Половината ученици не могат да пишат правилно
Около 45-50% от завършващите средно образование у нас не владеят в нужната степен правописа и пунктуацията. Това заяви управителят на интернет портала за езикова грамотност "Академика" Евелина Гечева, предаде БГНЕС.
Обратно в новинатаКоментари - Половината ученици не могат да пишат правилно | Днес.dir.bg
Коментари
Вината не е в децата.Наблюдавам колегите си и съвсем отговорно казвам ,че вината е в учителите. Вместо да слушат музика в часовете могат да си преподават уроците.
Ojasnu Niprostimi pravop.greshki As sam Oli4avala i olavjala f Tvorbi na :Slaveikof-sen,Slave Penef -toi pak Baka od prav.i stilni greshki.....Todur Vlaikof-ujaaass..Gre du greshka.....Ni samu nashti-Dylan Thomas,,Staynback,,D Weinniger...4ela sam gi faf originali-Otvratitil foneti4ni i gram.greshki..Idin Ispulin katu maxim Gorki i toi,faf NA DANOtu--ujjasss...Sa Evalla na 4udomir,na jaruslaf hashek....tam nitu idna greshka ni mi sa otdadi da odkria.....
Nigramotnos,i Besknijie turmozjat Balgarina...To te Ni gu i turmozjat-negu izopshtu Ni gu entirisuva sastujanietu i stipinta na vladeene na Pravupis,pravugovur, faf strukturata na dialok .....
всички учители-чиновници вън от системата,край на частните уроци,оценките за развитие на учителите да се дават,след отчитане резултатите от изпитите на учениците по преподаваните от тях дисциплини.
в у-ще се правят тестове,на които трябва да се отбележи верния отговор с х.Как да се научат да четет и пишат тия деца?
А забелязали ли сте колко много грешки допускат и в телевизиите, вестниците / особено Телеграф /, а има грешки и в субтитрите на филмите ? Срамота !!!
Забележката ми не е келешка! Аз бях учителка и напуснах,защото половината ми колеги бяха НЕГРА МОТНИ!!! И то младите! Знаеш ли,ти човече на какво се натъквах-учител не можеше да подреди учениците си по азбучен ред!Учениците му се смееха!А как този колега ползва речници и справочници -не мие ясно!!
какво очаквате от учителите каквато заплатата такава работата едно време елитът се е смятал попът,кметът и даскала а сега даскалите не ги смятат за специалисти вземат най ниските заплати от вишистите ако държавата има интерес да няма неграмотни ще промени правилата но изглежда до сега 20 години никои не гу е еня вижте колко млади учители има и си направете заключението изобщо дали тази професия е привликателна ще доиде ден в които ще има голяма липса на учители и децата от ден на ден ще остават по неграмотни за да тръгнат нещата за голямо съжаление трябва да се върнем 20 години назад и да ползваме опитът от тогава
Даскале, а тебе някой учил ли те е, че след препинателен знак се оставя разстояние? По-полека с изказванията!
До: Помнещ (22.11.2009 г. 15:40ч.) Не само ти помниш, седерасте! И лъжеш здраво. В сравнение със сега бяхме направо литератори!
неграмотността и нечетенето на книги идва най-вече от семейството-колко родители могат да се похвалят,че са чели на децата си или,че самите те четат
След като всичко е казано и направено, повече е казаното. И каква е ползата да се съобщават подобни факти, след като на много ученици не им пука, учителите си се движат по програмата и толкова, МОН е като всяко друго министерство (ден да мине, далавера да стане), а родителите са уморени от проблеми?
e kak da pi6at pravilno sled kato politi4eskata ni sistema e 6ibana... u4ime po 2 4ujdi ezika navednaj i po 20 4asa sedmi4no.. u4ime nqkvi 6ibani literaturni gluposti po 10-15 chasa sedmi4no 4e i pravim nqkvi ludu sa4eneniq po tqh.. u4ite stari komputarni programi deto ve4e nikoi ne polzva.. u4ime usileno geometriq koqto 80% ot u4enicite nqma da izpolzvat i to po 10 chasa sedmi4no.. nqma 4asove v koito da se u4i za tehnikata i ma6inite.. ima malko 4asove po praktika.. posle 6to bulgarite bili prosti i nekonkurentno sposobni... mi 6toto 6IBANITE BOKLUCI POLITICITE osven da kradat pari i da nosqt smart po naroda, drugo ne mogat da pravqt.. e za tva sme PROSTI.. dori i bulgarite ne iskat da u4at.. za kvo da u4at?? ima li smisal?? tai li ina4e dali prost ili umen, se 6te si marionetka na mutrite.. po dobre prosta marionetka, otkolkoto umna marionetka.. samo deto 6te sa si propilqli vremeto v u4enie, posle v rabota... 6ibanite POLITICI MAFIOTI dokaraha horata do nejelanie da jiveqt, za6toto sa prosti politicite i te nqmat znaniq kak da gradqt ob6testvo, te imat znaniq kak da nosqt nasilie i razruha i pokrava v ob6testvoto, ni6to drugo ne UMEQT politicite
особено това сигурно се отнася за напредналите американци може би ...тази най търтейска и тъпа нация (ако изобщо може да се нарече така)...много си смешничък и жалък, отделно е , че си мишок и си личи какъв мишок си от самолет...)))))
И двамата пишат с грешки, мисълта им е объркана и неясна, но с удоволствие поставят оценки на другите. Прочетете това, което Никола Георгиев пише за грамотността като средство за обезличаване и подчинение на човека.
Do vsi4ki u4iteli vav foruma: Uvajaemi gospoji i gospoda, ne otri4am kusurite na obrazovatelnata sistema i ot4itam faktora na marzelivite i nejelae6ti da u4at deca...no pri vsi4ki polojenia U4ITELITE sa otgovorni za pravopisa na u4enicite. Moite prepodavateli me nau4iha da pi6a pravilno! Zna4i niakoi mogat, drugi - ne.
На мой познат едва му се разбираха думите в изреченията, /пишеше изключително ГРОЗНО и НЕЧЕТЛИВО/. На втория ажзац ти става досадно да му четеш посанията. Чудя се как е заформил шестица по история на приемните изпити в СУ и как изобщо завършва в ЮРИДИЧЕСКИЯ - специалност ПРАВО. Графолози ли проверяват изпитните работи?
Както се казва: Причините са комплексни Истина е, че поколенията учили правопис преди десети ноември и малко след това са доста по- грамотни. Причинте: 1/ Лошо мотивиране на учителите да работят професията си. Качествени кадри в професията останаха предимно от поколението на старите кримки които вече няма къде другаде да идат, гледат да си доизкарат стажа до пенсия и остават в професията донякъде от идеализъм. Качествените хора от средите на младите учители намериха друго поприще, защото живота, уви, си тече, а реформи към по-добро няма. Голямата маса от останалите в системата даскали (освен ветераните които имат учителстването си за поприще) с извинение за никакъв Х## не стават, та за това и няма де другаде да идат. 2/ Учениците нямат мотивировката да учат. Отвсякъде телевизията ги облива с простотия и идиотщина. Не съм учител, но по мои наблюдения ако има с какво смислено нещо да се занимават децата ни, те определено проявяват склонност да се занимават със смисленото нещо. Вместо това отвсякъде се лее чалга, TV състезания за лесни пари с които за 15 минути срам може да се купи дори и апартамент и за тях това става логичният модел Защо да уча и работя, като така и така пари се изкарват и лесно 3/ Нескопосните реформи в образованието. По много предмети учениците учат материала година - даже и две по- късно от завършилите средно образование през 80-те години. При еднаква часова седмична натовареност ( по 6, по 7 часа на ден), както и това че предметите не са повече отпреди 25 години, хорариума би трябвало да не е по- малък от тогава 4/ Занижените изисквания на учителите към учениците. Донякъде те са плод на нащърбени учебни години ( както стана преди 2 години с учителската стачка, но пък и тя не е всяка година я ), така и на Криворазбраната демокрация. За ученика работното място е чина в училище. Там той работи над себе си под ръководството на учителя. Липсата на дисциплина и на поставени задачи и изисквания, уви не е признак за демократичност. Тя е признак на некадърност от страна на ръководещия часовете си. Дано новият министър потегне нещата, (старият все пак положи някакво начало), защото иначе ще се удавим в морето от чалгаджийска безпросветност и незаинтересованост у младите хора.
Учениците просто нямат стимул да учат.Завършват всички.Влизат във ВУЗ всички.Изкарват вишето всички.Докото не се сложи едно здраво сито за прием така ще бъде.Половината ВУЗОВЕ в България трябва да се закрият или да свият драстично приема.
В България липсва официална статистика колко от децата са неграмотни поради факта, че няма официални критерии за това. - тоест, всеки който не пише като академик в областта, може да бъде лекьосан като 'неграмотен'.
Каквото другото в държавата ,такова е и образованието!Но това е една много,много стара история!Всяка есен преди 30-40 год.имаше куриозни откъси от кандидатстудентски работи по някои вестници,за да се илюстрира неграмотността на учениците!Имаше удивителни примери на неграмотност,така че основата е заложена още тогава,когато Людмила Живково ходеше на логопед ,за да й се разбира какво казва,а синът на Тато не можеше да върже едно изречение,но беше високопоставен другар!
Заглавието на статията не трябва да е :,,Половината от учениците не знаят да пишат правилно,а ,,Половината от учениците са неграмотни,,... има разлика
Не сте прави, че неграмотността е продукт на последните 20 години. И преди това по-голямата част от социалистическите труженици не са могли да пишат правилно. Работя с хора на възраст между 40 и 60 години - знам какво говоря.Не са по-грамотни от наследниците си, само речникът им е по - архаичен.
Ако половината завършили ученици са неграмотни , защо почти всички издържаха МАТУРАТА ?! Нали тя щеше да е най-точният коректив за оценяването на знанията?! Критериите на зрелостния изпит са толкова занижени ,за да не останат УНИВЕРСИТЕТИТЕ без студенти . Нека дипломи за средно образование се дават само на тези ,които ги заслужават! Щом е неграмотен ,какво прави в университета ? Висшето образование не е задължително ,нали ?!
Не могат да пишат правилно. Но това е известно на всеки средно грамотен от години. Вече процента на неграмотните ученици сигурно е доста повече от 50%. Прост народ - слаба държава. Сами се сетете, кой е народа и коя е държавата. 50% ще напишат балгариа - дано не са повече
Браво!Браво на всички във форума.Можели сме.Макар и статията да отразява неприятната действителност,всичк са писали на кирилица.Прочетох всички коментари преди моя и открих само един на латиница.Почувствах се добре от това.Всички допускаме грешки,но важна е промяната,поне към тази статия,а тя е-пишем на кирилица.Едно добро начало,нека не спираме.
Не само учениците не пишат правилно, а и родителите им. Няма комунистическа държава, в която културата да не е паднала на нивото на народната музика, а профанизирането на обществото да не е факт. Преди години учениците също не можеха да пишат правилно! Само че това нямаше къде да се разбере. Освен това уклонът е естествено да се засили с годините, докато процесът на профанизация се преобърне в обратна посока. Общо взето напредналите капиталистически държави нямат проблем с правописа на учениците си, защото там има смисъл да си интелигентен и кадърен. Писмото, както и образованието изобщо са инструмент за оцеляване на индивида в обществото му. Ако тази ценност не е продуктивна, то тя губи стойността си. В нашата държава все още вирее болшевизмът като идеология, а това притъпява сетивата за прогрес и осъществява подмяна на ценности. Все още има хора, за които критерий за вярност на някой факт е оценката на мнозинството. Липсва индивидулаизмът като двигател на прогреса, липсва уважение към ценнстите на индивида като такъв. Народът ни днес все още търси разликата у някого, за да е тя повод за репресия. Това осакатено мислене ще тежи на обществото ни още дълго време (вероятно поне едно поколение), особено ако не се обяви по законен ред комунизмът за зловреден режим с негативни последици за народа ни. Държавите, които сториха това, в момента просперират. Време е българинът 'свише' да разбере, че е зомбиран и затъпял от комунизма и да се ориентира към по-добри идеологии - още от учебниците по история и география на света и на държавата си.
Проблемът с правилното писане и говорене касае цялата нация. Например, много ме дразнят новопоявили се изрази като имайки В предвид или КЪМ момента. Има училища в България, в които учителите най-редовно се обръщат един към друг сМА и БЕ. Но речникът не само на обикновения българин е обеднял, но и този, на водещи журналисти, говорещи ужасно, използвайки жаргон.
само мога да кажа че половината от тези които пишат коментари тук и те не са от няй-грамотните ..
Комай малко те е карала майка ти да пишеш.... подрЪжание, поУщрение....Но, както казват хората, не са важни само първите 7 години, но и тези на дядо ти. Чудя се с кой акъл такива като теб имат самочувствие са взимат отношение, и то точно по теми като грамотност, образование и прочие.
българите са фатално прости, нагли и крадливи. халал да им е неграмотността! те си я заслужават.
Чета,чета коментарите.....И не мога да ви опиша колко съм щастлива,че преди 2 години скъсах с учителската професия.Мислех-дока се оправят нещата.Но вече съм сигурна-никога повече няма да се върна към преподаването!
Във Векикобритания например хората могат да учат до 15, 16 годишна възраст, което си е училището и е задължително. След това ако искаш за висше влизаш в колеж 2 години. Идеята, е че поне минимума като грамотност и това да можеш да смяташ е изпълнен там. В България учим до 19 и накрая излизат пак полуграмотни хора, които просто са ги пуснали да избутат. После ние сме били много умни....вече със сигурност сме на дъното в Европа по грамотност заради скапаната архаична образователна система.
аз като чуя премиерът как се изказва и ми е ясно ..хем майка му уж била учителка...смяяяяяяя
Наистина неграмотността сред младите е голям проблем, пример за това са и авторите на въпросната статия, бъкаща от правописни грешки - кандидат-студентск недостига време и т.н.
До 47 не не почти не видях коментар без правописна грешка. А какви специалисти са се пръкнали! Ругаят учителите,обвинявайк ги в неграмотност.А нали тези учители със степента на своята езикова и в частност правописна грамотност са продукт на дефектното българско средно и висше образование.Сбъркана образователна система-неграмотни ученици.Неграмотни ученици-неграмотни студенти неграмотни студенти-неграмотни учители,журналисти,п ,....Неграмотни учители-още по- неграмотни ученици.И така до края на...България. Имаше България,сега сме си Чалгария. Господа държавници,ще я има ли пак България,в която уважението към езика ни,азбуката ни и езиковата ни култура ще бъдат весш критерий за оценка на човешката ни стойност? Ще дойде ли ден,когато някой ще удари с юмруки ще каже: Край!До тук!
Манталитет, наш насъщен: Ние сме хората , които си хвърлят боклука през балконите! Ние сме хората, които воним на пот и кисело зеле сутрин в градският транспорт! Двадесет години все същото, тоест къде е промяната? Промянат ли - ами ние сме хората, които пълнят концертите на чалгаджиите и ги правим звезди! Хората, които мълчат докато виждат как децата им се увличат по същите тези звезди и започват да заприличват на тях, да се обличат като гейове или проститутки. Ние сме тези, които обсъждаме в офиса , по телефона и вечер на чаша ракийка поредната идиотия на някакъв си вип данс ( боже господи кой тук е вип!), сървайвъри и брадъри енти сезон, както и новото безумие часът на истината. Ровим се в мръсното им бельо развято от добре подбран сценарий на показ ( съгласно манталитета и психопрофила на средностатистическия българин). Ние сме идиотите, по чиито телевизионни екрани се пулят врачки и обещават да ни накъсметят, а ние звъним и харчим трудно припечелени левчета, за поредната измама и лъжа. Ние сме същите , които заспиваме пред турските сериали и тръпнем за поредната сапунена боза, тръпнейки в очакване да разберем артистите с кого спят, с кого се събуждат и с кой прах за пране перат, а телевизиите услужливо ни бълват поредната захаросана информация. Ние сме тези, които пускат децата си по улиците и лягат да спят , без да погледнат часовника, тетрадките им и домашните им, а после крещим на полицая дръзнал да ни събуди за да си приберем детето от районното! Ние сме тези , които не познаваме хората учещи детето ни, не знаем имената им, но отиваме да им правим скандали, защото са му писали двойка след като е гледало порно цяла вечер на компютъра! Ние сме тези, които се карат зверски и псуват пред децата си, а после ги пребиваме, когато се оплачат от училището, че се бият, псуват в час или когато им скимне! Ние сме тези , които мислят че на учителите им плащат за да възпитават децата ни и че обществото ни е длъжно да ни плаща за безработица, защото сме мързеливи, полуграмотни и лошо образовани и затова не можем да си намерим работа! Ние сме тези, за които Андрешко е герой. Ние сме и тези , които се подхилваме вечер пред телевизора с туршийката и ракийката, на тъпата реклама на поредната евтина парцуца , за кладенеца на сватята. ( тука ми е много чудно, що Джони Уокър не се е сетил за сватиният кладенец пръв?!?) ... и изобщо това е огледалото. Само се питам, какво пък толкова правим за да го променим , след като и на следващият ден някой ще изсипе боклука си върху главите ни, след като пак в градският транспорт ще вони на кисело зеле и ще ни облъчва поредната дива чалга ...и се питам, колко ли поколения трябва да си отидат , за да се промени манталитета ни , балкански, наш насъщен...
Училище на греха е статия на Мартин Карбовски и не е зле всеки родител с претенции към образователната система да я прочете. Извадки от нея:...Това, което се случва с децата - колкото и малко да останаха. Половината от българчетата стават само за общи работници. Чудесна новина за хората с възможности у нас. ...Това е феноменално откритие и уникален процес. Днешният 20-годишен студент, израснал след началото на прехода, е човек, който не може да пише без правописни грешки. Един мой студент ми написа писмо, в което казваше, че не може да живее в тази пумия. Друга стажантка по журналистика описва снушението си като представя това за разказ за публикуване. Вместо те да се срамуват, на редакциите им е неудобно да им направят забележка. Това е повсеместно. Висшите училища се молят студентите да се записват в тях ...Наскоро се оказа, че българите са измислили и мобилния телефон. Продължавайте да вярвате в това, докато миете чиниите на модерния свят и вършите общата работа на забогатели нечестно - по времето, когато вие бягахте от училище. ...Даскалото и улицата им показват нещо грандиозно - няма смисъл да се стараеш. Излъжи системата - изкарай оценки, но не си напъвай ума. Освен това - утре няма да има кой да ти се смее, че пишеш с правописни грешки. Всички пишат така. Момчетата ще крадат и ще продават наркотици. Момичетата имат други, макар и нетрайни активи. Това ще се промени в деня, когато на лошо образованите им стане ясно, че или ще са бедни, или ще са в затвора. ...Днес всички деца вярват, че няма да останат бедни, ако са лоши. Ако са жестоки - ще пробият в живота. ...Оцеляващите родители и оцеляващите учители правят от децата си полуграмотни свои екзекутори! Всеки, който иска образование, праща детето си извън страната. Това е краят на една мечта - идва бананизацията и профанизацията. Какво ще стане утре? Маса безработни, които ще чакат държавата да ги оправя. Това пък е циганизация на проблема. Днес циганите казват - няма работа за нас. Утре половината българи ще мислят по същия начин. И някой ще им бъде длъжен. Нуждаем се от крути мерки! ...Сами си го направихте. И това щеше да е нормален процес, ако у нас бандитизмът не беше алтернатива на неграмотността. Като не уважавате училището - постройте нови затвори! Това е краят на патетиката и резултатът да свържем идеята за добро образование и култура с идеята за социализъм. Нация от 50% общи работници, 25% зидаро-мазачи, 20% домакини и проститутки и 5% олигархия плюс представители на новата културна класа - участници във весели танцувални предавания. За това не е мечтал дори Василий Българоубиец плюс турските султани, взети заедно !
Преди 2-3 дни сканирах стари снимки. Главно от студентските години(имахме си един колега, който само с това се занимаваш да ни снима и я докара до 3-ти курс). Не мога вече да си спомня имената на повечето колеги, защото отпаднаха след 1-2 години. Причината - бяха приети по бал(диплома плюс оценки по предмети) ,формиран в гимназии в разни малки селища. Повечето бяха полуграмотни. И не само по български. Софиянци всички изкласиха докрай. И по време на соц-а си имаше доста полуграмотни. Но сега вече положението е направо ужасно. И това се подценява не от вчера и днес.Чуйте как говорят политици и журналисти по медиите. Ние можеМЕ, ние знаеМЕ. Май не можете и не знаете достатъчно. А за пишещите на латиница нямам думи. Това е най-добрия начин да не пишеш грамотно и да имаш претенции.