Това предвижда проект за отказване на европееца от цигарите, който се обсъжда в Европейската комисия (ЕК), пишат вацовите вестници "24 часа" и "Труд".  Комисията работи по ревизия на директивата за тютюневите изделия от 2001 г. Новият регламент за папиросите трябва да влезе в сила от 2012 г.

Опаковките на цигарите ще са само от един размер, пише в проекта. Амбалажната хартия ще е бяла, черна или белезникава, в каквато едно време у нас увиваха сиренето, правят сравнение вестниците.

Марката ще е напечатана с дребен шрифт на кутията долу. Над нея ще има едра снимка на поразен от рак бял дроб, изваден току-що от труп. До нея - призив да се откажеш сега и телефонен номер за безплатна консултация. Предупредителните надписи да станат по-големи и да са и от двете страни на опаковките, предлагат консултанти. 

В поверителен доклад наетата за целта американската консултантска корпорация РАНД заявява, че еднаквото пакетиране “би било в интерес на общественото здраве”.

Експертите обмислят и да направят цигарите по-малко видими в магазините. Те може да са скрити в чекмедже под рафта в затънтения край на помещението. Едно от предложенията е да се забрани на производителите да добавят ароматизатори, подсладители и др.

"Освен заради конкуренцията цените могат да паднат и заради по-евтината опаковка. Това би направило цигарите по-достъпни за деца и юноши. Еднаквите пакети ще улеснят живота на фалшификаторите на цигари и трафикантите", предупреждават обаче производители. Документът за въвеждането на страшните картинки у нас - постановление, е готов, но внасянето му в Министерски съвет предстои, казва за "24 часа" Маша Гаврилова, шеф на отдел “Опазване на общественото здраве” в МЗ. 42 са изображенията, определени от ЕК. Надяваме се да има политическа воля и въпросът по-скоро да бъде решен, обяснява Гаврилова.

Магазините, в които се продават цигари, няма да могат да ги излагат на външните си витрини, предвиждат промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия, внесени през юни от ГЕРБ. С промените се отменя и възможността за реклама чрез използване на търговска марка. Вече ще се слагат предупредителни надписи за вредата от пушенето и върху рекламата, не само върху кутиите с цигари.

Наскоро в САЩ влезе в сила закон, който забранява продажбата на цигарите "light". Някои групи против тютюпушенето твърдят, че производителите заобикалят правилата, като използват цветово кодиране на кутиите.