България строи най-евтините магистрали в цяла Европа
Автомагистрала "Хемус" е водещ приоритет, ще увеличават гаранцията за магистралите
В парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков се опита да опровергае "спекулациите в общественото пространство, че в България строим и се возим по най-скъпите магистрали". Това той направи при изслушването му в парламента за напредъка по приоритетните пътни проекти.
Нанков цитира данни от Евростат. В България средната цена на линеен километър след 2000 г. досега е 3.1 млн. евро. За сравнение в Сърбия цената на километър е 5.5 млн. евро, в Македония - 5.5 млн. евро, в Румъния - 6.43 млн. евро, в Гърция - 10.28 млн. евро, в Словакия - 13.7 млн. лв.
Най-скъпата магистрала в България, възложена през 2006 г., е "Люлин" - 8.1 млн. евро на линеен километър, каза Нанков. И все още оправяме свлачища, които не бяха укрепени и предвидени за укрепване на тази цена тогава, коментира той.
Днес в ЕП е обсъден доклад за успешни проекти и единственият позитивен пример като конкретен обект от всички страни, които се възползват от кохезионната политика, е автомагистрала "Тракия", каза още министърът.
Важно е да се спре със спекулацията, че в България се строят най-скъпите магистрали, подчерта и председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов.
В България магистралите се строят, не за да има по-безопасно движение, а за да се усвояват милиарди, тези магистрали се строят, за да бъдат впоследствие ремонтирани, коментира Таско Ерменков от БСП. Днешното изслушване беше еманация на една перфектно подготвена кризисна пиар акция, но уви без съдържание, каза още той.
Хемус - до 2024 г. готова
Нанков потвърди, че автомагистрала "Хемус" е основен приоритет в рамките на настоящия мандат. По думите му с много добра организация е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена втора магистрала.
"До края на годината от магистралата ще се изпълняват, строят 77 км, нови 85 ще се търгуват и остават само около 90 км от Велико Търново до п.в. Буховци, Търговище, които през 2019 г. ще търгуваме и започнем тяхното изграждане", посочи министърът.
Нанков каза, че наскоро е направена първата копка на отсечката от Ябланица до п.в. Боаза, разклона за Тетевен, а до два месеца ще стартират и реалните строителни работи на още 16,5 км от п.в. Белокопитово до п.в. Буховци. Т.е. реално 25 км ще са вече в процес на строителство в рамките на два месеца, а за година и половина трябва да се приключи с изграждането на тези отсечки.
Министърът отбеляза, че други 52 км от разклона за Тетевен до разклона между Ловеч и Плевен в рамките на тази година ще бъдат търгувани и ще бъде избран и изпълнител. "Защо препроектирахме тези 52 км - защото, съкращавайки някои от тежките инфраструктурни съоръжения, тунели, мостови съоръжения, впоследствие редуцирахме цената на магистралата на тази отсечка с 350 млн. лева", коментира той.
Нанков отбеляза, че през миналата година са завършени ремонтно-възстановителните дейности на тръбите в посока Варна на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", а тази година ще стартират ремонтните дейности на тръбите в посока София.
Гаранцията - 10 години
Гаранцията за магистралите трябва да е 10 години, както в момента са за тунели и съоръжения, а за мостовете поне 13 години, каза още Николай Нанков.
Като нормативен акт срокът на гаранцията трябва да мине през обществено обсъждане от всички браншови организации - камарата на строителите, проектанти, инженери, които да кажат своето мнение. Моята лична, може би експертна представа, е да имаме нормативно завишени изискуеми по-големи гаранционни срокове и те да залягат в бъдещи договори, съответно с избраните изпълнители, обясни Нанков.
Специално по договора за АМ "Люлин" предстои среща, ще "осветля" не само президента, но и всички, които имат интерес към договора, съобщи той.