След вчерашния срив в електронната система за винетки, проблемът е разрешен и вече са взети всички мерки, така че системата да бъде ефективна. Това каза проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ в интервю за предаването "Сутрешен блок" по БНТ.

"В момента правим анализи, с колегите от ГДБОП и ДАНС ще направим още анализи. Тези атаки няма да спрат, нито тази ще е последната, нито ще е първата. Знаете и за публикациите за възможно изтичане на име. Направили сме проверка, няма такава възможност. Всички превантивни мерки са взети, така че системата да работи ефективно", каза още проф. Асенов.

Той бе категоричен, че целият екип на АПИ работи с една единствена възможност - да се осигури старт на тол системата на 1 март и план Б няма.

"Икономическият модел, тарифи и покритие беше финализиран като диалог с превозвачите преди 50 дни. Преди 50 дни ние имахме едни нови правила на играта, които трябваше да ги реализираме, целият екип и на АПИ и на доставчиците, без почивен ден. До тази дата работим с една единствена възможност да се осигури старта на тол системата. Сега има определени претенции, желания, становища, които са важни за нас, ние ще ги чуем и в много интензивен диалог ще направим така че да има старт на системата. Старт на 1 март, за нас план Б няма. Достатъчно време тази инфраструктура е стояла недофинансирана, достатъчно време моделите, по които са се събирали пътните такси не са съответствали на реалната експлоатация на пътната инфраструктура. Въпреки трудностите и напрежението ние ще направим още едно усилие, за да може да стартира системата от 1 март", добави още той.

АПИ е готова, националните доставчици осигуряват възможност за таксуване с бордови устройства, а от днес и с джипиеси, каза Асенов.

По думите му има напрежение от гледна точка на времето, което остава, на това как се възприемат предложените условия за договори.

"Както всяко ново нещо, има нужда да бъде обсъдено и дискутирано. Браншът казва, че няма достатъчно време, че няма бордови устройства. По информация от националните доставчици обаче, има сключени повече от 1200 договора за над 7000 бордови устройства", допълни Олег Асенов.

Той призна, че определена част от браншовите организации имат претенции към това как им се доставят бордовите устройства, но все пак трябва да се оцени, че както превозвачите са стопански субекти и работят, така и националните доставчици със сигурност имат икономическа логика да предлагат устройствата по този начин и при толкова интензивен диалог, той се надява да намерят решение.

В пряко включване проблемът коментираха и представители на превозвачите - Емил Николов и Магдалена Милтенова.

"Напрежението е защото на нас ни се предоставиха едни изключително неприятни условия, които монополизират пазара и не ни дават възможност да имаме право на избор по отношение на договорите. Всъщност, договорът, който АПИ е сключил, не се спазва и не се изпълнява. Тези доставчици на услуги реално се явяват монополист на пазара, тъй като, за да сключим договор, трябва да го направим само през тях и с техните условия", каза Магдалена Милтенова - председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

По отношение на джипиес устройствата, тя посочи, че се коментира още една допълнителна такса, която по никакъв начин не удовлетворява бранша:

"Маршрутната такса на практика е една дневна винетка и може да се ползва за инцидентни пътувания, за транзитен трафик, но не и за обществен транспорт и превоз на пътници, който изпълнява хиляди курсове на ден."

Според Емил Николов от Съюз на международните превозвачи в България, транспортните средства не са оборудвани с бордови устройства, тъй като голяма част от превозвачите изчакват да видят как ще се развият преговорите.

"Освен това, договорът, който се предлага, е за две години и ние питаме, какво се случва ако в рамките на една година, да речем, фирмата преустанови дейност? Друго много важно е, че не се предоставя възможност тези бордови устройства да бъдат закупени", каза Николов.

Не говорим за наем на бордови устройства, а за месечен абонамент, което е абсолютно недопустимо, допълни тезата Милтенова.

По думите й превозвачите ще уведомим премиера Борисов, АПИ, МРРБ и доставчиците на услуги при какви условия ще подпишат договори.

"В никакъв случай те няма да бъдат двугодишни, няма да плащаме неустойки и месечен абонамент нито към доставчиците на бордови устройства, нито на джипиеси, защото с тази цел държавата им заплаща 7% за поддръжка и ако това не е достатъчно, нека се направи нов анализ на ситуацията. Но няма как ние като потребители на услугата да заплащаме едни 15 млн. годишно", категорична е Милтенова.

В коментар по исканията на превозвачите, представителят на АПИ заяви, че няма монопол на пазара, тъй като е предоставена възможност за сключване на договори с двама доставчици. Освен това, има възможност за различни начини за придобиване на бордовите устройства - или чрез наем, или чрез закупуване, което е записано в договора. Ще чуем исканията на доставчиците, както винаги сме го правили, допълни Асенов.