Дори традиционно консервативен сектор като банковия въвежда иновации в полза на клиента с бързи темпове.
Ако доскоро идеята, че можем да извършваме банкови операции от дома или на път ни се е струвала далечна, като от научно-фантастичен филм, сега тя е част от нашето ежедневие. Сензорни стени, опростени процедури, мобилно и интернет банкиране са само част от модерните банкови услуги, разработени за удобство на клиентите.

Промяна на мисленето на клиента

Концепцията за посещение на клон на банка на повечето от нас е да отидем до избраната институция, да свършим максимално бързо работата си и да продължим с ежедневните задачи.
Промяната в нашето поведение като клиенти през последните години става все по-видимо. Ставаме все по-информирани, мобилни, свързани онлайн, адаптирани към новите технологии и търсим най-добрата услуга в удобно време и място. Статистиката е красноречива – 7.1 млрд. души на планетата разполагат с общо 5.1 млрд. мобилни устройства. Половината от продажбите на мобилни устройства са смартфони, а продажбите на таблети вече задминават тези на преносимите компютри. Според някои прогнози през 2017 г. смартфоните ще са 97.6% от всички мобилни телефони в света.
По последна информация около 3 млрд. души използват социални медии, а 25% от потребителите проверяват Facebook профила си повече от 5 пъти на ден.
Според данните ¾ от нас осъществяват първия си контакт с финансова институция чрез алтернативните канали – социални мрежи, мобилни приложения, уебсайтове и зоните за самообслужване.


Промяна в модела на обслужване

Благодарение на технологичния бум банките са по-близо от всякога до своите клиенти. Техните услуги могат да бъдат достъпени от нашите компютри у дома, мобилния телефон или таблет, а много от банковите операции се предлагат и в извънработно време. Зоните за самообслужване на УниКредит Булбанк предлагат банкомати за теглене и внасяне, място за интернет банкиране и интерактивни дисплеи. Те работят 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
Въпреки промяната в поведението, статистиката сочи, че банковият филиал все още е предпочитаната точка за контакт с финансовата институция. Това обяснява и защо банките предприемат промени по отношение на внедряване на нови технологии, но и изменят модела на обслужване на клиенти.


Повече от банка

Проектът „Банков филиал на бъдещето“ е пилотна за България инициатива на УниКредит Булбанк. Тя има за цел да постави клиента в центъра на обслужването – от влизането му във филиала до изпращането. Изменя се и функцията на банковите служители, които вече влизат в ролята на консултанти, които имат за цел да дават на клиентите експертни съвети с висока добавена стойност. Трансформацията на офисите започва през 2013 г. и цели да отговори на потребностите на клиентите като предоставя високотехнологични решения и удобство.

Данните показват, че банковите клиенти предпочитат да извършват голяма част от по-лесните операции сами. Така 70% от тях използват зоните за самообслужване или приложения за онлайн банкиране за ежедневни операции. При онлайн банкиране ръстът е 85% на годишна база, а онлайн заявките за банкови продукти са скочили с близо 40% за една година.

Банките разчупват стереотипа, а офисите търпят и визуална промяна – фасадите стават прозрачни, отвън са разположени електронни информационни табла и сградите са атрактивно осветени както през деня, така през нощта. След откриването на първия банков филиал на бъдещето УниКредит Булбанк бележи ръст на посещенията от 60%. Заедно с интереса расте и съотношението на доволни клиенти, което вече достига до 93%.

Защо говорим за банкиране на бъдещето, когато то вече е тук?



Своеобразен онлайн консултант на Дир.бг с експертната подкрепа на УниКредит Булбанк и Метлайф България.