Дженерозо Урчиоли, археолог от италианския Petrie center и автор на блог, посветен на храните през древността, разказва: “Библията описва случилото се по време на Тайната вечеря, но не се спира в детайли на това, какво са вечеряли Исус и апостолите му”. Урчиоли, който специализира история на ранното християнство и и Марта Бергоньо, археолог и египтолог от Музея за Египет в Торино, са автори на изследването, пише historynakratkо.

Една от най-големите заблуди, наложена от картината на Леонардо Да Винчи, е, че Исус и апостолите са се хранили седнали на столове около маса.
“По това време в Палестина храната е поднасяна на ниски маси и гостите са се хранели седнали или излегнати върху черги и възглавници на пода”, обяснява Урчиоли.

Двамата изследователи стесняват кръга от храни, присъствали на Тайната вечеря, базирайки се на споменаването в Новия завет за две други важни “съставки” от менюто от времето на Христос - тцир, който е еврейският вариант на римския сос от риба, известна като гарум.

Според анализ на евангелието на Марк на трапезата са присъствали безквасен хляб и вино, но и агнешко, тъй като се споменава, че това се е случило в деня на Пасха. Исус разчупва хляба и благославя виното, обявявайки пред апостолите хляба за своето тяло, а виното – за неговата кръв. Ритуалът заляга в основите на църковните тайнства и е познат на всеки вярващ, като приемане на светото причастие.

Според Урчиоли и Бергоньо на трапезата е имало шалет (или чолнт) – ястие от боб, приготвен на много слаб огън в продължение на 10-12 часа. Маслини с исоп, подправки с ментов вкус, варено цвекло, маруля и хрян са сред другите предполагаеми храни, с които Исус и апостолите се хранят по време на Тайната вечеря. А за десерт вероятно е поднесен харосет – смес от орехи и други ядки, объркани с парченца пресни плодове, подправени и полети със сладко вино.

Урчиоли завършва с уточнението, че исопът и фурмите са присъствали ежедневно в менюто на евреите от онова време, докато цвеклото, марулята и хрянът, както и шалетът са ястия, традиционни за отбелязването на Пасхата.