Година след трагедията на бул. "Черни връх": 100 000 нарушения на скоростта месечно в София
Георги Семерджиев, който причини смъртта на две млади жени, получи 20 г. затвор, но делото ще влезе в Апелативния съд в края на септември
Една година след жестоката катастрофа на столичния бул. "Черни връх", при която дрогираният бивш футболист Георги Семерджиев отне живота на две млади жени, нищо по булевардите на София не се е променило.
На 5 юли 2022 г. 35-годишният мъж, седнал зад волана на луксозен джип "Ауди", помете такси на кръстовището на бул. "Черни връх" и ул. "Свети Наум" с висока скорост, след което се блъсна в асансьора на метростанция "Европейски съюз". От силния удар колата се разцепи на две и едната половина удари смъртоносно двете млади жени, които по това време са се движили по тротоара - 26-годишната студентка Христина Дилева и 22-годишната Хариет Стефанович. Те загинаха на място.
Семерджиев избяга от мястото на инцидента, а след като бе задържан стана ясно, че е шофирал след употребата на амфетамин и метаамфетамин и то с над 160 км/час. Пълният спирачен път при тази скорост е над 190 метра.
В края на април т.г. софийските градски магистрати го осъдиха на 20 години затвор, след като го признаха за виновен по 5 обвинения:
- За това, че около 23 ч. на 5 юли в София е нарушил правилата за движение по пътищата и така по непредпазливост е причинил смъртта на повече от едно лице - за това обвинение получава 16 години затвор;
- За това, че е шофирал след употребата на амфетамин и метаамфетамин, по което обвинение получи 2,5 години затвор;
- Признат е за виновен също, че на 10 юни показал фалшив документ от Швейцария за управление на автомобил, за което получава 5 години лишаване от свобода;
- За фалшивите номера на колата получава 11 месеца лишаване от свобода.
- За притежание на метамфетамин - наказание от 3 години затвор и глоба от 7000 лева.
Според българското законодателство при наличието на няколко обвинения се дава едно общо наказание, което е и най-тежкото от всички.
Присъдата на бившия футболист обаче не е окончателна и делото ще влезе в Софийския апелативен съд в края на септември.
В същото време последните данни от камерите на Столична община за контрол на скоростта показват, че нищо по софийските булеварди не се е променило. Всеки месец се извършват между 80 и 100 000 нарушения, а шофьори са "летяли" по Околовръстното шосе със скорост от по 238 км/час при ограничение 80 км/час.
Камерите са заснели и водачи, управляващи автомобилите си със 198 км/ч по бул. "България", 160 км/ч по бул. "Александър Малинов", 153 км/ч по бул. "Черни връх"; 154 км/ч по бул. "Сливница" и 159 км/ч по бул. "Тодор Александров".
На кръстовището на бул. "Черни връх" и ул. "Свети Наум" също не са направени никакви съществени промени в организацията на движението.
"В законодателно отношение промени не са настъпили, в организационно - има обещания за повече камери за скорост. Не сме ги видели още. На това кръстовище кой знае какви промени не могат да се направят, защото то е ключово. Скоростта във всички цивилизовани държави не се контролира с физическо присъствие, а със стационарни камери. Следващият етап е бърза събираемост на наложените глоби", каза пред bTV Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
По думите му не е възможно в София да има три стационарни камери за скорост. Тодоров очаква да се приеме мярка, с която при наличие на глоби шофьорите да не могат да преминат годишен технически преглед, което според него ще промени поведението на водачите.