Каракачанов пред Dir.bg: Цената на новите F-16 може да се свали с преговори, а не да се правят на мажоретки
"Имам директна информация от управляващи в някои европейски държави, че премиерът е поел ангажимент да пусне Македония. Поздравявам Слави Трифонов за позицията му, хората не знаят, че Кирил Петков е изолирал МВнР", заяви бившият военен министър в интервю за Dir.bg
Българската страна трябва да преговаря за това обезщетението за закъснението на първите осем изтребителя F-16 да бъде под формата на намаление в цената на вторите осем самолета. Такова предложение лансира в интервю за Dir.bg бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов. Според него офертата за 1,673 млрд. долара не е закована, но трябва да се преговаря и управляващите "да не се държат като мажоретки".
По темата за Северна Македония почетният председател на ВМРО беше категоричен, че Кирил Петков е изолирал Външно министерство от самото начало и дипломатите там са научили за обещанието да вдигнем ветото до юни от кореспонденция с техни западни колеги.
Каракачанов поздрави Слави Трифонов за позицията и предрече предсрочни избори до лятото, ако Кирил Петков "извърши национално предателство със Северна Македония".
Каракачанов коментира още, че не вижда причина да се иска отзоваване на руската посланичка Елеонора Митрофанова, тъй като не е нарушила Виенската конвенция по никакъв начин.
"Това е предпоследната стъпка преди да обявиш война на тази държава", предупреди той.
"В момента българското правителство се държи унизително сервилно пред САЩ и по темата Украйна, и по темата Северна Македония", категоричен е Каракачанов.
"България не може и не трябва да изпраща никакво оръжие на Украйна", смята още бившият военен министър. "Можем да предоставим медикаменти, превързочни материали, каски, бронежилетки и всичко, което спасява човешки живот. Никакво бойно въоръжение", е позицията на Красимир Каракачанов.
- Новината от САЩ за одобрението да купим още осем самолета дойде сякаш изненадващо в този момент, знаете ли от наша страна какви стъпки сме предприели?
- Намерението на българския парламент и на българското правителство през 2016 г., когато започна процедурата за закупуване на нови самолети, беше да вземем една ескадрила изтребители, тоест 16 самолета. Логично е, след като си закупил първите осем, да купиш и вторите осем. Но това, че сега американското правителство прави финансово предложение на българското, означава, че българското правителство, вероятно по времето на служебния министър Панайотов, или при Янев, или при Кирил Петков, е изпратило запитване.
Иначе, ако няма запитване за предоставяне на оферта, няма да има и такова разрешение да се водят преговори. Така че, правителството да информира българската общественост кога са направили запитване до американската страна и какво точно са питали.
- По ваше време се говореше, че за вторите осем самолета от ескадрилата цената ще бъде по-ниска. Сега обаче се оказа, че не е така.
- Не само се говореше. Това беше първата уговорка - че цената ще е по-ниска от тази, на която купихме първите осем. Втората уговорка е, че плащането по този самолет ще бъде разсрочено във времето - за вторите 8 изтребителя. Тъй като има един американски закон, който важи в търговията със САЩ и те си го спазват - когато ти не си правил досега сделки с американския военнопромишлен комплекс, първата сделка я плащаш 100% авансово.
Но всяка сделка след първата може разсрочена. И затова платихме накуп. Въпреки че сега гледаме по телевизията бивши министри на отбраната, които са големи натовци и призовават да си дадем самолетите, да пратим военна помощ и т.н., по времето на нито един от тези велики атлантици и натовци не е сключена нито една сделка с ВПК на САЩ за един долар дори. Приказки големи, но никаква работа. Но по самия американски закон имаш право да искаш разсрочено плащане при всяка сделка след първата.
Тук въпросът е какво запитване е направило нашето министерство на отбраната. Какво е поискало, какво е питало, това вече никой не знае и е хубаво обществото да бъде информирано - по надлежния ред, през комисията по отбрана и през парламента.
- И защо цената сега е по-висока от тази при първите осем самолета?
- Истината е, че винаги всеки, с когото водиш преговори, започва от висока цена. Само да напомня, че през 2019 г., когато започнахме преговорите със САЩ, цената, която те ни оферираха, беше 1 410 000 000 долара. Накрая ние тази цена я свалихме до 1 200 000 000, тоест 210 млн. в хода на преговорите успяхме да намалим, а буквално след сключването на сделката успяхме да издействаме още едни 60 000 000 долара, които Конгресът ни гласува и ги предостави на България.
Тоест, реалната цена, на която ние купихме първите осем самолета, е малко над 1 100 000 000 долара. Сега цената, която се иска, е 1 673 000 000 долара, тоест доста по-висока от първоначалната оферта за първите осем самолета. Защо е така, аз имам своите обяснения. Защото тогава, през 2018-2019 г. в българското общество имаше сериозен дебат. На преговорите, които водехме, аз бях заявил категорично, че ние няма да закупим самолети втора ръка, каквито предложения имаше.
На американците такъв им е манталитетът - не само в преговорите за въоръжение, а и в политиката, а вероятно такъв е манталитетът на всички големи държави. Когато срещу теб стои събеседник, който си отстоява интересите, ти си склонен да търсиш взаимно приемливо решение и го уважаваш. Ако срещу теб стоят сервилни хора - ти не ги уважаваш и естествено, ги товариш. В момента българското правителство е изключително сервилно към Щатите. Даже унизително сервилно. И по темата Македония, и по войната в Украйна, и по всички други въпроси.
Когато по темата Украйна ти поискат самолетите и ти обещаваш да ги дадеш, или обещаваш да дадеш въоръжение, без да си питал коалиционните си партньори, без да си питал парламента и българското общество, естествено, че не те уважават. И съвсем логично е да ти натоварят и цената за самолетите.
Оттук нататък обаче тази цена, която американците са оферирали, 1,673 млрд. долара, не е закована, тя не е окончателна и подлежи на преговори. И ако тук българската страна има малко достойнство и характер, правителството трябва да каже на американците директно: "Господа, уговорката беше, че цените за вторите осем самолета ще бъдат по-ниски от цените за първите осем самолета". Това първо, второ - "по самия американски закон имаме право на разсрочено плащане".
Третото, което трябва да кажат - "по ваша вина е забавата за доставката на първите самолети, които няма да дойдат в България в края на 2023 г., а сигурно ще се появят през 2025 г." Всички тези обстоятелства ни дават основания да искаме по-ниска цена от първата, а не да ни вдигате с 530 милиона долара по-висока цена, отколкото сме закупили първите самолети. И в прав текст да кажат - "при съвременната конюнктура, при икономическата криза, вследствие на COVID и санкциите срещу Русия, българското правителство, българският бюджет подобна сума не може да си позволи и няма да си позволи".
И от тази точка да започнат преговорите. А не да ми се оправдават как предишните им били виновни. С какво са били виновни? Ние сме свалили цената с около 250-260 милиона долара. Да преговарят! Да не се държат като мажоретки!
- Има ли в договора за първите осем изтребителя опция да поискаме обезщетение заради закъснението?
- Договорът е сключен между две правителства - българското и американското. В този договор няма обезщетение, но американското правителство има договор с фирмата производител. В този договор са фиксирани още веднъж сроковете и гаранциите и обезщетенията. Тоест, на базата на американския договор с фирмата производител, България може да получи обезщетение. Но трябва да си го поиска.
Аз как го разбирам обезщетението? Разбирам го не под тази форма - да искаме някакви пари. Това трудно ще се случи. Но можем да го поискаме под формата на цени и начин на плащане по отношение на вторите осем самолета. Това би било едно много добро основание да поискаме нормални цени, а не тези, които ни бяха оферирани преди няколко дена, които не са нито логични, нито са обясними, нито са коректни.
- Докато те преговарят за вторите осем, а първите осем се бавят, как България гарантира въздушния си суверенитет?
- България до момента решава въпроса за своя въздушен суверенитет, опирайки се на своята изтребителна авиация, основно на самолетите МиГ-29. Тези самолети са в експлоатационна годност до 2029-2030 г. Тоест, най-рано до 2029 г. тези самолети могат да летят. Когато аз станах министър, летяха два самолета. Въпреки големите обструкции, които ми бяха правени от същите тези пишман евроатлантици, апропо, всичките те бивши московски възпитаници, аз ремонтирах и модернизирах осемте МиГ-29. Когато напусках МО, аз оставих осем летящи самолета.
Заварих щурмовия самолет Су-25 на път да бъде свален от дежурство, ремонтирахме и модернизирахме 8 самолета. Отделно всичките хеликоптери Ми-17, всичките щурмови хеликоптери Ми-24. Тогава ми обясняваха, че тези самолети били стари, а хеликоптерите ни не ставали за нищо. И тъй като били руски, трябвало да бъдат махнати веднага, защото това не било натовско. Моят отговор винаги е бил - няма руски, няма натовски, има български самолети. Те са купувани с парите на българския данъкоплатец и са български самолети. И аз, като български министър, съм ги поддържал в летателна годност. Сега чувам същите приказки - "дайте тези самолети да ги подарим на Украйна, да се отървем от тях, те не стават за нищо". Ами, ако погледнем с какво въоръжение се водят бойните действия в Украйна, ще видите същите тези самолети - Миг-29 и Су-25 и от двете страни. И руснаци, и украинци го ползват. Явно тези самолети са годни за бойни действия. Ние ги имаме - трябва да ги поддържаме.
- Санкциите срещу Русия ще попречат ли на поддръжката им?
- Санкциите не важат в тези случаи. Още първите санкции след 2014 г. забраняваха да се закупува руско въоръжение, да се продава на Русия въоръжение, но има едно изключение - когато ти си собственик на дадена техника, ти имаш право да закупуваш резервни части и да си ремонтираш съществуващото към момента въоръжение. Ситуацията в момента е същата. И го правеше не само Румъния, правеше го Полша, която е най-големият антируски глашатай в Източна Европа, но има две ескадрили МиГ-29 и си ги поддържа. Има самолети Су-22 и ги поддържа. Словакия е другата държава, която има МиГ-29 и ги поддържа. Така че, докато ние не си окомплектоваме изтребителната авиация с новите самолети, сме длъжни да си поддържаме самолетите Миг-29 и щурмовата авиация със Су-25. Останалото са празни приказки за папагали.
- Какви оръжия може да изпрати България в Украйна, след като за това настояват и от мнозинството, и от опозицията?
- България не може да изпрати никакво оръжие. И подчертавам - не трябва да праща оръжие. Можем да изпратим автомат "Калашников", който се произвежда у нас, муниции и патрони за него, леки картечници, можем да пратим някои мини и снаряди, които се произвеждат в България. Само че МО, ако даде от своите запаси мини, снаряди, автомати и патрони, трябва от собствения си бюджет след това да си набави и плати тези количества, които би дало. Реално, с тези оръжия не можеш да помогнеш с нищо на украинците.
Единственото, което може да даде България, като някаква военна помощ, е - може да предостави медикаменти, превързочни материали, каски, бронежилетки и всичко, което спасява човешки живот. Никакво бойно въоръжение. Останалото означава да влезеш в един конфликт, от който ще сме губещият на хиляда и сто процента. Давайки това въоръжение, влизаме в още по-сериозна спирала на конфронтация с Русия. И за разлика от Германия или САЩ, които са големи консуматори на газ и петрол, но са големи държави и пак ще се оправят. Сметката ще я плащаме ние, по-малките държави, които сме се правили на големи бабаити.
В същото време, докато течеше военният конфликт, миналата седмица стана известно, че САЩ, въпреки че налагат санкции, въпреки че Байдън нарича Путин "касапин" и "военнопрестъпник", едновременно с това са увеличили вноса на руски петрол с 43%, стигайки внос от 100 000 барела дневно. Значи, от една страна Путин е "касапин" и "военнопрестъпник", от друга страна искаш Европа да не купува руски газ и петрол, спираш "Северен поток" 2, натискаш България да спре преди време "Южен поток", а в същото време купуваш руски петрол. Е, това не е ли двоен стандарт? Само че има държави в Европа, чиито политици защитават интересите на собствените си държави. Има и политици, като тези в България, които са обикновени дупедавци.
- Трябва ли да бъде изгонена руската посланичка Елеонора Митрофанова?
- Едно е да изгониш един или друг дипломат, за когото си обявил, че се занимава с шпионаж. Друго е да изгониш посланика на една държава. Това е предпоследната стъпка преди да обявиш война на тази държава. И както забелязвате, нито в Европа, нито в САЩ, Канада и Австралия, които налагат санкции на Русия, не гонят посланици.
Тук обаче в България преди бяха най-верните приятели на Съветския съюз, сега са най-верните приятели на САЩ. Същите тези от дежурните антируски агитатори по българските медии преди 90-а година завършваха руски университети, някои от тях руски военни академии и бяха най-големите пропагандатори на българо-съветската дружба и на борбата с американския империализъм. Какво направиха американците? Вместо да инвестират в това да обучат нови, млади хора, да ги поканят в американски университети, да подпомогнат създаването на един нов демократичен елит в България, те просто купиха същите тези, излезе им по-евтино - малко хонорарчета, малко специализацийки, вкарвайки ги на работа в разни соросоидни НПО-та и те обърнаха байрака.
От големи съветофили и марксисто-ленинци станаха големи либерали, големи американофили и борци за ЛГБТИ-правата. Така че същите тези трябва да покажат, че са верни. Как да не са верни, като някой им е дал шанс след комунизма да са на гребена на вълната? Българинът е казал мъдро - не се прави на по-голям католик от папата. За съжаление, такива хора ни управляват. И такива хора се опитват да формират общественото мнение.
Аз не чух от всички тези дежурни русофоби, в голямата си част съветски възпитаници, нито един български аргумент срещу Русия. Примерно, да вземат темата за Македония - а, бе, руснаците са лоши, защото от края на 19-и век до измислянето на македонската нация всички беди по Македонския въпрос ни се случват заради руската политика. Първо, руснаците подкрепяха сърбите в нашата конкуренция за Македония. След това създадоха македонската нация. Трето, 1946 г. Сталин накара Георги Димитров и тогавашните комунисти да приемат, че има отделна македонска нация и в България има македонско малцинство. Аз бих се радвал, ако чуя някой български аргумент от времето на Стефан Стамболов - че България трябва да бъде независима държава и да не обръща поглед нито на Изток, нито на Запад, а да гони свои интереси.
Но ние не чуваме нищо българско, като аргументация, за да сме недоволни от историята на руско-българските отношения. Ние чуваме опорките, които им се подават от Брюксел и от Вашингтон, нищо друго. И с всичко това - дайте бързо да пуснем Македония в ЕС, защото Путин щял да я нападне. Поредната глупост, разбира се.
А по отношение на посланик Митрофанова - аз, като чух тези декларации вчера, се поинтересувах и не видях нещо, с което посланик Митрофанова да е нарушила Виенската конвенция за дипломатическата служба. И го казвам не като политик или като историк, а като доктор по международно право и международни отношения. За сметка на това обаче, през последните близо 30 години имаме не един или двама, и не един или два случая на посланици от приятелски държави, партньорски държави, както се казва, от ЕС и НАТО, които директно се бъркат в нашите вътрешни работи. Директно!
Не един или два пъти посланик или група посланици излизаха с декларации и колективни позиции, с които критикуват едно или друго решение на съответното българско правителство. Имахме посланици, които настояваха България да признае еднополовите бракове. И когато тя не го направи, започнаха да маршируват на гейпарадите. Даваха оценки за български политици по медиите. Критикуваха една или друга българска държавна позиция. Никой тогава от тези "големи борци" за българска независимост не реагира и не протестира. Най-малкото да каже, "не е прилично това, което правите". Или да предложи да бъде изгонен някой западен дипломат.
А всички знаем, че е редовна практика да се лобира, включително за икономически интереси. И то по най-бруталния начин - звънене по телефона и искане на среща веднага. При някои министри това се случваше. Е, при мен не се случваше. Говоря за брутално лобиране за интереса на техни фирми. Нямат право да го правят. И сега го правят същото и убеден съм, три пъти повече. Като гледам как реагира българското правителство и как се гънат, да не казвам като какво.
- Северна Македония, която беше поизпаднала от дневния ред на кабинета покрай войната в Украйна, отново се завърна с амбицията на премиера да забързаме процеса?
- България е обект на натиск по темата за Северна Македония от две години. Някои от нашите западни партньори въобще не се интересуват къде е точно проблемът и какъв е проблемът. Не е вярно това, което повтаря сегашният министър-председател, че, едва ли не, предишното българско правителство не било обяснявало на партньорите ни в НАТО и ЕС какъв е проблемът. Напротив, аз съм обяснявал това и в Белия дом, обяснявал съм го и на военния министър, и на още една камара военни министри на европейски държави, които са се опитвали да лобират и поне на двама еврокомисари.
Само че забелязвам, че не желаят да слушат. Може би са свикнали България да бъде безропотна държава и когато поискат нещо от Брюксел или отнякъде другаде, тук да направим, както казваше Борисов - "каквото кажат началниците".
Сега, както виждате, Кирил Петков и неговите съдружници, защото те не са коалиция, те са съдружници, партия ПП няма. Има Кирил Петков и още двама-трима съдружници. И техните жени, и любовници. Това е управлението на България в момента. И когато тези хора са сервилни. И когато ти се обадят от американското посолство и ти кажат - по темата Македония няма да водите политика, а каквото ви кажем, това ще правите - и те го правят.
Американската политика по темата Македония е същата като политиката на Съветския съюз - няма никаква разлика. Както СССР по най-бруталния начин натискаше комунистическа България да признава македонска нация, македонски език, включително македонско малцинство. В целия спор за Македония след 1944 г. - 45 години, СССР държеше страната на Югославия, а не на България.
Сега по същия начин САЩ поддържа старите съветски тези. И аз си задавам въпроса - за какво партньорство говорим, когато една държава, която уж е против руско-съветската политика в Европа и в България, поддържа същите тези, каквито Москва поддържаше и по времето на руската империя, и по времето на Съветския съюз.
Само че когато Путин си позволи да каже, че азбуката е дошла от македонските земи, което не отговаря на истината, няколко човека реагирахме, включително и от тези, които сега са антируски настроени. Обаче когато американците натискат по темата Македония, какво става - само аз приказвам пак, а другите мълчат.
- Предупредихте, че около 24 май Кирил Петков ще обяви вдигане на ветото за еврочленството на Северна Македония. Това потвърди и вчера в позицията си лидерът на ИТН Слави Трифонов, който разкри, че е поет ангажимент да пуснем Скопие до края на юни. Вие какво конкретно знаете по въпроса?
- Знам го отдавна и имам конкретна информация. В целия процес на разговори със Северна Македония, от първия ден на встъпването му на власт, Кирил Петков е изолирал Външно министерство. Както при първото си посещение, когато не присъства българският посланик и МВнР не знаеше, че ще ходи там, и за какво ще ходи, така и до ден днешен по отношение на разговорите, които се водят с европейските държави за това, че до края на юни трябва да пуснем Македония, Външно министерство е държано настрана.
Откъде се разбра, че са поемани ангажименти? Първо, имам директна информация от приятели в Европа, които все още са в управлението на някои европейски държави.
Знам какво обещава българският министър-председател. И второ, когато той поема ангажименти, Петков не казва на европейците, че е изолирал Външно министерство.
Хората смятат, че МВнР е участвало в тези процеси. И за съгласуването на някои от нещата, които Кирил Петков обещава, те изпращат въпроси към Външно министерство. Така разбират и нашите дипломати, че нещо се случва зад гърба им.
С кого се е обградил Кирил Петков, за да върши това? С двама души - говорителката му Ленчето и съветничката му Весела Чернева, за която не съм сигурен към днешна дата, но допреди две седмици нямаше допуск до класифицирана информация. И за която, пак допреди две седмици, информацията ми беше, че продължава да работи в едно НПО, което е конфликт на интереси. Това са хората, които формират неговия мироглед и изпълняват неговите задачи по темата Северна Македония. Докога ще търпим подобно безобразие?
И чест му прави на Слави Трифонов, и го поздравявам, че е единственият от сегашното управляващо мнозинство, който поне два пъти директно се изказа против това. Надявам се да продължи да отстоява тази позиция. България не може да прави компромиси.
И ако обществото е склонно да реагира на думи, но повече се вълнува от цените на тока и хранителните продукти, то за нас във ВМРО тази тема е номер едно. Ако Кирчо си мисли, че може зад гърба на народа да направи подобно национално предателство, мога да го уверя, че дълбоко се лъже.
На всички трябва да е ясно едно - тази фирма, приятелско-любовническа фирма, тя не е дошла да управлява цял мандат. И въобще няма никакво намерение да обслужва българските интереси. Те са дошли за малко, а като ги гледам какво правят, явно и бързат да си отидат.
Ако Кирил Петков извърши това национално предателство по темата Македония, със сигурност ще има избори още до края на лятото.