париж, Франция и член на Борда за управление на SEPA схеми, Европейски платежен съвет в Брюксел. Заедно с бившия председател на парламента Ива Митева сформираха коалицията "Заедно", с която ще се явят на парламентарния вот на 2 април.

Вярва, че "политическият религиозен фанатизъм вече е демоде", защото смисълът на политиката е не в политическото говорене и партийното противопоставяне, а в решаването на проблемите в дневния ред на хората. Определя себе си и съмишлениците си от "Заедно" като експерти, професионалисти и прагматици, които имат за цел да направят така, че да спрат обедняването, галопа на цените и да се фокусират върху развитието на икономиката. Закон за защита на потребителите би бил първата му работа, ако влезе н 49-ото Народно събрание, защото смята, че съществуващият е писан на коляно и не дава достатъчно правомощия на едноименната комисия. "Кризата с цените и спекулата не може да бъде разделена на център - дясно и на център - ляво. Точно заради това искаме да подхождаме прагматично", казва още Любомир Каримански пред Dir.bg.

- За какво ще се бори "Заедно" и в коя ниша на обществото се фокусирате като политика, като послания?

- След внимателното проучване, което направихме на политическите избори в цяла Европа мислим, че трябва да се поставят икономическите проблеми на хората и най-вече техните проблеми като цяло пред политическите боричкания. И точно затова смятаме, че за българския народ ще бъде по-важно да поставим на преден план неговия дневен ред пред всички онези идеологии и политики, които политическите партии слагат на първи план.

- Как подреждате приоритетите за вашата формация по значимост?

- Приоритетите ни изцяло са подредени във връзка с всички онези проблеми, които хората имат в ежедневието. На първо място, трябва час по-скоро да се разреши начинът, по който цените влияят върху бюджета на всяко едно домакинство. И няма как да не кажа точно тук, че ние слагаме на първо място като проблем в момента бича на цените върху хората. Именно затова трябва да направим всичко възможно в България, както и в много европейски страни, да имаме една нормална обстановка във връзка с търговските надценки, със спекулата и с всичко онова, което е свързано с ненормалното формиране на цените в България. Това е едно от първите неща, с което ние ще се борим.

И наред с това ние не бива да изоставяме инвестициите в икономиката, инвестициите в малкия и среден бизнес, защото само чрез инвестициите, а не толкова чрез насърчаване на социалните разходи, ние можем да постигнем по-висок жизнен стандарт и да осигурим постъпателен растеж на минималната работна заплата такава, каквато е необходима да бъде, съобразно икономическия ръст.

- Говорите за галопа на цените и инфлацията, само войната ли беше причината да стигнем дотук? 

- Няма такова понятие спекула, ако трябва да бъдем точни. Може да го дефинираме като нелоялна търговска практика, това е по-точно. Но, докато политиците се карат и докато спорят, хората обедняват и някой трябва да каже "стоп". Стоп на това обедняване на хората! Лично аз, пък и г-жа Митева, не се поставяме в обувките на истинските политици, а по-скоро сме професионалисти и прагматици преди да бъдем политици. Затова споменах този приоритет още в началото и проблемът с цените не се дължи на войната. Ако войната в Украйна има някакъв принос, от гледна точка на нарушаване на веригата на доставки на отделните стоки, то увеличаването на цените не се дължи изцяло на нея. Това е по-скоро едно недобросъвестно отношение на някого по цялата верига и трябва да се установи къде точно има такъв тип нелоялност, за да не страдат хората.

- Но държавата има ли достатъчно инструментариум, за да не се свеждат мерките само до проверки и констатации? Трябват ли нови закони, законодателни промени във вече съществуващи, за да се коригират недостатъците?

- Това е така и не е така съвсем. Но да, има нужда от законодателни мерки и затова ние сме си поставили като първа цел, ако хората ни гласуват доверие да сме в Народното събрание, да променим, както Закона за защита на потребителите, така и Закона за защита на конкуренцията. Законът за защита на потребителите е създаден през 2006 г. заради приемането на страната в Европейския съюз и е написан много бързо, на коляно, без да бъдат съобразени всички възможности, които една такава комисия може да има и колко е важно нейната функция да бъде реална, да бъде съществена. Точно затова смятам, че един от първите закони, с които бихме се заели, е именно Законът за защита на потребителите.

Българският гражданин има нужда да бъдат защитени неговите права от гледна точка на това, което той потребява. Размерът на глобите сега не съответства достатъчно, всички правомощия на комисията не са достатъчно разгърнати. Забележете какво става, когато се приемаше в по-предишното НС законът за колекторските фирми, от страна на БСП, никой не попита Комисията за защита на потребителите за тяхното мнение, а в закона беше изключен финансовият сектор, което е недопустимо.

- Очаквахте ли да се препънем в датата 1 януари 2024 г. за приемане на еврото и какво ни попречи?

- Отговорът на този въпрос стана вече ясен от изявлението и на министъра на финансите миналия петък. Невъзможно е да бъдем приети на 1 януари 2024 година.  От коалиция "Заедно" смятаме, че това е невъзможно да стане и в междинен период, какъвто бе спряган - от 1 юли 2024 г. Нито една страна не се е присъединявала по средата на годината. Главната причина за отлагането е един от критериите - инфлация, която в България е много по-висока от допустимите изключения, но и не само това. Може би бях един от първите, още като съветник, който повдигна темата за търговската надценка на млякото и като цяло - за спекулата и начина на установяването ѝ. А за еврото казах ясно, че е необходим анализ на ефектите от въвеждането му, за да може хората да са убедени в това, да има отрано двойни цени в търговската мрежа и необходимост институциите в България, които участват в междуведомствения съвет за приемането ни в Еврозоната, да работят като часовников механизъм, а не разединени!

Как може депутатите в 48 НС да вземат решение за ускореното ни приемане в Еврозоната и след това да бламират собственото си решение, като не приемат необходимите закони за целта - трябваше да приемат поне три законопроекта. Това именно е политическото лицемерие, ширещо се в последния парламент.

- Вие и двамата сте експерти с Ива Митева. Такива хора ли ще видим във вашите листи, по-скоро експерти?

- Точно така, да. Повечето от хората, с които ние искаме да работим заедно, са с нас заради тяхната експертиза, заради техните знания и заради техния опит. Това е нашата цел. Когато от коалиция "Заедно" седнахме да обсъждаме нещата, си казахме така - важното е със знания, с опит, с умения ние да можем да разрешим проблемите на хората. И това го издигаме на първо място. Трябва да дефинираме проблема, да знаем какво е решението му, времевата рамка, за която ще го реализираме, и трябва да се ангажираме със съответното решение и да носим отговорност за това. Аз лично искам да нося отговорност, когато вземам решение и когато предлагам съответни действия за това решение. Това са хората, с които бихме искали да работим.

Такива хора сме търсили и в листите, по-скоро хора, които са експертно подплътени. Имаме достатъчно известен експерт в областта на медицината. Здравеопазването е едно от нещата, на които ние много държим като следващ приоритет след овладяването на цените и икономическата стабилизация. Имаме и достатъчно експертиза сред нас и за начина, по който може да бъде преодоляна организираната престъпност, корупцията, сигурността, цялата съдебна реформа, която трябва да се направи. Ще видите и от самите листи.

- Къде се позиционирате в политиката и с кого бихте могли да си партнирате или дори да се коалирате?

- Знаете ли, политическият религиозен фанатизъм като че ли вече е демоде - поне за мен и за колегите ми от "Заедно" също. Защото той отстъпва място на икономиката - ние държим тя да бъде водеща и да бъде приоритет. И когато говорим с кого бихме се коалирали или с кого бихме си партнирали, точно това ще бъде водещото за нас. Не всичко онова, което е свързано с политическа идеология, а това, което е свързано с икономически решения на проблемите, които седят пред страната ни. Тези икономически решения могат да са както на глобално ниво, така и на микрониво - за всеки един регион на страната. Защото виждаме каква голяма диференциация има между Северна България и Южна България, колко са различни двата региона - единият много по-изоставащ, другият много по-напреднал. Бихме искали Северозападна България да догони много по-бързо Южна България.

- Тоест, не оцветявате партийно проблемите и нямате червени линии при решаването им, а гледате чисто прагматично?

- За нас червените линии са свързани с няколко основни неща, ако изобщо има червени линии. Аз не обичам това словосъчетание. И защо точно червени, а не някакъв друг цвят, малко ми е странно.

- Да кажем тогава - разделителни линии или спирачки. Кои са за вас спирачките пред едно партньорство?

- Нашите спирачки са свързани изцяло с това, че всички онези, които искат да работят с нас, трябва да имат знания, опит, умения, да имат морал и да имат отговорност. Няма как да искаме да бъдем заедно с хора, които са повърхностни, които са имитатори, дилетанти и мислят, че могат да гледат на политиката като на една лъскава опаковка без съдържание. Отчетността на тези, които взимат решения, и отговорността е изключително важна. Именно затова ние ще държим и ако участваме в следващото НС на това и на начина, по който народните представители са отговорни. Час по-скоро трябва да се премахне тази колективна безотговорност, а всеки един да носи персонална отговорност. 

- Живеем в много разделено общество, а покрай войната това разделение се задълбочи. Вие пък се нарекохте точно "Заедно". Къде е разковничето към обединение и въобще, постижимо ли е то у нас?

- Обединението и постигането на целта да бъдем заедно е постижимо тогава, когато всичко онова, което е свързано с егото, със страха да заявим себе си като хора, които са знаещи и можещи, и да обединим такива около нас, отстъпят пред необходимостта да се решават проблемите, които седят пред страната. Това би обединило хората. Ние искаме да сме заедно с хората, защото тяхното доверие е най-важно.

- Наред с другите, в момента се възроди още една стара разделителна линия около Паметника на съветската армия. Към призивите на ДБ да бъде демонтиран се присъедини и ГЕРБ.

- Това ли е най-важното нещо за страната в момента? Демонтажът на Паметника на съветската армия? Това изглежда толкова нелепо на фона на всичко останало в момента, с което имаме да се справяме на фона на войната в Украйна, ако щете, на фона на проблемите пред България. Да, вероятно за някои това е много важна мисия от 30 години насам, но смятам, че на много места в света и в Европа паметниците са издигани, както в светли периоди за дадена държава, така и в доста тъмни периоди от историята на една страна. И ако един народ има памет, не би трябвало да ги унищожава с лека ръка. И във Виена, и в Берлин, на много места си стоят тези паметници. Нямам отношение към този паметник, той по никакъв начин не е в приоритетите ни, нито на мен, нито на моите колеги.

- Според Вас партиите в Народното събрание, които говорят от името на народа, следват ли неговия дневен ред?

- Не, не следват неговия дневен ред. Обедняването и инфлацията, които наблюдаваме - това не е партиен проблем. Кризата не е партийна. Кризата с цените и спекулата не може да бъде разделена на център - дясно и на център - ляво. Точно заради това искаме да подхождаме прагматично. Какво прагматично има в това в момента да се занимаваме с един паметник? Нищо.

- Вие казвате, че ще се заемете със законодателство за защита на потребителите от спекулата, обаче други казват, че първото нещо, което ще направят, когато влязат в новия парламент, ще бъде да искат импийчмънт на президента.

- Парламентът е законодателен орган. Когато си тръгнал да влизаш в Народното събрание, би трябвало на първо място да си готов да приемаш закони. Или да предлагаш промяна в закони. Когато тръгваме да предлагаме в парламента неща, които не са в дневния ред на обществото, то тогава за какво става дума? Кой изкривява дневния ред на обществото? Ние бихме искали да поставим началото на един нов тип политика, която да сложи "стоп" и край на политическата безпътица и да се ориентира изцяло към икономическите проблеми. Защото икономиката има нужда от здрави и трезви политически решения, за да може да продължи напред страната ни в икономическото и финансовото си развитие. Държавата трябва да полага всякакви усилия да инвестира в инфраструктурата на икономиката, за да може частният бизнес да се развива спокойно, а не да има постоянно пречки, които да го стопират и му слагат похлупак.

Затова казвам - позиционирането на "Заедно" е там, където свършва политическото говорене и започва експертната екипна работа.