Списанията са мъртви. Да живеят списанията!
Защо списанията живеят втори живот?
Още след създаването на Гутенберговата печатна преса започва несъстоятелното говорене, че една медия убива друга. И това се повтаря многократно във времето. С възможността книгите да станат масов продукт, например, знанието става функция на демократичните практики и вече не е заложник на монопола на църквата като медиатор. С появата на всяка нова популярна медия - радио, телевизия, интернет, неизменно се говори за смъртта на предишната.
Всъщност, медиите се видоизменят с промяната на тенденциите в потребяването им. И най-често се адаптират към своите аудитории. Най-съществено във времето се променя съдържанието в медиите и от друга страна - все по-задълбоченото познание за неговите потребители.
Така е и със списанията. Но независимо дали говорим за научни издания, за лайфстайл списания или за феномени като "Егоист" в България - този тип медия е по-различна от всички останали. Едновременно списанията носят духа на времето, но и служат като капсула, която пренася неговите ценности напред. За разлика от масовите медии - вестници, радиото и телевизията, в добрите списания могат да се намерят по-задълбочени фичъри, интервюта, специални фотосесии, гонзо журналистика. Въобще, по-стойностно и различно съдържание.
"Тезата, че списанията са мъртви като масова медия е вярна. Но всъщност списанията живеят втори живот" - това казва в новия епизод на подкаста на Dir.bg "Trendy" Георги Мичоков, създател на сайта paperpages.bg, който доставя в България чуждестранни списания и книги за мода, изкуство, дизайн, бизнес и култура и пр. "Като луксозна стока, с която да се разглезиш, като продукт за вдъхновение - от 2010 година насам, списанията изживяват ренесанс", допълва Мичоков.
Според Владимир Константинов-Чоки, главен редактор на списания, които вече не излизат в България като Esquire и Men's Health: "Ситуацията със списанията е "Кралят е мъртъв, да живее кралят!" Той обяснява, че ситуация като тази в началото на 21 век, в която списанията да издържат цяла корпоративна структура вече е невъзможна. Константинов дава за пример с българското издание на Playboy, което излиза в 30-хиляден тираж, с допечатка от 20 хиляди.
От друга страна според Чоки, обаче, продължават да излизат ценни списания, които често са сезонни, където могат да се намерят интересни материали, по които е работено много. "Слуха за смъртта на списанията е преувеличен. Те изживяват трансформация, което може да е и за добро".
Георги и Владимир дават и примери със световни и качествени издания, които си струва да имаш на холната маса в приятна зимна вечер.
В подкаста се коментира и актуалния брой на световното списание Vogue, на корицата на което е Олена Зеленска.
Чуйте аудиото!
Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Apple Podcasts - Anchor - Pocket Casts - RadioPublic