Договорът за покупка на 8 нови изтребители F-16 (Ф-16) от САЩ трябва да влезе за одобрение в Министерския съвет утре в сряда, 10 юли. Информацията дойде първо от премиера Бойко Борисов на конгреса на ГЕРБ в неделя. По-късно и бившият заместник-председател на партията Цветан Цветанов съобщи за това във Фейсбук профила си.

За мнение по темата Dir.bg потърси Ангел Найденов. Бившият военен министър счита, че ако страната ни не съумее да постигне приемливо съотношение между цена и способности, поносимо от гледна точка на финансовите ни възможности, можем да минем и на друг вариант. Найденов все пак се надява, че необходимото съотношение е постигнато и придобиването на съвременен боен самолет най-после ще позволи да стартира обновяването и модернизацията на българските военновъздушни сили.

- Г-н Найденов, добър вариант ли са F-16 и включват ли всичко необходимо за боеспособността на българските военновъздушни сили?

- Да, аз смятам F-16 за добър вариант, всъщност най-добрия от тези, които стигнаха до финалната фаза. Във вида, в който бяха предложени, смятам, че отговарят напълно на изискванията, на които бяха заложени в проекта за инвестиционен разход. И това всъщност е смисълът на доклада, който е бил представен след работата на политико-експертната военна група. Това са изисквания, които са свързани с необходимите бойни способности, предявени като условия от страна на българските военновъздушни сили. Няколко пъти съм имал възможност да кажа, че този тип бойни самолети, който беше предложен на България, предоставя пълен пакет от способности, без необходимост от договори с трети страни, без скрити разходи и без допълнителни такси или лицензии. Т.е. предлагат ни оборудване, и то съвременно - въоръжение и боеприпаси, логистика и обучение на летателния състав и на инженерно-техническия състав.

Беше ясно, че всъщност предмет на преговорите са няколко основни параметри от тази сделка - цената, схемата на плащане, срокът на доставката и съответно икономическото сътрудничество. Разбира се, по всеки един от тези параметри има различни екипи, които участват в преговорния процес, затова са и четири министерствата от българска страна, които отговарят.

- Защо се появи разлика от обявената цена от премиера Борисов - 2.2 милиарда, и тази, за която говори президентът Радев - 3,45 млрд. лева? Освен това държавният глава заяви, че ако цената е по-ниска, това ще е за сметка на многофункционалните възможности на самолета.

- Аз няма как да познавам всички детайли по самото предложение, но това което разбирам от публично огласената информация, е - първо, че имаме една офертна цена. Тази цена надхвърля предварително определената финансова рамка от 1.5 - 1.8 млрд. лв. с ДДС.  За да започне преговорният процес, нека да припомня, че имаше едно решение на Народното събрание, което позволи на правителството в хода на преговорите да се отклони от първоначално определената с решение на НС цена. Т.е. имаме един път офертна цена, имаме втори път един пакет от способности, който вероятно е поискан и определен от българската страна в хода на предварителните преговори. Ние съответно имаме един т.нар. финансов буфер до цената от около 2.92 млрд. лева, която бе посочена в нотификацията на Държавния департамент до Конгреса на САЩ. Тази цена, вероятно с ДДС, дава основание на президента да говори за 3.4 млрд.

Трудно ми е да кажа дали във всички тези цени, които бяха заявени от българското Министерство на отбраната, е включена стойността на ДДС, няма как да го знам в този момент. Ясно е, че цената надхвърля така или иначе първоначално определената. Друг е въпросът в хода на преговорите дали и до каква степен може да се стигне до приемливо за българските финансови възможности съотношение на цената и на предложените срещу това бойни възможности. Ясно е, че за да бъде намалена цената, трябва част от този предварително предложен пакет да бъде грубо казано орязан и да бъдат намалени тези способности. И силно се надявам, че това намаляване няма да бъде за сметка на бойните способности. Има други възможности, но то е вече преценка на експертния състав. За да дам пример, често пъти се говори за езиковото обучение - една програма, която някъде прочетох, че е на стойност около 40 милиона. Т.е. това очевидно може да бъде спестено, то ще бъде намалено от пакета, за който става дума и съответно с това се коригира и цената. Какво друго влиза във възможностите за намаляване на цената, разбира се в този момент ми е трудно да преценя, мога да коментирам едва тогава, когато видя доклада, който предстои да бъде внесен в Министерски съвет. Пак казвам, че силно се надявам, че това няма да е за сметка на способностите, особено на бойните, на самолетите.

- Как предполагате, че ще бъдат изплащани? Появиха се варианти за цялостно издължаване, имало възможност да се забавят европроекти в транспорта и да бъдат прехвърлени средства чрез получаването на заем, какво предполагате, че ще се случи?

- Това е малко извън моята компетентност. Има различни финансови схеми, в това число депозиране на цялата сума, теглене на заем в зависимост от доставките, но трудно ми е да коментирам този въпрос. Факт е, разбира се, имаше едно предварително условие за схема на разплащане в рамките на около 10 години. И също така е факт, че отдавна е ясно каква е практиката на американската страна по отношение на международните договори с продажба на въоръжение и тя е за еднократно плащане или пък по отделни пакети. Примерно - при доставка на платформите, доставка на част от способностите в рамките на два или три договора. Тук проблемът е по-скоро друг. Освен финансовото натоварване с цялата сума, която надхвърля 2 милиарда, с това плащане се създават рискове за реализацията на другите два големи проекта - патрулните кораби и бронираните машини за сухопътните войски, които също в рамките на този период от време трябва да бъдат стартирани и съответно плащани. Става дума за три проекта, които надхвърлят 4 милиарда лева.

- Каква е Вашата прогноза? Ще мине ли този проект в парламента? Очаква се ГЕРБ, ВМРО и ДПС да го подкрепят, а БСП и ВОЛЯ имат резерви?

- Аз смятам, че при гласуванията няма да има проблем с осигуряване на необходимото мнозинство. За българската страна няма ултимативно задължение да купим точно F-16. Аз още веднъж повтарям, че това е по-добрият вариант от предложените ни бойни самолети, които стигнаха финалната фаза. И ако не съумеем да постигнем приемливо съотношение между цена и способности, поносимо от гледна точка на финансовите ни възможности, можем да минем и на друг вариант. Но силно се надявам, че с оглед на това, което предстои, е постигнато това съотношение и наистина най-после ще стартира обновяването и модернизацията на българските военновъздушни сили с придобиването на един съвременен боен самолет, който предлага необходимите на българските ВВС способности.