Софиянци се страхували от първия трамвай преди 117 г.
Преди 117 години - на 1 януари (стар стил) или 14 януари (нов стил) 1901 година, в София тръгва първият трамвай.
Обратно в новинатаКоментари - Софиянци се страхували от първия трамвай преди 117 г. | Днес.dir.bg
Коментари
Дир, няма да е лошо да си подбирате персонала малко по-внимателно. Вазов със сигурност не е пътувал до НДК, защото по негово време то просто не е съществувало.
Като сте почнали с историята защо не кажете цялата истина. Така много преди да се поставят линейте са биле поставени в Русе. Идват софиянци вземат линейте мотрисите и ги закарват в София. Линейте са биле поставени по Борисова от центъра до гарата. Баба ми бог да я прости ми го е разказала. А тя е била съвременника на събитието. Русе по това време е бил над 100 000. Иван Вазов е живеел тук. В едно от стихотворенията той споменава стохилядния град.
разбира се преди ватманът да кара трамваи е карал каруца с картофи и разбира се е нямало дървена кабина с прозорци и лесно да се проветрява а дотогава е плющял чесън и разбирате защо софиянци не са се качвали
Не съм много сигурен , но май Иван Вазов е пътувал с трамвай и до телевизионната кула.И е обичал да се разхожда зад мавзолея на Г. Димитров.
Сигурен съм, че половината от коментиралите и сега прескачат трамвайната линия за да не ги "хване ток".
Иначе впечатление прави как за доста кратко време се е изградила мрежата и после само за някакви години и цял завод...а сега?
На втория ден на Метрото пътувах съвсем сама :)...всичко само за мен работеше в 8:20 сутринта!
"Писателят Иван Вазов пък се престрашава чак на 9 февруари 1901 г. да се качи на трамвай. Тогава е открита и линията до НДК, а месец по-късно трамваи тръгват и към Подуяне." Сега разбра ли бе народееееей, че НДК-то е построено преди 1901 година.Не моем поверва,ти ли ме бутна или сам паднах.
в моят град трамваите вървят от 1879, при население от 230 000 . Но както и да е, значи втората трамвайна линия ходела до НДК ?!?! НДК ?!?!?! Наистина ли? през 1901 ?
По онова време Стара Загора е била най-многолюдния град.
Не говори глупости бе ,има една "История на България" от Константин Иречек,но е малко трудно да се намери и не всеки може да я прочете,пък и тя е около 800страници и в нея са описани всички населени места,градове,села и паланки.Брой на населението и неговият народностен и национален състав и много друга информация.Ески-Загра е още името на Стара загора през 1900г. и е с население от 17000човека.
Кой е твоят град бе селтик,нали все се бараш на велик българин,лайняр такъв!Стой си там в твоя град и не припарвай в България!
На ония години в гостилница: ручокъ - з0 - з5ст. кило вино-з0 ст. циг.и кибр. - 10ст.(най-луксозните - 1 лв. ракия -10 ст. бобъ и лебъ - 8 ст. Значи по това време 10-15 ст.за трамвай не е било съвсем дребна сума. През тия години щом стигнеш до Руски паметник откъм Княжево,значи си НАБЛИЖИЛ София.
Ма, страшно си е за невиждалите - прилича на бронетранспортьор. А и тези униформените, кацнали връз него.... Creepy!
С ОГРОМНА ГОРДОСТ МОГА ДА КАЖА ЧЕ МОЯТА БАБА И ДЯДО СА СЕ ВОЗИЛИ НА НЕГО ЗАЩОТО СА БИЛИ СОФИЯНЦИ, УЧИЛИ В ЛОЗАНА И ПЕТЕРБУРГ.
браво на баба ти! а ти къде учи ,в Mосква ли
A пък пловдивчани завидяли на софиянци, че си имат "фри шоп" и си направили "фри майна" ;)
Тъпи смешни шопи. Надявам се да си стоят в софията и да не идват при нас.
Спокойно няма кой да ходи в мръсните ви села ,на мръсното ви море и скапаното Банско ,ходим в Гърция ,Сърбия и Турция .
И сега се страхувам като знам че такива като евгени минчев стават ватмани
1901-ва година! Само за справка - Норвегия е станала независима държава през 1907-ма! А тук обсъждаме, че Иван Вазов го е било страх от трамвая и недоволствал. Недоволствал, недоволствал, ама имало трамвай. По-скоро и трамвай, освен друго освен риба за ядене!
Да бе, ама в Норвегия помпят много бенз. Пука им, че им дреме кога са станали независими. Имат си парички и не ги интересува нищо. Така е в живота. Имаш ли парички, всичко ще е наред.
Селд розата и киселото мляко България е световно прочута с изключително простия си матриал,които сега гласува за фатмаци,червени лъжкини ,рада дълбоката ,а не за Бойко Велики! Борис 1 ви вкарваше в църквата с брадвата,Стамболов с нагайката в трамвая,Стамболийски в със сопата в трена,А Бойко с тупалки и шутове в метрото и по магистралите !
Какъв е изводът? Още преди 100 години 80% от българите са били пълни идиоти! Този процент се запазва и до днес! Всяко ново нещо се посреща на нож!
се страхували от трамвая,сега от гейове и Истанбулската конвенция,прав си,прост народ от неандерталци,но света си върви напред и с тях и без тях,и след 100 г.ще се смеят на сегашните идиоти,както ние се смеем на теи преди 100 г.
Какво излиза.... Правили сме си трамваите/1931/ Правехме си вагоните Автобусите Камионите За корабите,ел.имотокарите да не казвам.... Металиобработващите машини/които и до ден днешен си работят още по света/ Ел.двигатели,вкл.т.н.....ъглошлайф,който и до ден днешен повсеместно в цяла Русия разговорно му казват....,,БОЛГАРКА".... ПРАВИЛИ СМЕ.... До момента,когато ОВЦЕТЕ ги накараха ДА СКАЧАТ по площадите преди 28 г. И да блеят ,като отвеени ....,,ВРЕМЕТО Е НАШЕеее..." ДА...ама...НЕ... ВРЕМЕТО не се оказа на добитъка, а на ТЕЗИ,КОИТО ГО ИЗКАРАХА И КАРАХА ДА СКАЧА А ДНЕС ,ВЕЧЕ 28 г. ОГ СТРИЖАТ,ДЕРАТ и...ИЗЯЖДАТ...без дори даго ПАСАТ .... ДНЕС ДОРИ ЧЕСЪН НЕ ПРОИЗВЕЖДАМЕ... ВНАСЯМЕ ГО ОТ....КИТАЙ.... За сметка на това....БАНАНИ ИМА ВСЕКИ ДЕН И НА ВСЕКИ МЕТЪР ! ДА ПЛЮСКАТ....ШЕБЕЦИТЕ....
Помня, помня. В къщи идваха милиционери да ме водят на работа.
Цитат от статията-"....тогава е открита и линията до НДК...."-ще ме разплачете от смях,дирци,какво НДК в тези години,бе хора!?
Със сигурност няма да доживеем Столична община да отнеме концесията на "Софийска вода", както са постъпили нашите предци с белгийската компания.
Не само на "Софийска вода" ами и на останалите концесионери-пиявици, впили се в тялото ни и изсмукващи последните блага на Родината ни! Но затова трябва да виним не тях, а тези които им ги дадоха даром за лични облаги и комисионни! Имената им се знаят! Трябва смелост и твърда народна воля!
Аз имам една колежка от Червен Бряг, от няколко години е новософиянка, като види трамвай по улиците инстинктивно чупи парче хляб или от баничката си и тича да му подаде от хлебеца да я " не увапе " както тя се изразява. По-рано и релсите прескачаше да не я хване тока, ама вече се понаучи че там ток не тече. А около джобовете на дрехите и вечно е омазана като с някакъв бял прах, все едно е пудра или талк. Питах я защо е така а тя ми отговори че винаги носела със себе си тебешир и си драскала с него стрелкички по тротоара и по дуварите на сградите където минава за да може после да намери обратния път към квартирата под наем.
Добре,че сте совиянците,че то иначе България нямаше да я има!!!да въ иба в тъпите шопи!!!
Стринка ми знаеше дето имаше пощенски кутий в трамвайте. Ама не знаеше къде са. Като влезеше в трамвая, пускаше писмото в плафона на лампата.
Че то и днес много от тези - новите софиянци, прескачат трмвайните линий.
"Речеше ли да тръгне от площад Света Неделя, за петдесетте места на вагона воюваха няколкостотин граждани с жените си и децата си, особено в празнични дни. Това вече бе материал и за медицинските служби". и сега не е по-различно , за златните мостове с кола в събота и неделя и малък ад , а пък горе на момина скала като влезнат на поляната с колата и си разположат бирата и софрата и гледат страшно и кървясало са най-готини :))) ... мдааа манталитета е един и същ :)))
"Така през първите месеци трамваите трудно надделявали срещу ползваните от софиянци файтони, конски омнибуси и каруци. " ... :) то и сега има каруци , дип че не ходят по центъра , само по жълтите павета няма иначе си пъплят навсякъде :))) ... нищо не се променило за 100 години.
Значи преди един век софиянци били 68 000 души. Пък сега минимум един милион не можеш им запуши устата, как всички в страната извън столицата били "селяндури". Абе, ясно, ясно...
Невероятно! В онези времена за около 4 месеца са построили цялата основна трамвайна мрежа, както я познавахме до скоро.
Ами те софиянци се страхуваха и от метрото когато го пуснаха. Чудех им се на акъла, имат метро - ползват трамвая. Е сега вече се очовечиха
"1 януари (стар стил) или 14 януари (нов стил)" - тотално НЕвярно. Днес е Васильов ден по СТАР стил, а по НОВ стил е на 1-ви януари. Дир-а, лекичко сте поразменили стиловете, но е неделя сутрин, простено Ви е :)
НДК e открито на 31.03.1981г. по повод 1300 г. България. Главният архитект е арх.Атанас Агура от Софпроект.
Киро,Киро-о, не си наясно с нещата! Архитект Александър (Сашо) Баров е главният архитект на НДК, а арх. Ат. Агура и колектив е проектант на околното пространство на НДК! Дори Вежди Рашидов е бил в колектива му! Но, нейсе, добре, че го построиха тогава, щото днес едва ли щяхме да имаме друга такава представителна сграда! А и такива способни и талантливи творци!
"чак на 9 февруари 1901 г. да се качи на трамвай. Тогава е открита и линията до НДК,..." А, досега си мислех, че НДК го построиха по време на социализма! Явно съм грешал, а!