Сръбски военен самолет Миг-21 се разби в Западна Сърбия близо до границата на страната с Босна и Херцеговина, съобщи министерството на отбраната, цитирано от АП.

Местните медии съобщават, че самолетът е паднал в двора на една селска къща в село Брасина.

Сръбската телевизия РТС предаде, позовавайки се на неофициални източници, че пилотът е загинал, а вторият пилот е катапултирал и все още се издирва.

РТС съобщи още, че мъж от селото, върху чийто дом е паднал самолетът, е пострадал и е хоспитализиран в стабилно състояние, предаде ДПА.

ТАСС съобщава, че сръбският министър на отбраната Александър Вулин и началникът на генералния щаб Милан Мойсилович са пристигнали на мястото на катастрофата.

По данни на сръбските медии катастрофиралият самолет е бил приет на въоръжение във военновъздушните сили на бивша Югославия през 1986 г., а през 2016 г. е преминал през ремонт в Сърбия.

Срокът на експлоатация на самолетите от този тип, които са въоръжение в Сърбия, беше удължен до 2025 г. Сръбските въоръжени сили притежават и по-модерните руски изтребители Миг-29, отбелязва ДПА.

Падналият самолет Миг-21 UM е последният от този тип в сръбската армия, който е бил 34 години в експлоатация. Това са общо 261 самолета от този тип, доставени през 1986 г. за нуждите на тогавашната Югославската народна армия, отбелязва n1info.com.

Военният анализатор Александър Радич заяви пред агенция Бета, че причините, поради които самолетът е върнат за употреба като цяло, са напълно неясни, но в Сърбия ненужно е създаден образът, че всичко трябва да се използва.

"Самолетът е изпратен за основен ремонт през 2010 г. и е прекарал цели шест години в него, което е необичайно, тъй като основният ремонт е измерван в месеци преди това. След това е върнат за употреба, но през май 2018 г. е кацнал отново поради технически причини. Върнат е в експлоатация на 7 май тази година ", каза Радич.

По думите му използването на този самолет е много съмнително, особено след като Сърбия постоянно се хвали, че е ремонтирала ескадрилата от по-модерните МиГ-29.

"Но имаме министър на отбраната Александър Вулин, който се хвали, че все още използваме Strela 2M, въпреки че те са напълно остарели. В професията има голямо влияние на политиката, има твърде много нужда да се покаже, че сме силни. Създадена е рискована ситуация, за да направим чудеса от старата техника ", каза още Радич.

Говорейки за МиГ-21, който катастрофира днес, Радич каза, че самолетът е не само един от последните самолети от този тип, пристигнали в Югославия, но и един от последните произведени в бившия СССР, на които отдавна е миналото времето им и е много трудно да се набавят резервни части.

В периода от 1962 до 1986 г. Югославия набавя 261 самолета МиГ-21 в няколко варианта за своята армия. В своята петдесет и осемгодишна история на използване, МиГ-21 е летял в девет различни варианта в югославското и сръбското небе, т.е. в три поколения за развитие, отбелязва n1info.com.

Бяха доставени общо 41 MiG-21 F-13, 36 версии на PFM, 12 R разузнавателни версии, 25 M версии, шест версии MF и 91 самолета в най-модерната версия Bis. За нуждите на обучението на летателния екипаж са снабдени двуместни първо, второ и трето поколение, т.е. 18 самолета МиГ-21 U, седем МиГ-21 САЩ и 25 МиГ-21 UM, последният от които катастрофира днес.

За кратко време в JRV бяха използвани дузина самолети МиГ-21 на иракските ВВС, които пристигнаха в Югославия за основен ремонт в края на 80-те години и които никога не бяха доставени на собственика поради войната в двете страни.