Централната софийска жп гара на 130 години (снимки)
Служители на железницата и пътници ще отбележат годишнината
Обратно в новинатаКоментари - Централната софийска жп гара на 130 години (снимки) | Днес.dir.bg
Коментари
Мястото на централната гара навършва ... не знам колко години, а сегашната грозотия е на 44 години. А понеже става дума за мястото, то е на възрастта ... на земята. Така че поредната глупотевина сте сътворили. Да не е без поне една деня.
Като ви е жал за старата гара,какво ще кажете за Царската гара на Казичене или там някъде?
Помня, като я строиха. Само едно не разбирам. Защо след последния ремонт над фасадата на гарата се мъдри надпис Sofia central station, а липсва думичката railway, та да стане ясно за какво става дума. Което пък е направено на стоящата в съседство Central bus station, указваща за какви самолети става дума! Абе, Общината, що ви мързи да мислите и да смятате!...
кьв ужас беше... хващахме девятката или седмицата от св неделя... и трамвая завиваше на гарата. Като го видех тоя ужасен паметник значи краи... приятелите играят а аз на заточение на вилата. И с трамвая до тая спирка на реисовете кьм костинброд. Стари икаруси... жега прах... пониакога размазани коли в тополите с трупове.... и на края кво... голи хьлмове... един язовир, джанки и тьпи селяни.
Точно на 44 г.е тази грозатия,която не стига,че е купища от тръби и картонени стени,изкривени врати и прозорци ,без никакъв дизайн и вид,но всяка година гълта купища пари за поддръжка.На Софиянски гащите снегът ги прокъса и смъкна/и там милионче/.Старата красива гара изкара 86 г.Макар и стара беше в пъти по архитектурно издържана,красива и здрава.Комунярите трябваше да я разрушат за да докажат на България и Европа на какво са способни.В почти всички страни старите гари са запазени,но в България селията се пъчеше с нови идеи,нови мисли и световен вкус.Така е до ден днешен.Видяхте ги на Бузлуджа-вкус,финес,чистота по поляните.Селският манталитет и безвкусица.Гарите са първият досег до страната,първи впечатления.За нашата централна гара може спокойно да се каже,че е един мръсен и вонящ клозет.
Пишете за отминали неща , но от сегашна гледна точка ! Тогава/ за втори път го пиша/ , тя беше най - новата, най-модерна и голяма гара на Балканите ! Вероятно всички,които пишете , никога не сте работили в БДЖ , или някои дори не са били родени. В стара гара , в подземията беше пълно с хлебарки и плъхове, коловозното развитие беше само 9 коловоза, със стари семафори, докато с новата , бяха построени 15 коловоза, механизираха се стрелките и се направи автоматизация на маршрутизиране на направленията . А това ,че пътниците минават и плюят, хвърлят фасове , опаковки, че някои пикаят , това не е направено от БДЖ , а сега от НКЖИ, която стопанисва гарата. Не може с хиляди да минават и да правят мръсотия и с ограничения персонал да се поддържа чистота!
Живея с/у Ц.гара и много добре помня старата гара.Не става въпрос за коловози,релси,парни локомотиви,а за зградата.Нима в другите страни неса си оправяли коловозите и всички други неща със съвременните изисквания.Ние винаги се хвалехме с това,че сме най-велики-най-голямата нова гара,най-големият металургичен комбинат и т.н.и какво от това?В Унгария,Полша,Германия не си събаряха архитектурните сгради и на тяхно място не строеха такива грозотии.Влизал съм и в подземията на тази гара.Има още недовършени неща от преди 44г.Имахте скрит магазин под гарата,където тайно се продаваха хранителни стоки когато в пагазините нямаше нищо и ние ходехме там.Пълна мизерия под гарата.Така,че не ме апострофирай с глупостите си
Старата гара беше красива, за разлика от новата, която освен че е грозновата и е някак си нечовешка. Човек се чувства някак изгубен и зарязан в нея. Нека тези на които царските конюшни им пречат да се замислят има ли смисъл да ги заменят с отвратителна бетонна грозотия. Съвременните ни архитекти все ги избива на неща, подобни на седмокрилия петохуйник пред НДК.
Недейте сдамо с лошо да подхождате към нещата, когато ги "цените"! В сегашния си вид гарата си е добре, а това, че уйправниците на БДЖ-то от край време се загубваха в превода, е друго нещо. Но е повече от очевидно и вярно, че подлезът на гарата е пълно недоразумение и мокър сън на някакъв измислен архитект, и дори след два ремонта за милиони, ситуацията е повече от трагична. А виновни и отговорни няма. Колкото до тези "конюшни", ставащи единствено за тоалетни, то те са само нагледен пример за нечие безумие, допълващо положението с подлеза на гарата! Все пак трябва да отдадем заслуженото на шопа за сакралното му откровение "Най-мразим да мислим", 'щото за него е нужна и душевна сила, за да бъде изречено.
Старата централна гара беше много красива.Ревеше ми се когато я събориха,а след като видях построеното на нейното място ми се виеше от болка и възмущение .В деня на откриването гърмеше музика,другарите бяха на импровизирана трибуна ухилени до уши,явно доволни от вида на новата сграда,а народът газеше още топлият асфалт пред нея.Трябваше скоростно да се открие и затова асфалта го полагаха от сутринта,а гарата откриха някъде след обяд.Какви ли не гаври се случиха с ъс централната гара.Подлезите бяха превърнати в тоалетни и жилища за клошари.Построените магазини ,по голямата част от тях никога не заработиха.Толкова безвкусица и пошлост на едно място трудно се създава.Еми великото творение на Софиянски?Каквито и подобрения да се мъчат,днешните управляващи да правят,грозното си е грозно.Винаги съм казвал ,че до каквото се докоснаха другарите всичко става по-грозно,по-безвкусно,по-селско.Старата гара беше красива архитектурна сграда,но грандоманщината и селският манталитет на тогавашните другари я разрушиха и си направиха паметник на безвкусицата.Жалко,че се докоснаха до множество стари сгради,които помня и промениха облика на красивата и зелена София.
Всеки има право на мнение, и това право е неотменимо. Но все пак трябва да се мисли, преди човек да се изказва, още повече, когато го прави категорично. В сегашния си вид гарата е добра, с изключение на недоразумението с подлеза, който е трагика. в началото положението беше по-търпимо, но след това, някоя овча глава реши, че трябва да печели милиони от наеми на търг. площи, и е видно за какво става дума в момента. Та мислата ми е, че само с риване не става, а требе и напрежение в главата, издаващо въображение и хоризонт!
Като гледам снимките на старата сграда ми се плаче, и ... ми се бие - със сноп коприва през лицето и с пръчки от шипков храст по гола задница. Направиха най-грозната гара в света, направиха бит-пазар пред сградата вместо площад с фонтан, какъвто има навсякъде по света (имаше го и на площада пред старата сграда), лабиринт от грозни бараки, половината от които празни и служат за припикаване, метален тръбен коневръз, заобиколил нищо не служеща грозна ротонда - дупка, стърчащи пилони - останки отплатнените куполи на "гащите на Софиянски, "часовникът изобщо не се вижда, надписът, и той не се вижда изцяло, прости ми Боже, черен, грозен, ако не знаеш, че е Централна гара, ще помислиш, че е Централни гробища (Боже, прости ми). Верни на "евроатлантическите" ценности, плашещи се от сянката си, при последния скъп ремонт махнаха орнаментната метална украса под козирката - съдържала ужасен комунистически елемент - вълнисти медни линии с о, ужас - пръснати звезди по тях... Уж щяха да ги върнат, защото имаше протести срещу това кощунство, но ... забравиха. Сигурно са заети да махат 40-те петолъчни звезди от свещеното знаме на САЩ. Грозна та реве, сграда, отвън - мръсотия, смрад, смрад, смрад, неработещи съоръжения, криминално пространство, тъмнина, мръсотия, мръсотия, мръсотия...
Наистина е много мръсна гарата, имаше и цветя точно след ремонта -сега няма. Въртящите врати са ужасни, по пероните- боклук, ескалаторите- не разчитай,,,,, Но и там, както в БДЖ царуват политически фигури - безхаберни и некомпетентни. Разсипват де що се докоснат, колегите им са пропищели от неадекватното им поведение. НКЖИ е с двойно по-голяма загуба от предходната година. Дано скоро Московски падне, и да изчистят неговите некадърници.
И ЖП гарата се реновира с пари от еврофондовете, ама пак ганьо си е мърльо... Една вода не пускат да се измие предгаровия перон. Мръсно, черно, плюнки, фасове, разляти бири, кафета и други течности, кой повръщал, кое куче пикало... мръсни пейки по които спят пиянки и клошари... гнусна работа... Я опънете един маркуч с вряла вода, малко да се позачисти, да се дезинфекцира... мърлява работа... готово, ремонтирано нещо - не можем да го поддържаме... Алоо.. БДЖ-то...