Влакът на БДЖ е тръгнал на червен семафор, твърди частният превозвач "ПИМК", собственик на една от катастрофиралите композиции край София.

Двама души загинаха, а шестима са ранени, след като два товарни влака се сблъскаха челно между гарите Кремиковци и Световрачене, край Локорско около 16 часа днес. Единият от локомотивите се е запалил след удара. Около 17.10 ч. пожарът е овладян. Общият брой на механиците и машинистите е бил 11.

"Влакът на БДЖ отсреща е тръгнал на червен светофар от отсрещната гара и съответно става челен сблъсък между двата влака. Имаме трима машиниста във влака, двама са в предния локомотив, който е електровоз. Единият е отзад на композицията, там има локомотив също - там е другият машинист. Нашите машинисти са здрави и живи", обясни собственикът на фирма "ПИМК" Илиян Филипов пред БНТ.

Филип е учуден, че системата за предотвратяване на сблъсъци на НКЖИ не се е задействала.

От удара единият от локомотивите се е запалил. Засега не е ясно, защо протоколът за предотвратяване на челен сблъсък при влакове не е спазен.

"Да, има грешка на машинистите на БДЖ, че са тръгнали на червен сигнал, но има и огромна грешка, защото има процедура по предотвратяване на такива челни сблъсъци, когато някой премине на червен сигнал, явно не е спазена процедурата и в НКЖИ. Аз над 10 пъти предупреждавах служебната министърка, че в момента в НКЖИ е тотална деградация и по гарите повече пият, отколкото да работят и нито има поддръжка по трасето, нито нищо и ще стане инцидент. 10 пъти поне съм я предупреждавал, но явно се оказах лош пророк", коментира Илиян Филипов.

Изпълнителният директор на частния превозвач Калина Кискинова коментира пред БТА, че техният влак е пътувал по разписание от Божурище за Бургас и е бил натоварен с контейнери.

"Влак с контейнери, който пътува от Божурище за Бургас, излиза от Световрачене, пътува транзит със зелен сигнал и се сблъсква със товарен влак на БДЖ, който не е трябвало да се движи срещу него", каза тя.

По информация на СДВР най-вероятната причина за катастрофата е грешка при организацията на движението. Единият локомотив е бил дизелов, а другият - електрически. Загинали са машинистът на единия влак и служител на БДЖ.

Двама от ранените са транспортирани във Военномедицинска академия, един е настанен в болница "Света Анна". Най-тежко пострадалите са в ИСУЛ  - един ранен на 59 години,  и в "Пирогов" - двама мъже, на 43 и 44 години, които са контактни и адекватни. Единият преминава подробни прегледи и изследвания, като водещите му оплаквания и нараняване са неврохирургични, а другият е с оплаквания и нараняване предимно в областта на ортопедичната травматология.

Един от пострадалите мъже на 51 години е приет в СО на УМБАЛ "Св. Анна"-София АД. Той е с гръдна травма и ще бъде хоспитализиран в реанимацията на болницата.

От Национална компания "Железопътна инфраструктура" съобщиха, че влакът на националния железопътен превозвач е бил натоварен със скрап за Сърбия, а на частната компания - с контейнеров товар. От НКЖИ посочиха, че на този етап все още се изследват причините, довели до инцидента.

Не е установена радиация след катастрофата между двата товарни влака, каза кметът на район "Кремиковци" Лилия Донкова пред NOVA. Това е успокоение за хората в двата района - "Нови Искър" и "Кремиковци", че няма замърсяване на въздуха, допълни тя. В такава ситуация хората винаги се тревожат, докато не се разбере какво се превозва - ако е нещо течно, взривоопасно, винаги може да се случи по-лоша ситуация, в която влаковете да превозват газ или гориво и да се замърси по-голяма територия от Столична община, допълни кметът.

По думите й токът на електрическия влак, който е една от катастрофиралите край Локорско композиции, е бил прекъснат преди сблъсъка.

"Явно навреме са се усетили да спрат тока на електрическия влак и композицията е спряла. Но дизеловият влак не е успял и затова е станал сблъсъкът. Явно са усетили каква грешка се допуска или какво се случва и са успели да спрат тока на електрическия влак", обясни Донкова

По думите й на този участък, където е катастрофата, единственото опасно място е един лек завой, но, ако всичко е спазено и влаковете си вървят по разписание, не би трябвало да има проблем.  По-проблемен е районът на гара Кремиковци, където се правят маневри, бариерата е спусната дълго време и се случва леки автомобили да нарушават ограниченията за преминаване, обясни още Донкова.

Катастрофата доведе и до политическа реакция. Служебният министър-председател Димитър Главчев освободи Бисер Минчев от длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.

Минчев, чийто ресор в министерството е железопътен транспорт, е освободен от поста по предложение на министъра на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова заради днешния трагичен инцидент, при който се сблъскаха два товарни влака край София.

Красимира Стоянова поиска също оставките на генералния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Стоян Стоянов и управителя на "БДЖ-Товарни превози" ЕАД Християн Кръстев, посочиха от министерството.

ИЗБРАНО