Бреговата охрана на САЩ обяви към 19 ч. българско време, че са намерени отломки в зоната на кораба "Титаник". Дълбоководният апарат "Титан" изчезна на 19 юни и днес по обед кислородът в него свърши. На борда му бяха британски милиардер, бизнесмен от Пакистан заедно със сина си, основателят на компанията - собственик на малката подводница, както и оператор на подводници от Франция. Часове по-късно от американските власти и от компанията собственик беше официално потвърдено, че всички те са мъртви. Вероятната причина за трагедията - имплозия заради загуба на налягане.

Дистанционно управляемият апарат (ROV) на Horizon Arctic е открил поле от отломки на дъното на Северния Атлантически океан в зоната на търсене в близост до останките на кораба "Титаник", стана ясно в четвъртък привечер. 

Два часа по-късно на пресконференция беше потвърдено, че откритите отломки са именно от "Титан", а всички в нея са загинали, и изказаха съболезнования на близките на екипажа. "За съжаление сега смятаме, че нашият директор Стоктън Ръш, Шахзада Дауд и неговият син Сулеман, Хеймиш Хардинг и Пол-Анри Наржоле са загинали", се казва в изявлението на "Оушън гейт". "Тези мъже бяха истински изследователи, които споделяха приключенски дух и дълбока страст към изследването и опазването на световния океан", се казва в изявлението. "Сърцата ни са с тези пет души и с всеки член на техните семейства в този трагичен момент."

"Тази сутрин дистанционно управляем плавателен съд намери задната опашка на подводницата на 650 фута от отломките от "Титаник". Впоследствие бяха намерени и допълнителни отломки. Те отговарят на описанието на подводницата. От името на Бреговата охрана изказвам съболезнования на семействата на починалите. Надявам се, че това осигурява някакъв покой на душите им", каза на специален брифинг контраадмирал Джон Мартъл.

Дистанционно управляемите съдове обаче ще останат на място и ще продължат да събират доказателства.

"Намерихме 5 големи отломки, които смятаме, че са от подводницата. Открихме голямо поле с отломки и намерихме предната част на камерата, което доказва, че е имало катастрофално събитие - имплозия", заявиха още американските власти. След това била открита втората част.

Експерти картографират полето с отломки.

Мястото на трагедията е на около 500 метра от носа на потъналия "Титаник". При дълбочина над 3 800 метра налягането там е огромно - 4 хиляди тона на квадратен метър. При подобен натиск всяка авария води до фатален край.

Подводницата с петима души екипаж изчезна на 19 юни на път за останките от кораба "Титаник".

Подводният апарат "Титан" е собственост на компанията OceanGate Expeditions, която предлага дълбоководни разходки до най-известния кораб, който се намира на около 3800 метра дълбочина.

На борда на подводницата са Стоктън Ръш, основател на фирмата, британският бизнесмен Хамиш Хардинг, пакистанските милиардери Шахзада Дауд и сина му Сюлейман, както и френският водолаз Пол-Анри Наржоле.

Към 14:18 ч. българско време кислородните запаси на "Титан" свършиха.

Районът, в който изчезна батискафът, се намира на около 1400 километра източно от полуостров Кейп Код, в щата Масачузетс, и на 650 километра южно от град Сейнт Джоунс, в канадската провинция Нюфаундленд.

Операцията по издирването на всички отломки и изваждането на подводния апарат продължават. 

Снимка: АР/БТА

Съоснователят на OceanGate: Възможно е да е имало мигновена имплозия на "Титан"

"Възможно да е имало мигновена имплозия на подводницата "Титан". Това каза съоснователят на OceanGate, който го създава заедно с изчезналия пилот на подводница Стоктън Ръш, съобщи BBC. Това е процес, при който обектите се разрушават чрез свиване (или притискане) върху самите себе си. Това е обратният процес на експлозия.

Гийермо Сонлейн е интервюиран в момента, в който се появяват новините за появата на отломки в Атлантическия океан. Той каза, че не би се изненадал, ако има нещо на повърхността. "Знам, че нашият протокол при загубена комуникация е пилотът да изведе подводницата на повърхността. От самото начало винаги съм си мислел, че вероятно точно така би постъпил Стоктън. В такъв случай става много трудно да се намери подводницата, защото корабът на повърхността нямаше да знае, че тя се появява, и нямаше да знае къде да търси. Най-големият ми страх през цялото това време, наблюдавайки развоя на операциите, е, че те плават на повърхността и просто е много трудно да бъдат намерени", каза Сонлейн.

Според него има вероятност да е имало катастрофа. "Това, което знам, е, че независимо от подводницата, когато работиш на дълбочина, налягането е толкова голямо във всяка подводница, че ако има повреда, това би било мигновена имплозия. Ако това се беше случило, то щеше да се случи преди четири дни", каза Сонлейн.

"Ако има нещо друго, мисля, че трябва да се върнем назад и да се поучим от това, което се случва, да разберем какво се е случило, да научим тези уроци и да ги продължим напред", каза експертът.