Половината ученици не могат да пишат правилно

Около 45-50% от завършващите средно образование у нас не владеят в нужната степен правописа и пунктуацията. Това заяви управителят на интернет портала за езикова грамотност "Академика" Евелина Гечева, предаде БГНЕС.

Обратно в новината

Коментари - Половината ученици не могат да пишат правилно | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Къде е моят коментар?

По време на дебатите всички преподаватели се обединяват около тезата, че е трябва да се преработят учебниците по български език и литература, тъй като те в голямата си част са неизползваеми и са изпълнени с чуждици и неразбираеми словосъчетания. А дали тези словосъчетания са разбираеми? Дали не липсват пунктусционни грешчици? Глаголните времена също будят съмнение, но тук има право на корекции пишещият статията.

Цвети (15:52), изпревари ме! :) ПоУщрение за сръчноста ти! :)

Ojasnu Niprostimi pravop.greshki As sam Oli4avala i olavjala f Tvorbi na :Slaveikof-sen,Slave Penef -toi pak Baka od prav.i stilni greshki.....Todur Vlaikof-ujaaass..Gre du greshka.....Ni samu nashti-Dylan Thomas,,Staynback,,D Weinniger...4ela sam gi faf originali-Otvratitil foneti4ni i gram.greshki..Idin Ispulin katu maxim Gorki i toi,faf NA DANOtu--ujjasss...Sa Evalla na 4udomir,na jaruslaf hashek....tam nitu idna greshka ni mi sa otdadi da odkria.....

emi mn qsno te tez maturi ne gi izmisliha, za da pishat na vsichki 4+ ... ami za da ima skysani i vyrnati po selcata vse pak zatova imame stotici dekari neobrabotvaema zemq...

Ако имаш нещо докажи ...а не само да плямпаш ...

Учениците не могат да пишат правилно защото 1).Не четата никакви книги, 2)Защото в у-ще нямат достатъчно писмени работи, 3) Защото на учителите хич не им е до това дали учениците могат или не могат да пишат

А кой ще ограмоти учителите?

само да пишат ли, аз се натъкнах и на една 20 годишна дето не може и да смята а е завършила с пълно 6. срам берем голям..

Редовно си във форумите, те са доказателството за грамотноста на нацията.

Ами, след 20 години демосрация- това е резултата..... Сино младежи копират това ,което виждат от филмите , ТВ и улицата - кинти -днес и сега, с цената н всичко, наглост, безпардонност... Граматиката ? - майната й... Тя днес няма стойност. Дивия капитализъм, натресен у нас, има друга ценностна система. Резултатите са видни.

Ами такива грамотни като тебе. Такива като тебе ще ограмотят учителите. Макар, че точно на такива като теб дечицата не знаят да пишат правилно. Репликата ти е келешко заяждане, докато въпросът е свръхсериозен. От такива келеши я докарахме до тук.

естествено те си ходят на училище за забавление...сиреч у дома и без училище времето им минава доста по-скучно.

И за какво им е да пишат правилно в някаква европейска колония?

Е,нали е по-важно да знаят текстовете на чалгаджийките:) Нали това искаха управляващите-за 20 години създадоха неграмотници. И все пак-останалоите 40-50% не са се явявали на изпити,следователно май са повечко,а?:) НЕ МИ ПУКА ЗА ТЯХ! Природата се отърсва от негодното! Всеки сам гради своята култура,възпитание и бъдеще!

Нищо ново под небето... Защо ли го повтарят постоянно? :)

учениците трябва да се научат да пишат правилно до осми клас, в гимназията е вече трудно това да се постигне и е ужасно, когато мисълта е чудесна, а правописът-под всякаква критика

Много се радвам, че се обръща внимание на грамотността.Критику се подрастващите, а дори в новините и във вестниците и по табелата на охраняван паркинг се използва думата ОХРАНЯЕМ вместо ОХРАНЯВАН и да не го ворим за членуването на думите от мъжки род, където често погрешно се използва а вместо ът./ Пример:Магазина не работи. вместо Магазинът не работи./

Това означава само едно - трябва да бъдат построени още затвори. И строителството им трябва да започне веднага.

Трябва законово да се въведе стандартизационен документ, който определя критерий за владеенето на български език, както и критерии, под чиито показатели никой да няма право да заема обществена длъжност.

Главните редакотри вече пишат грешно, та камо ли учениците

Всезнайковци , пишете на кирилица

без думи

Еми политическата мафия до сега нали това искаше?

Неграмотността е разпространена не само сред ученици и студенти, но и сред учители и университетски преподаватели.

Да пишеш на български с латински букви е все едно да пишеш с лайна по стената - чете се, но не е приятно.

Преди мноого години, когато бях първолаче, имахме специална тетрадка по правопис и краснопис. Учителката ни се погрижи да можем да пишем правилно. Преди пет години, когато синът ми беше първолак, имаха точно 6/ШЕСТ!/ помагала по български език,които трябваше да бъдат попълнени от началото до края, а КАК-нямаше значение. Преди две години, след учителската стачка, вземаха по три урока наведнъж. Е, за какво да говорим? И като прибавим и нечетенето на книги-картинката се изяснява.

На никой не му трябват грамотни хора. За какво са ми? Строежите,шивашките цехове и хотелите на морето, са им бъдещото работна място. За там не трябват умни и грамотни хора.На фенерите в Брюксел и Амстердам също. Добре, че имаше тъпаци да скачат 89-та. Сега ще си живея, като цар.

Моето дете пише, чете и се изразява правилно и книжовно, дори и в диалект. Всичко това е култивирано от него в училище от учителите там! Имат в класа си и бездарници, цигани-плужеци и бандит. Кой каквото прихване, с това израства! Елитът ни като праща челядта си в престижни заведения защо не сменят нрава си!

Бисерчо, неграмотността и при соца си беше значителна. Обаче това бе партийна тайна, като много други неща. В казармата съм служил с доста прости момченца от затънтени краища, които въпреки нашивките и натягането си бяха пълни неграмотници. А иначе си имаха дипломи за средно. Мл. сержанта, старши на батареята пишеше ШИФЙОР (шофьор), но фуражките много му се възхищаваха, познайте защо.

не е новина. Но причините са много и комплексни. Прозренията за вината на учители или родители са твърде елементарни и не са обяснение, а заяждане на дребно. Само дето не виждам къде е трагедията, защото ако се съди по грамотността на форумците, повечето от които са се образовали по друго време, степента на владеене на правописа /да не говорим за пунктуация/ в никакъв случай не е по-висока от тази на днешните малчугани. Да пишеш и да се изразяваш правилно е въпрос на лично усилие и на усещането му като вътрешна необходимост. Просто успешността сред съвременните младежи се измерва по съвсем друг начин. А и представяте ли си преди 20 години някой да допусне такава констатация да види бял свят?

Правописът е генетично заложен. Така мисля аз. Защото моят баща е на 88 г. - говори правилно и пише безгрешно. А е с четвъртокласно образование.

Бях 40 години преподавател по български език и литература,като последните 16 бяха в елитна гимназия.Свидетел съм на това как от 1958г със всяка измината година правописната култура на учениците въпреки усилията ми и тези на всички мои колеги в страната бяха напразни и резултатите ставаха все по-лоши и по-лоши.Беше безкрайно болно от това,че причините за това се търсят едва ли не единствано в преподавателите. А те започват от упадъка на културата във всичките области.Не очаквайте добър резултат,след като на всяка крачка детето вижда стотици най-груби езикови и правописни грешки-и по страниците на вестници,и на телевизионния екран.Напр.Денят Започва!?Защо с главна буква? Дълбоко съм убеден,че една от основните причини е недомислието и бих казал и скудоумието на онези,които са съставили учебните програмите по български език,в които теоретичните основи за изграждане на правописна култура са смъкнати в в долните класове,където поради недоразвитост на необходимата способност да влязат в абстрактните понятия и да ги овладеят,каквито са тези,свързани с морфология,синтаксис и пр.На всичко отгоре морфологичните и синтактични правила са страшно окастрени,поради възрастовите особености. Тези бели петна са една от главните причини за непрекъснато срещаната проява на неграмотност. Тези въпроси съм поставял и на национални съвещания,посветени на тези проблеми,но министерските чиновници са оставали винаги глухи и безразлични.Уж всичко разбират,съгласяват се,че е така,но действия за промяна не предприемат. До кога?Докото не настъпят коренни промени в подхода,учители на децата ще бъдат славитрифоновци,миле и техните посестрими фолкзвездите. Имам усещането,че тези които са превзели вестници,телевизия и радио съзнателно преднамерено, планирано и при това много успешно работят за унищожението на културата на българина.

Да, отдавна се учудвам колко много грешки могат да се направят в сравнително прост текст на родния ми език?! ... Докато чета вестници, например, или електронни медии. Откъде децата да се научат на четмо и писмо, като печатната продукция, която ги залива, е боклук, рекламите се опитват да наподобяват жаргона, от Запада и особено от САЩ взехме само простащините на поп-дивите и кълчотенето на Мадона и подобните й меркантилни курви, а родителите се побъркват от работа и тичане на всички страни, за да осигурят жизнения минимум на децата си, както го разбират ... Няма да забравя, как след едно връщане от чужбина синът ми трябваше да държи изпит по български език още за началния курс, за да получи оценка, и аз отворих учебниците му по български и литература, и паднах - тези думички, дето ги бяха нацвъкали вътре в едни карета, аз ги бях учила в университета като филолог ... те са прекалено абстрактни и напълно ненужни за едно дете, за да може да разбере и оцени приказка или роман на родния си език... претенциозни, излишни, често с грешни примери, термини от висшия пилотаж в литературознанието, и децата ги зубрят като папагали, без да разбират нищо, но намразвайки и език, и литература, и изобщо писан текст! А друг път, вече в шести клас, отворих един негов учебник по история, и се сбърках - винаги съм знаела и разбирала историята, дори я обичах в училище и впоследствие като екскурзовод в страната ни, но това безумие, което беше засукано в неговия учебник, не можах да го схвана, нито да му го обясня на него! Той със сълзи на очи викаше, че не може да го учи това нещо, не го разбира, и не иска да го чете ... и правилно! Тогава заминахме отново в чужбина и завърши средно образование в нормално международно училище, макар и на три чужди езика, но поне имаше някакви нормални учебници и психически здрави преподаватели, което е много важно! И натрупа интересен опит от живота с различни хора и в различна култура, което е огромен капитал в тоя глобализиран свят! Нищо подобно не може да се случи в нашето западнало школо! Да не говоря за вестниците и телевизиите - ние не гледаме вкъщи българските канали, защото не можем да понасяме простащините, нахалния език и поведението на водещите, а аз се потрисам от потресаващата им неграмотност! От двадесет години не съм виждала едно правилно поставено и съгласувано деепричастие в български вестник - няма такова нещо! Тъпите журналя не знаят езика, учителите го знаят частично, а децата от кого да го научат?! От чалгарките ли, които ги заливат отвсякъде и представляват пример за подражание за младите момичета с парите си, колите си, парцаляците, с които са много семпло поприкрити ... Отврат!

Учениците не могат да пишат правилно. Въпросът не е дали могат или не, а защо стана така? Отоговорът е съвсем прост: учениците са деца, които в момента се учат на всичко. Как? С подръжание! Децата подръжават на родителите си, на учителите си, на околните. Какво виждат около себе си? Богати мутри, които карат големи и лъскави коли, не плащат данъци и т.н. Фолк звезди с големи силикони, возещи се в мерцедеси, в които трябва да преместят седалката до най-предно положение, за да стигат педалите. Онзи ден по едно радио имаше предаване на тема: как да откажем на 13 годишната ни дъщеря силиконов бюст и как да се преборим с нейното желание. Можете ли да си представите??? 13 годишна пикла, която не знае да пише и чете, разревала се на родителите си за силикон и те не знаят какво да правят. И търсят помощ по радиото от слушателите. Или трябва да направят нещо, или да намерят 5000 лв за силикон??? ЛЕЛЕ МАЛЕ, ДО КЪДЕ Я ДОКАРАХМЕ... По мое време за всяка глупава постъпка получавахме по един шамар. Аз имах норматив колко книги да прочета, после трябваше да ги разкзвам на дядо ми. Грешните думи в домашните ми - учителката ги маркираше с червен химикал, а майка ми ме караше да изписвам цели страници с въпросната дума. А сега? Неграмотна пикла - силикон... Веднага да се въведат униформи, забрана за телефон в училище, забрана да се излиза от двора на училището в учебно време, полицейски контрол по време на час (ученици бият учителки!), методи за поущрение и наказание на дребосъците и по-големите. Или какво - държавата давала по 50 ст/ден за храна на ученик, които се прибират от гладни фирми и въпросът е приключен??? Няма да стане така, просто не става. Последно - аз съм на 30 години, не съм на 80, както може би ще си помислят повечето ученици, ако въобще някой чете новини.

Причината учениците да не могат да пишат правилно са рИформите в образованието, които пречат на работата на учителите. Ето какво се получава: 1. МОНМ забрани на учителите в началния курс да оставят деца на поправителен изпит или да повтарят, за да не се стресират, моля ви.....Те трябва да са ограмотени в основна степен, когато отидат в 5 клас, но не би.... 2. Могат да бъдат оставени на поправителен или да повтарят от 5 кл, но тук идва следващия проблем -делегираните бюджети. Директорът вика: ще развалиш класа и трябва да се съкращават щатове, затова всички - в 6 кл... 3. В гимназията те пристигат абсолютно неграмотни, но там едва са събрали паралелки и на всеки, успял да изкара 3 се гледа като на божия благодат, къде ти да го изгониш от училище, че не можел името си да напише. Оттам ги пращаме неграмотни в университета, да ги правят каквото искат, но и там нали плащат такса, та....хах, бутат ги да завършат......

Мили съграждани, не забравяйте, че от тази година българчетата официално по данни на ЕК са, най-ниско интелигентните деца, като задминаха дори румънчетата. Е какво очаквате, да могат да четат и пишат? Нормално е да не могат - това са бъдещите миячи на клозети в ЕС!

И полувината завършили висше образование също не пишат правилно.Честито на чалга поколението.Азис,сил и мутри-това е днес България.

Чак сега ли разбрахте?!

Аз винаги сък казвал, че часовете по литература са прекалено много за сметка на часовете по Български език, а в гимназията съвсем се забравя за българския език и се набляга на литературата. Освен това матурата не е по български език, а пак по литература. Просто нещата да доста объркани.

Много учители, също пишат с правописни грешки,дори учители по бълг. език и лите- ратура.А ако чуете речта им,ще се шоки рате-диалекти, неправилен словоред и селски акценти.Така че, какво очаквате от поколенията, които обучават?

Това е резултат от огромното количество часове по литература в училище. Ами то в бг училища се учи само литература и математика, за друго просто няма часове. И вместо да се учат на правопис, децата са принудени да зубрят някакви литературни теми, в които главата цел е да разсъждават над въпроса: Какво е искал да каже писателя? Супер смешно е да караш неграмотни ученици да пишат литературни анализи, но това е невъзможно да бъде обяснено на учителите по литература. В министерството на образованието още от Тошово време има изградена мафия на завършилите българска филология, които само надуват часовете по български език и литература, насърчават зубренето на безсмислени литературни анализи, в резултат на което едва ли не всеки ученик се нуждае от частни уроци по литература, за да завърши. Резултатът е налице - масова неграмотност на учениците, защото вместо да ги учат на правопис им пълнят главите с глупости.

Правопис не се усвоява само от часовете по български език. Истината е, че децата не четат въобще книги. Визуалното се запечатва в съзнанието.

Дайте СВОБОДИ,ПРАВА и ВИСОКИ заплати на учителите,господа управляващи и нещата ще си дойдат на мястото.

Само половината ли?

Правилно - за какво е нужно тая гмеж да е грамотна. Така и така ми работят. Е имам си Азис и Слави и на тях съм възложил ограмотяването. Та бащите им като бяха малко по-грамотни какъв хаир видяха?

Откакто пишеики в чата се мъча да натъкмявам кирилица към латиница правописа ми на кирилица стана ужасен.В едно изречение мога и по пет грешки да направя.Това е една от причините-та макар и не основна.

за учителка БЕЛ: Защо не довършихте? След университета много оттях стават учители.Най- ограничените от моите съученици с препоръките на кварталния низови партсекретар станаха учители.Какво ще кажете за преподавателка по литература,която разказваше за, Едни БУДИСТИ налягали голи на плажа до Приморско, и шофьора на такси от Пловдив до Садово който налепил едни голи ЖЕНКИ пълна ПИРОГРАФИЯ, Георгиева от Руската ми е МНОГО приятелка.Имам и още нейни бисери